Oxhjärta, Dafnier och Artemia?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • -= Emilio =-
    • April 2006
    • 226

    Oxhjärta, Dafnier och Artemia?

    Var nere idag o köpte lite olika frysfoder åt fiskarna så dom får lite variation, tänkte lite på min sjuka LDA-33 också..

    Har annars matat med ärtor, potatis, sallad, gurka, fling foder, Dosys ( nått liknande småsmulor), har köpt både JBL Nova PlecoChips. och Tetra PlecoMin också till malarna, och röda mygglarver.

    Men är det nån som vet nått om oxhjärta, dafnier, frysta artemia, om det är nån av mina fiskar som inte tål/ska ha nått av den maten?

    Eller är det bara kast i?

    Ha d gott!
    - Juwel Vision 260 -

    - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

    - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag skulle nog personligen aldrig ge röda mygglarver till L-malar, och jag skulle vara försiktig med att ge oxhjärta till växtätare (dina l-malar).
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • jagtep
      • March 2006
      • 50

      #3
      Mina L-malar får röda mygg nästan varje dag, inte så mycket utan bara det som blir över när dom andra fiskarna tagit sitt.. och det har aldrig varit några problem.. men jag ger en mycket blandad kost till alla fiskar, blandar friskt mellan torr- granulat- pellets- och fryst foder.. däremot ger jag aldrig några fiskar oxhjärta, då jag anser att det är helt fel typ av "foderkälla" (proteinkälla). men det finns många olika åsikter om oxhjärta till fiskar..
      Jag tror dock att man skall försöka ge en så mixad kost som möjligt till alla fiskar, naturligtvis måste man kolla vad dom har för foderkrav och tittar man på malar så äter dom i naturen mest alger men dom kompliterar gärna sin kost med andra saker som dom får tag på (tex. mygglarver och små krätdjur). Men huvudfödan till malarna bör absolut vara alger (grönfoder).

      Kommentar

      • laerni
        • October 2005
        • 1046

        #4
        Oxhjärta använder flera uppfödare av Diskus för att tillväxten skall gå fort! Jag har läst att fiskarna inte kan ta till sig animaliskt fett (oxhjärta) utan levern blir förstorad (fettlever) vilket i sin tur innebär en för tidig död! Så mitt helt personliga råd är att inte använda något från däggdjur till fiskföda!
        Lasse

        Min Zoon

        Bilder på Diskusyngel mm:
        http://www.laerni.dk/rubin.htm
        Nytaget på Diskusfröna
        http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

        De senaste
        http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

        Kommentar

        • -= Emilio =-
          • April 2006
          • 226

          #5
          Äter dom det som serveras?

          Okey, tack för tipsen, får kasta oxhjärt fodret o skippa det.. (Fast cikliderna verkade gilla det)

          Mina L-malar (eller nu bara 1, LDA33 R.i.p) äter nog inte så mkt mygglarver, blir inte mkt kvar om jag inte ger massor till dom andra.

          Men låt säga så här, L-malar ska inte ha mygglarver/oxhjärta tex.
          Men om man ger mkt varierad kost, mygglarver samtidigt som grönfoder,
          borde inte fiskarna då hålla sig till det som är "bäst" för dom, eller äter dom allt oavsett om det är bra eller inte, även om det finns "bättre" alternativ för dom i akv.?

          Får köra på med det vanliga och variera så mkt som möjligt.

          Det verkar vara väldigt skilda meningar om mygglarver, vissa säger att det är bra, andra inte, vissa att man blir allergisk, andra inte..
          Vet inte riktigt vad man ska tro

          Men man får väll prova sig fram till vad som funkar bäst..
          - Juwel Vision 260 -

          - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

          - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Fisken äter det som är energirikast (fetast & har högst proteinhalt) det är precis som att människor väljer godis & chips framför grönsaker. I naturen kan varken fisken eller människor hitta särskilt mycket mat som är mycket energirik, så det finns inga spärrar mot att sätta i sig för mycket sånt.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • andreassofus
              • November 2005
              • 5643

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Fisken äter det som är energirikast (fetast & har högst proteinhalt) det är precis som att människor väljer godis & chips framför grönsaker. I naturen kan varken fisken eller människor hitta särskilt mycket mat som är mycket energirik, så det finns inga spärrar mot att sätta i sig för mycket sånt.
              kroppen behöver en viss mängd fett i kroppen. och när den mängden understiger de som vi behöver känner kroppen ett sug efter fett.. som till exempel chips. .
              men tyvärr är de inte rätt sorts fett som finns i chips
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

              Kommentar

              Arbetssätt...