Problem med art4emia!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joachim.S
    • December 2005
    • 417

    Problem med art4emia!

    Jag har börjat att kläcka artemia nu. Men jag måste göra nått fel. Jag kör bigpack metoden. Det kläcks inte så många artemior. På beskrivningen här på zoopet så får de jättemånga. Jag får pyttelite. Vad kan felat vara. Jag har dem i ett kallare rum, men själva boxen står vid ett element och har lampa över i 24 tim. Vattnet är ungefär 27 grader. Finns det någon annan metod som man kan köra? Varför kläcks inte så många?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det finns olika kvaliteer på artemiaägg, dessutom är det att olika fabrikat kläcka olika snabbt, vid lite olika salthalt och efter olika tid etc.
    Så köper man artemia är alltid det bästa att skaffa ett märke som man vet funkar för någon annan och vilken dosering denne använder.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Joachim.S
      • December 2005
      • 417

      #3
      ok....Jag köpte en påse på tropen. Han hade två alternativ. En stor burk eller en lite mindre påse.

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        sen finns de dom som försöker kläcka "skalade" ägg.

        men kanske skulle prova petflaske metoden istället, kanske ger bättre utdelning.

        vad är "inte mycke" omräknat i % ?
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Skiren
          • December 2005
          • 749

          #5
          låter lite skummt o köpa äggen i en påse. blir ju svårt att hålla äggena bra en längre tid då.

          tänk också på att ju fler ägg du har i dessto mer artemia får du
          http://skiren.blogspot.com

          Kommentar

          • mayday
            • November 2005
            • 2085

            #6
            ja köper i påse men lägger dom i en tät burk i kylen direkt

            man bör nog inte förvara dom i påsen en längre stund
            ______________________________________________

            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

            Kommentar

            • Idanajad
              • May 2005
              • 465

              #7
              Prova att laborera lite med salthalten i vattnet, vilken som är den optimala salthalten varierar lite mellan olika sorters artemia. Jag tyckte också att jag fick bättre kläckningsgrad när jag började använda havssalt istället för vanligt jodfritt salt, men det finns andra som hävdar motsatsen. Om du ändå vill prova att använda havssalt finns det billiga varianter, tex från Jozo.
              Peccator est aquarifex

              Kommentar

              • kelly01
                • August 2005
                • 25

                #8
                Jag måste haft tur. Min påse med artemia har legat längst ner i kylen i ca 3 år. Jag har fått massor av artemia.Fiskarna mumsar gott.....
                flaskor på 1½ liter är bara för bra.

                Kommentar

                • Zuz
                  • February 2006
                  • 112

                  #9
                  Ursprungligen postat av kelly01
                  Jag måste haft tur. Min påse med artemia har legat längst ner i kylen i ca 3 år. Jag har fått massor av artemia.Fiskarna mumsar gott.....
                  flaskor på 1½ liter är bara för bra.
                  Hmm.... kan du inte beskriva hur du går tillväga med 1.5 l petflaska, antar att du vänder den upp o ner, eller?

                  Kommentar

                  • kelly01
                    • August 2005
                    • 25

                    #10
                    Näe! jag har två plastflaskor som jag sågar av vid halsen och fyller dom med vatten och salt sedan en doppvärmare i den ena + syresten, sedan slangar som går över tillvarandra. det bara puttrar på. Inom 2 dygn så är det massor smått.Inget är i gång just nu........
                    Har bara malar + 2 kardinaler + 1 regnbågsciklid i 110 l.
                    Jag äääälskar malar

                    Kommentar

                    • Perrx
                      • October 2005
                      • 119

                      #11
                      Jag använder en 1,5l PETfalska som jag borrar två hål i korken. I det ena hålet trycker jag ner en luftslang och i änden på denna slang sätter jag i en bit av en "kina-ät-pinne". Häller i 1 liter vatter med 1 msk salt. Sen häller jag i 5 krm artemia och låter puttra i drygt ett dygn.
                      När det är dags att skörda stänger jag bara av luftpumpen och väntar i 10min så ligger artemian och simmar 2cm över botten. Bara att ta en slang och stoppa ner i det andra håler och suga upp dom.

                      Lycka till!

                      Kommentar

                      • Zuz
                        • February 2006
                        • 112

                        #12
                        Låter ju väldigt enkelt...absolut värt o prova. Tack för tipset!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...