Masksensationer i Göteborg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • harbard
    • July 2002
    • 1085

    Masksensationer i Göteborg

    För ett tag sedan ville man undersöka vilka arter av enkyträer man kunde hitta i ett vattensjukt avsnitt av Vitsippsdalen invid Botaniska Trädgården i Göteborg.Man hitta inga enkyträer men istället denna mask,någon millimeter tjock men flera centimeter lång,som är en ny art för Sverige:

    För några år sedan letade man efter fåborstmaskar i Säveån (som rinner ut i Göteborg).Man hittade nästan hundra arter,några nya arter för Sverige samt två arter helt nya för vetenskapen.
    Maskar som lever i vatten eller andra fuktiga ställen är ju ett bra och naturligt foder för fiskar men har fått dåligt ryckte pga Tubifex.Men det finns andra maskar såsom Lumbriculus variegatus.Borde vi inte sätta vadarbyxor på en taxonom (jo,jag menar Azur!) och kasta ut honom i någon å för att leta upp diverse fåborstmaskar lämpliga som foder?Mer om sådana maskar och hur man eventuellt skulle kunna odla dem:

    <<<(^:>*
    Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
    Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    Ursprungligen postat av harbard
    Borde vi inte sätta vadarbyxor på en taxonom (jo,jag menar Azur!) och kasta ut honom i någon å för att leta upp diverse fåborstmaskar lämpliga som foder?
    skulle va intressant
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Visst vore det intressant att odla någon bra vattenmask.
      Jag läste i ett annat forum hur en veckopendlare kunde hålla sina killis igång i USA genom att pytsa i blackworms en gång i veckan i burkarna.
      Moina skulle ju kunna pytsas i men kulturerna behöver närmast daglig tillsyn.
      Grindalsmask kan ju lämnas ensamma i en vecka men masken överlever ju inte en vecka i vattnet.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Haha, fel taxonom! RINGmask-folket sitter på Göteborgs Universitet - jag disputerade på de ädla PLATTmaskarna!

        Leta upp fåborstmaskar lämpliga som foder, förresten? Duger inte olika daggmaskar, kompostmaskar, enkyträer, grindalmaskar, och tubifex?
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • harbard
          • July 2002
          • 1085

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Leta upp fåborstmaskar lämpliga som foder, förresten? Duger inte olika daggmaskar, kompostmaskar, enkyträer, grindalmaskar, och tubifex?
          Jag var inne på samma tankegång som erikthur beskrev.Om man på ett begränsat geografiskt område kan hitta nästan 100 arter borde väl någon gå att odla.Man skulle bara behöva mata någon gång i veckan med mask och fiskarna skulle få lite motion genom att de själva får leta efter föda i bottensanden istället för att få allt serverat ;-)
          <<<(^:>*
          Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
          Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

          Kommentar

          • Krax
            • December 2005
            • 1329

            #6
            Mina guppy käkade spaghetti ibland när det var gott om fåborstmaskar i botten. När jag stängde cirkulationen kravlade de fram och sedan när jag satte på den igen virvlade maskarna omkring uppe i vattnet. Full fart på guppisarna. De verkade gilla spaghetti

            Nu har jag pansarmalar i det karet och de gräver nog fram de flesta maskarna från sanden. Jag ser dem inte längre.

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              Krax, jag är glad att ja inte sitter med middan nu haha

              själv har jag inga maskar alls i karet, borde synts så som jag matar.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              Arbetssätt...