Mat kalas i karet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickans
    • December 2004
    • 41

    Mat kalas i karet.

    Hade glömt att ställa in en burk med fiskmat och när jag kom upp i morses hade min son varit snäll och matat mina fiskar rejält,burken är slut! Har nu gjort ett stort vattenbyte och gjort så rent det går.Nu undrar jag om jag behöver göra ytterliggare vattenbyte och kan fiskar helt enkelt föräta sig,scalarer är ju matglada. Hur länge ska jag hålla upp med mat?Göder med pmdd ska jag strunta i och göda, flingfoder är ju väldigt näringsrika.Tacksam för svar och råd mvh vickan
    vickan
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    mata inget på minst 1vecka.
    höll noga koll på vattenkvaliten då du kan få en nitritspik som i värsta fall kan va tillräckligt för att ta död på fiskarna.

    utöver det finns inte såmycke du kan göra.
    byter du 50% vatten i veckan kan du fortsätta med pmdd som vanligt.
    gör också en okulär besiktning av fiskarna så du ser om vattenkvaliten hastigt skulle försämras.
    kan också utöka mängden vattenbyten från 1 iveckan till kanske 2 i veckan men har du rengjort ordentligt kan det va "overkill"
    Senast redigerad av Raven; 01 May 2006, 02:37.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • vickans
      • December 2004
      • 41

      #3
      Tack för svaret, vattnet är vit och det luktar illa.Fiskarna verkar ok.Avaktar med ytterliggare vattenbyte för jag fick byta mer än hälften av vattnet. mvh vickan
      vickan

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ursprungligen postat av vickans
        Tack för svaret, vattnet är vit och det luktar illa.Fiskarna verkar ok.Avaktar med ytterliggare vattenbyte för jag fick byta mer än hälften av vattnet. mvh vickan
        Det låter inget vidare med det vattnet. Jag hade snarast gjort ett till vattenbyte, och fortsatt så varje dag till vattnet är OK igen.

        /Anders
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          håller med ansjo.
          vatten som luktar illa håller dålig kvalite.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          Arbetssätt...