Torrfoder till yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PeterP
    • January 2003
    • 30

    Torrfoder till yngel?

    Har försökt hitta en lösning på problemet att man jobbar hela dagarna och ibland inte har möjlighet att mata sina yngel på 1-2dagar.

    Vet att alla förespråkar levande artemia men i brist på tid kanske man kan gå en snålväg/latväg och köra med något torrfoder i automat och på det sättet mata massor av gånger per dag istället för att bara mata med artemia högst en gång om dagen.

    Kanske är svårt i början till yngel från äggläggande fiskar men när man kommit upp lite i storlek kanske det går?

    Har hört lite om skalade artemiaägg... Vad finns mer på marknaden som är väldigt litet och skulle fungera i automat?


    MVH Peter
    Senast redigerad av PeterP; 23 April 2006, 07:34.
  • androxe
    • August 2005
    • 854

    #2
    jag har kört lite med krossade flingfoder i min foderautomat och det har väl gått väl lite sådär, problemet är att när man krossar flingorna i småbitar så kan man inte ha öppningen för stor för då kommer det rinna igenem MASSOR med mat varje gång. Har man för litet så är risken att det täpps igen och det kommer ingenting istället. Iofs skulle man kunna ha lite större öppning o sen tejpa för halva, då kanske det fungerar... Sen vet jag inte hur bra det är om ynglen äter flingor som flyter på ytan, kanske får i sig luft precis som neontetror brukar få?
    Det finns väl babypellets som är rätt så små... kanske först köra dom i pepparkvarnen så blir det riktigt små bitar, annars är nog skalade artemiaägg inte så dum idé, mycket näringsrikt.

    Kommentar

    • mayday
      • November 2005
      • 2085

      #3
      fins ju typ mini granulater
      ______________________________________________

      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

      Kommentar

      • CalleAkvarist
        • November 2005
        • 1059

        #4
        TetraMin Baby är väldigt bra.

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          finns foderautomater där maten är fackindelad.

          tänk bara på att torrfoder kan klibba ihop av fukt i automaten.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          Arbetssätt...