Artemiakläckning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zeugma
    • January 2006
    • 17

    Artemiakläckning

    Mina kakaduaciklider har fått yngel och jag måste därför odla artemia. Jag har läst en del om artemiakläckning här på forumet. Vad jag förstår kläcks de bättre när de står i ljus (kläcker dem i glasspaket). Min fråga är: ska ljuset vara tänt hela tiden under de ca 24 timmar det tar för dem att kläckas för att uppnå bästa resultat?

    Mvh. Johan
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Du behöver inte ha ljuset på hela tiden.
    Däremot kläcker de nog något snabbare pga extra värmen från lampan.
    Ljust har ju också den effekten att koncentrera nauplierna i lämpligt hörn.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • zeugma
      • January 2006
      • 17

      #3
      Tack för svaret!

      Jag har satt en andra på kläckning nu. Jag gjorde misstaget att ställa den första i fönstret, och där är det ju kallt dessutom. Därför tänkte jag att jag skulle flytta den, men så fort jag började flytta den åkte flera ägg över till "andra" sidan.

      Jag har läst att "äggskal" inte ska vara speciellt nyttiga, eller till och med direkt onyttiga för yngel. Hur orolig behöver jag vara om jag får med runt 30-50 ägg/äggskal? Ska jag kassera den här omgången helt?

      Jag ger dom just nu Liquifry och hoppas att det ska hjälpa dem lite tills jag fått i ordning artemia iaf.

      Mvh. Johan

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Du behöver inte vara överdrivet orolig för äggskalen. Några äggskal får man alltid med, men jag har aldrig förlorat en fisk på det.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • androxe
          • August 2005
          • 854

          #5
          Du kan du sätta en lampa där det är minst ägg o låta de simma dit o samlas där, där kan du med en spruta försöka undvika ta upp så mycket ägg.

          Kommentar

          Arbetssätt...