Bör ja ge något annat foder till botiorna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ribby_girl
    • February 2005
    • 378

    Bör ja ge något annat foder till botiorna?

    Jag ger ljust nu flingfoder, köpte sånna dära tabletter som man fäster på rutan också men min hund åt upp dem, funderar på att köpa såna igen, men tycker flingfoder funkar bra till de andra fiskarna så blir ju en hel del foder nämligen om man ska ge tablett också.
    jag ger en gång i veckan sån här alg tablett
    men problemet med botiorna är att de simmar upp och ner på när ja ger flingfodret för att de ska få tag på maten.
    Funderar på om ja ska minska på flingfodret (ger de nu tre gånger dagligen ungefär>).
    och ge tablet en gång istället
    Hnmmm någon som har några ideer.
  • MarionM
    • February 2006
    • 43

    #2
    Hur mycket foder och hur ofta beror ju på hur många fiskar du har och hur stort akvariumet är.
    Är det dvärgbotier du har? Mina gillar verkligen fodertabletter, jag brukar fästa en halv på glaset+slänga i en halv till bottenfiskarna varje dag. Dvärgbotierna föredrar att käka på botten, men åker upp och snor lite från dom andra ibland också. De älskar verkligen mygglarver också. Men det ska man ju vara lite försiktig med (se info på zoopet). Ger flingfoder en gång per dag också, men inte mer än att de äter upp det på nå'n minut. Tycker generellt att fiskar som tex svärdbärare eller platys, som äter sakta, är ett bra mått på om man ger tillräckligt med mat. Så länge de är runda o fina, och inte magrar, vilket de kan göra rätt snabbt, verkar det vara bra.

    Kommentar

    • ribby_girl
      • February 2005
      • 378

      #3
      Ok
      Det är 250 liter ja har:
      Tre Prakt Botior
      10 tal Svärdbärare
      5 Guppy
      1 Tiger ål
      10 Neontetror
      Som sagt så matar ja med flingfoder ca tre gånger om dagen, maten tar slut direkt så de är inget som hamnar på botten typ.

      Kommentar

      Arbetssätt...