Är artemia livsfarligt eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    Är artemia livsfarligt eller?

    Artemia är ju rätt så "stabbig" mat för fiskar tycker jag mig ha förstått. Borde det inte betyda att det finns större risk att mata ihjäl fiskar med fryst artemia än med flingfoder? Mina scalarer och platys fick något matsmältningsproblem och dog en efter en (nu finns bara en scalare och en platy kvar), och jag har börjat fundera på om det kan ha berott på övermatning med artemia. Gäller tvåminutersregeln för artemia också (ge så mycket de hinner äta upp på två minuter), eller blir det för mycket då? De bokstavligen proppar ju i sig räkor.

    / Maria
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Nja... Artemia är inte extremt näringsrikt, det är mest bara praktiskt. Om fisken får problem av för mycket artemia är det nog snarare bristsjukdomar än övergödning. Eller, förstås, att artemian börjat ruttna innan infrysning.

    Så... tar dina fiskar torrfoder är det fullt tänkbart, kanske tillochmed troligt, det är näringsrikare än artemian.

    EDIT: Hur vet du att dina fiskar fick matsmältningsproblem? De fick buksot eller?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Om det hade gällt en extremt herbivor fisk så hade säkert detta kunnat vara orsaken - men i övrigt instämmer jag med Azur.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Björken
        • November 2005
        • 1174

        #4
        Azur: Vit konstig avföring, lojhet, matvägran och död.

        Mest bara praktiskt? Vaddå- är det inte bra mat, i kombination med torrfoder? Bör jag övergå till något annat, tex vita mygg?

        Kjell: Vad betyder herbivor?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Björken
          Kjell: Vad betyder herbivor?
          Växtätare dvs fiskar som får i sig mycket fibrer och dessa har ett betydligt längre tarmsystem än övriga fiskar. Då är inte artemia så nyttigt.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Björken
            • November 2005
            • 1174

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Växtätare dvs fiskar som får i sig mycket fibrer och dessa har ett betydligt längre tarmsystem än övriga fiskar. Då är inte artemia så nyttigt.
            Gäller det tex gurami och siamesisk algätare då? Det finns ju folk som har scalarer ihop med guramis (har själv funderat på det trots att det inte blir biotopriktigt), man bör då alltså akta sig för artemia? Vad kan man då ge istället?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Det står i artbeskrivningarna vilken typ av foder de äter.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Björken
                • November 2005
                • 1174

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Det står i artbeskrivningarna vilken typ av foder de äter.
                Ok, tack, tänkte inte på det .

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Ursprungligen postat av Björken
                  Azur: Vit konstig avföring, lojhet, matvägran och död.
                  Ja det låter onekligen som problem med tarmsystemet.
                  Mest bara praktiskt? Vaddå- är det inte bra mat, i kombination med torrfoder?
                  Jo, det är väl bra mat, men inte ett helfoder i sig själv. Man bör kombinera med annat foder, t.ex. just torrfoder.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...