Dåliga ägg? (Artemia)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dreas
    • August 2005
    • 264

    Dåliga ägg? (Artemia)

    Hej!

    Jag har haft lite problem med att få bra kläckningar ur mina artemiaägg, har prövat både i glasslåda samt PET med luftning.
    Har fått bekräftat ifrån affärn jag köpte dem i att det var en lite sämre kvalitet på de äggen, however..

    När jag kör PET-modellen så får jag ingen separation av kläckt Artemia, tomma äggskal och okläckta ägg. Det blir då svårt att separera artemian med äggen.
    Kan detta bero på den dåliga kvaliteten eller är det ett utslag av fel salthalt i vattnet. Som det är nu så simmar artemian vid bottnen tillsammans med en massa ägg, i mellan skiktet är det en massa ägg och på ytan flyter en hel massa.

    Salthalt: 1L vatten : 1 msk salt.

    Tacksam för hjälp!

    /Andreas
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    PET metoden ger ingen separation av äggskal & artemia. Det är helt enkelt så. Du kan koncentrera ihop artemian hyfsat med en lampa (artemia dras till ljus), men en viss andel äggskal hänger alltid med.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Perrx
      • October 2005
      • 119

      #3
      När jag kör artemia a la PET så stänger jag av luftpumpen i kanske 15min och då ligger det ½cm ägg i botten sen kommer 1-2cm artemia. Inga problem alls att stoppa ner en slang mitt bland artemian och suga upp. Visst, det kommer med ett och annat ägg, men 99,5% är kläckt artemia.

      Kör med 1msk salt i 1 liter, precis som du.

      Kommentar

      • dreas
        • August 2005
        • 264

        #4
        Är inte skalen och de okläckta äggen farliga för ynglen då? Kan de inte stoppa upp i mag-tarm kanalen?

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Jag vet att i alla fall Corydorasyngel har svårt med skal och okläckt artemia. Jag har förlorat en hel del yngel pga artemia med dålig kläckning som gör det svårare att få upp enbart de kläckta för det är så mycket okläckt blandat.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          Arbetssätt...