blir så sjukt sur på den här artemian.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joachim.S
    • December 2005
    • 417

    blir så sjukt sur på den här artemian.

    Jag har försökt flera gånger att kläcka artemia. Men det bara misslyckas. Jag följer råden och "instruktionerna". Men ändå misslyckas jag. Jag kör glasspaket metoden. Och det funkar inte. Det sägs vara bra att ha en lampa över. Men då dunstar ju typ halva vattenmängden. Och genom att äggen flyter på yta så fastanar de på kanterna när vattnet dunstar. Vad kan vara fel? Finns det andra bra metoder istället för glasspaket-metoden? Har hört att man kan köpa vissa atemia-kläck "paket". Men funkar det bra.
  • Edlund
    • September 2004
    • 330

    #2
    2 liters petflaska,4msk salt,luftpump,slang,artemia,kläcks efter cirka 36 timmar.

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Det kan ju vara så att artemiaäggen inte är av tillräckligt bra kvalitet.
      Det vore inte första gången det hände.
      Är dom inte bra så kan du inte kläcka något med vilken metod du än använder.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Joachim.S
        • December 2005
        • 417

        #4
        jag köpte det av tropen och han sa att det var såna ägg som proffsen använder...och jag litear på honom

        Kommentar

        • Thomas&Anna
          • January 2006
          • 1030

          #5
          Jag köpte en sorts bunke som är till för att kläcka artemia. Den står o köksfönstret och funger perfekt.
          Thomas & Anna

          www.annaothomas.com

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av Joachim.S
            Jag kör glasspaket metoden. Och det funkar inte. Det sägs vara bra att ha en lampa över. Men då dunstar ju typ halva vattenmängden.
            Det får inte bli varmare än sisådär 35 grader, då dör de istället för att kläckas. Att det är lite ägg på kanten spelar ingen roll. Har du en matsked salt (och inget annat) i en liter vatten + ett kryddmått ägg som du kan röra ner eller låta flyta, det spelar ingen roll, men du får inga artemior inom 36 timmar om skålen står i rumstemperatur... då är äggen helt enkelt döda (för gamla, har blivit fuktiga, stått för varmt...).
            Det är alltså inte alls svårt att kläcka artemia.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Joachim.S
              • December 2005
              • 417

              #7
              ska de inte stå i 24 timmar

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                De kläcks normalt efter cirka 24 timmar, men kläcktid beror på temperatur och varierar också mellan olika stammar, men har det inte kläckts nåt efter 36 timmar torde inget kläckas.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                Arbetssätt...