Tips på diskusmat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin B
    • March 2006
    • 112

    Tips på diskusmat

    Har ett 310 liters med 8 8 cm diskus samt 10 pansarmalar och ett litet stim Kardinaltetror, blir mindre och mindre...:-(

    Jag vill gärna ge Diskusarna varierad kost samtidigt som jag ogärna "skitar" ned akvariet med oxhjärta (har sand samt några växter)

    Finns det någon som kan ge tips på en bra, sammansatt kost som inte "slammar" upp akvariet?
  • Bucket
    • February 2004
    • 1020

    #2
    Ursprungligen postat av Martin B
    Har ett 310 liters med 8 8 cm diskus samt 10 pansarmalar och ett litet stim Kardinaltetror, blir mindre och mindre...:-(

    Jag vill gärna ge Diskusarna varierad kost samtidigt som jag ogärna "skitar" ned akvariet med oxhjärta (har sand samt några växter)

    Finns det någon som kan ge tips på en bra, sammansatt kost som inte "slammar" upp akvariet?

    svarta mygglarver, vita mygglarver, röda mygglarver, artemia, RäkMix.
    t.ex.
    jävla massa akvarium!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

    Kommentar

    • cgr
      • March 2005
      • 296

      #3
      Tetra diskus eller som det oxå heter tetra bits är grymt bra mat. Diskusarna älskar det och mår bra av det samtidigt som det inte skitar ner i karet.
      Aktiva akvarium:
      180L Juwel Rio,
      Invånare; Fjärilsciklider "Electric-Blue", Corydoras Sterbai, Otocinclus, Golden Nugget, Kardinaltetror, Rödmunstetra

      Kommentar

      • Lucas_no1

        #4
        Ursprungligen postat av cgr
        Tetra diskus eller som det oxå heter tetra bits är grymt bra mat. Diskusarna älskar det och mår bra av det samtidigt som det inte skitar ner i karet.
        Kan bara hålla med om att grannulat är grymt bra!
        Testa också seras discus grannulat som är i lite varierande storlek.

        Kommentar

        • StefanA
          • March 2006
          • 124

          #5
          Eheims foderautomat funkar bra med granulat. Tidskrävande firrar som vill ha massor med mat. Lite less kan man bli men de växer enormt bra på animix med oxhjärta och spenat. Det vita fettet får man försöka peta bort. Inte bra. Eget foder med lax ska vara bättre. Kan man själv göra.

          Kommentar

          • drd
            • March 2004
            • 5586

            #6
            Ett hett tips om du inte vill att dina 8 cm´s diskus ska förbli 8 cm´s så se till att mata dom iaf en gång om dan med nåt rejält i hjärtmixväg.
            Det går oxå med andra matsorter men det är mest effektivt att mata upp dom med hjärtmix enligt mina egna erfarenheter.
            Jag matar iofs med massa olika sorters käk till mina men basen är ändå stendkers hjärtmix.
            Dom får förutom det svarta och röda mygg,golden gate artemia,tetra diskus granulat,bornholmsmix och nån gång i veckan när det finns levande vita mygg
            ________________________________________________

            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...