ger jag tillräkligt med mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _stiffe_
    • March 2006
    • 520

    ger jag tillräkligt med mat?

    hejj

    jag har två dvärgguramisar och jag har haft dom i två dagar nu men jag undrar om jag ger dom tillräkligt med mat för att honan har börjat att ge sig på hornsärv men har inte sett hanen äta nägra växter än ska jag ge dom mer mat eller??
    A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
    Skåne biotiop, + sebrafisk..
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Vad ger du dem för mat? Guramis behöver äta lite mer vegetabiliskt än många andra fiskar. Om hon äter på växterna kan det betyda att hon saknar just foder som innehåller mer vegetabilier.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • _stiffe_
      • March 2006
      • 520

      #3
      just nu äter dom ett foder som jag fick till karet som heter:vitakraft premium som inehålleralger, grönsaker, bioprudukter, rygglösa djur m.m
      tror att det ska räcka
      A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
      Skåne biotiop, + sebrafisk..

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av _stiffe_
        just nu äter dom ett foder som jag fick till karet som heter:vitakraft premium som inehålleralger, grönsaker, bioprudukter, rygglösa djur m.m
        tror att det ska räcka
        Det bor det göra. Annars kan du köpa en liten burk med mat för ungfödare som du kan variera med.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • _stiffe_
          • March 2006
          • 520

          #5
          Ursprungligen postat av batski
          Det bor det göra. Annars kan du köpa en liten burk med mat för ungfödare som du kan variera med.
          vilket märke och vad heter dom ska till zoogiganten på lödag o köpa guppys kan kolla om dom har sån mat.

          du kanske kan ge råd på vilken sorts mat jag ska ha jag har justnu 2st ancitrus eller vad dom heter 3cm långa och dom sitter bara på rutorna hela dagarna men jag har alg tabletter till dom

          sen har jag då vitakraft premium som ska gå till alla fiskarter

          sen kanske jag ska köpa tre guppys 1 hane 2 honor

          och kanske ett par dvärgguramis till om det går
          A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
          Skåne biotiop, + sebrafisk..

          Kommentar

          • Thomas&Anna
            • January 2006
            • 1030

            #6
            Vi matar 1ggr/dag slänger i lite alg waffers som grönfoder lite blandat flingfoder,maltabletter är populärt bland många fiskar(guramis mm),räkpellets,fryst foder.Vi tror på variation av maten.Ju mer mat ju mer skit kommer ut så ta det lugnt med maten.
            Thomas & Anna

            www.annaothomas.com

            Kommentar

            • _stiffe_
              • March 2006
              • 520

              #7
              men hur mycket mat slänger ni i i karet mät et som ni vill kryddmått nypår m.m tacksam för svar
              A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
              Skåne biotiop, + sebrafisk..

              Kommentar

              • Thomas&Anna
                • January 2006
                • 1030

                #8
                Många säger att man skall lägga i så mycket som dom äter upp på 2 min,men vi lägger i mat som äts upp på ca 1 min,det är svårt att svälta ihjäl fiskar.När vi hade en nitritspik i ett av karen matade vi inte på 1 vecka
                Thomas & Anna

                www.annaothomas.com

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av _stiffe_
                  vilket märke och vad heter dom ska till zoogiganten på lödag o köpa guppys kan kolla om dom har sån mat.
                  Alla märken har mat för ungfödare. Guppy är ju ungfödare, så det passa bra

                  Ursprungligen postat av _stiffe_
                  du kanske kan ge råd på vilken sorts mat jag ska ha jag har justnu 2st ancitrus eller vad dom heter 3cm långa och dom sitter bara på rutorna hela dagarna men jag har alg tabletter till dom
                  Jag ger min ancistrus algtabletter som även innehåller lite trä (det ingår i deras kost i det vilda). Har du rötter i akvariet? Om inte så borde du skaffa nån rot så de kan äta lite på den.

                  Ancistrusar är mest nattaktiva, så du kan ge dem tabletten efter det att belysningen släckts.

                  Ursprungligen postat av _stiffe_
                  sen kanske jag ska köpa tre guppys 1 hane 2 honor

                  och kanske ett par dvärgguramis till om det går
                  Hur stort är akvariet? Är det nystartat? Och hur länge har du haft dvärgguramisarna?
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av Thomas&Anna
                    Många säger att man skall lägga i så mycket som dom äter upp på 2 min,men vi lägger i mat som äts upp på ca 1 min,det är svårt att svälta ihjäl fiskar.När vi hade en nitritspik i ett av karen matade vi inte på 1 vecka
                    Det stämmer att de kan gå i flera dagar utan mat. Men de mår inte heller bra av att ständigt gå hungriga. Jag tycker 2 minutersregeln är bra när man matar med flingor eller fryst foder. Men malarna behöver lite mer tid på sig för att äta sina algtabletter.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Thomas&Anna
                      • January 2006
                      • 1030

