tetrabits

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • [xstream]
    • March 2006
    • 520

    tetrabits

    Tjo!

    På inrådan av en erfaren akvarist införskaffade jag tetrabits för att använda som foder åt alla mina fiskar förutom algätarna. Jag tyckte det var smidigt att lite sjönk och lite flöt så man slapp använda separata maltabletter.

    Fodret i sig verkar bra, malarna äter det, zebrafiskarna äter det (fast de verkar inte ta det från ytan utan bara när det sjunker lite), tetrorna äter det och scalarna äter det. Men i det sistnämnda fallet äter de det extremt långsamt och det är det som får mig att reagera lite.

    Var och en av mina scalare (runt 10-15cm) äter kanske max tio korn på de två minuter man brukar använda som tumregel, är inte det ganska lite? Flingfoder brukar de sätta i sig snabbare än ögat när jag då och då matar lite med det. Men flingfoder är ju också väldigt tunt och ett par nypor flingfoder är ju ganska få bitar med tetrabits.
    Det känns lite som om de inte vill anstränga sig för att äta utan det flyger fram en bit framför munnen på dem och då tar de den men det kan virvla förbi bitar både här och var och det kan ligga rejält på ytan och de står och tittar väldigt länge innan de tar en.

    Även mina praktbotior brukar ha problem med det, vanliga maltabletter från tropical brukade de sätta i sig men det här fodret rör de knappt. De har dock betett sig lite lustigt det senaste så det kan mycket väl vara något annat än fodret.

    Några tankar?

    Cheers
    720L Malawi-biotop
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    fodret kan vara gammalt....
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • [xstream]
      • March 2006
      • 520

      #3
      Det är ju faktiskt en möjlighet. Tyvärr står det ju inga direkta datum på tetras förpackningar som jag sett. Någon som vet om man läser ut tillverkningsdatum ur någon sifferkombination någonstans?

      Cheers
      720L Malawi-biotop

      Kommentar

      • StefanA
        • March 2006
        • 124

        #4
        Tetra bits hör väl till de bästa granulaten. Datum står tydligt under burken. Dag månad och år. Lite tvärtom mot svenska märkningar.

        Kommentar

        Arbetssätt...