                      #11
                      Ursprungligen postat av batski
                      Det stämmer att de kan gå i flera dagar utan mat. Men de mår inte heller bra av att ständigt gå hungriga. Jag tycker 2 minutersregeln är bra när man matar med flingor eller fryst foder. Men malarna behöver lite mer tid på sig för att äta sina algtabletter.
                      Vi var tvugna att inte mata dom för nitriten,man vet ju själv hur det är att vara hungrig,malarna får mat när karen släcks ner så det blir någon mat till domckså
                      Thomas & Anna

                      www.annaothomas.com

                      Kommentar

                      • _stiffe_
                        • March 2006
                        • 520

                        #12
                        ok jaghar matat dom två gånger per dag nu på morgonen innan jag själv äter vid 07:00 tiden och sen klockan 20:00 tycker ni det är lagom eller

                        karet är på 54liters men enligt måtten och så som jag har räknat ut så är det på drygt 63lit

                        startade i söndags och köpte guramisarna o malarna igår
                        A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
                        Skåne biotiop, + sebrafisk..

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av Thomas&Anna
                          Vi var tvugna att inte mata dom för nitriten,man vet ju själv hur det är att vara hungrig,malarna får mat när karen släcks ner så det blir någon mat till domckså
                          Jo det förstår jag. De fixar nån vecka utan mat. Men det var inte det jag menade med att ständigt gå hungriga. Och jag låter mina fiskar fasta nån dag ibland.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av _stiffe_
                            ok jaghar matat dom två gånger per dag nu på morgonen innan jag själv äter vid 07:00 tiden och sen klockan 20:00 tycker ni det är lagom eller

                            karet är på 54liters men enligt måtten och så som jag har räknat ut så är det på drygt 63lit

                            startade i söndags och köpte guramisarna o malarna igår
                            Akvariet är mao nystartat och då ska du ABSOLUT inte börja skaffa några fler fiskar förrän om tidigast en månad, om du älskar dina fiskar. Du har redan alldeles för många fiskar i ett nystartat akvarium.

                            Och du ska inte mata dem 2 ggr per dag nu i början. I ett nystartat akvarium måste man mata mycket sparsamt. Ge dem lite mat varannan dag under de första 3 veckorna.

                            Med så många fiskar och så mycket mat är risken mycket stor att du snart får en dödligt nitritspik. Tillsätter du bakteriekultur? Om du inte gör det så vill jag verkligen rekommendera dig att börja göra det så snart som möjligt för att minska risken för en nitritspik.

                            Om akvariet är på 54-63 liter tycker jag inte du ska ha fler än ett par dvärggurami.

                            Och så tycker jag du ska minska lite på ljustimmarna. 7.00 till 20.00 är för länge. Belysningen ska inte vara tänd längre än max 12 timmar. Nu i början borde du ha tänt ca 10 timmar för att undvika alger. Sen efter nån månad kan du successivt börja öka tills du har tänt i 12 timmar.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • _stiffe_
                              • March 2006
                              • 520

                              #15
                              Ursprungligen postat av batski
                              Akvariet är mao nystartat och då ska du ABSOLUT inte börja skaffa några fler fiskar förrän om tidigast en månad, om du älskar dina fiskar. Du har redan alldeles för många fiskar i ett nystartat akvarium.

                              Och du ska inte mata dem 2 ggr per dag nu i början. I ett nystartat akvarium måste man mata mycket sparsamt. Ge dem lite mat varannan dag under de första 3 veckorna.

                              Med så många fiskar och så mycket mat är risken mycket stor att du snart får en dödligt nitritspik. Tillsätter du bakteriekultur? Om du inte gör det så vill jag verkligen rekommendera dig att börja göra det så snart som möjligt för att minska risken för en nitritspik.

                              Om akvariet är på 54-63 liter tycker jag inte du ska ha fler än ett par dvärggurami.

                              han i djuraffären tyckte att jag kunde lägga i fiskar redan efter 2 dar om jag köpte nitrivec annars skulle man vänta en vecka innan jag la ner fiskar

                              Och så tycker jag du ska minska lite på ljustimmarna. 7.00 till 20.00 är för länge. Belysningen ska inte vara tänd längre än max 12 timmar. Nu i början borde du ha tänt ca 10 timmar för att undvika alger. Sen efter nån månad kan du successivt börja öka tills du har tänt i 12 timmar.
                              sen har jag inte tänt dom tiderna jag har matat dom vid dom tidslagen jag har tänt från 09:00 till 20.00
                              A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
                              Skåne biotiop, + sebrafisk..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...