Apropå loppor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MarionM
    • February 2006
    • 43

    Apropå loppor...

    Tjenixen! Jag upptäckte till min förfäran att jag fått små kryp i akvariumet, eller snarare på vattenytan bland växter som ligger och flyter. Pyttesmå och grå-svarta är de, och hoppar då man tar upp dem. De kryper gärna upp på akvarieväggen också. Kollade i lupp, men de är så små, så att inget direkt går att urskilja (för dålig förstoring). Men, vid närmare eftertanke kanske tillkomsten inte är så dum ändå. Kanske har akvariumet blivit självförsörjande med mat och allt..!! Nej men ärligt, är det någon som ver vad det är, och om det är bra eller dåligt? Det känns inte så fräscht faktiskt.
  • MarionM
    • February 2006
    • 43

    #2
    Jag har förresten inte sett att fiskarna äter dem heller...

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #3
      Svårt att veta med den beskrivningen men hoppstjärtar är väldigt vanliga djur som hoppar och är pyttesmå.



      De gör nog ingen större skada. Fast de lever inte i vattnet så fiskarna äter nog inte dem så ofta.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Det finns olika arter av hoppstjärtar som man kan odla som foder till fiskar som gillar att ta mat från vattenytan.
        Jag har sett åtminstone två olika arter till salu på Södermalms akvarieaffär i Stockholm men aldrig själv prövat på.
        Tyckte de såg aningens för små ut.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #5
          Där ser man! Djur som oftast lever i jord funkar alltså bra som fiskmat.

          Och det finns över 50.000 olika arter av hoppstjärtar.

          De är bland de viktigaste organismerna på jorden eftersom de hjälper till att förmultna gamla växtdelar till användbar näring igen.

          Kommentar

          • MarionM
            • February 2006
            • 43

            #6
            Tack för svaren! Det kan faktiskt mycket väl vara hoppstjärtar. Eftersom jag har tillgång till lab, ska jag ta med mig några och se om jag kan bestämma dem. Återkommer när jag vet...

            Kommentar

            • MarionM
              • February 2006
              • 43

              #7
              Ursprungligen postat av MarionM
              Tack för svaren! Det kan faktiskt mycket väl vara hoppstjärtar. Eftersom jag har tillgång till lab, ska jag ta med mig några och se om jag kan bestämma dem. Återkommer när jag vet...
              Hej igen! Jag har nu tagit mig en lite närmre titt på de små, och de visar sig mycket riktigt vara collembola; hoppstjärtar. Har dock inte bestämt dem vidare. Synd att de inte går ner under vattenytan, så att fiskarna kan få extra tillskott! Har tagit bort en del av det gräs, som jag tror är anledningen till att de trivs, och det verkar ha krympt antalet. Låter nog tiden gå an och ser vad som händer. De gör nog ingen skada, i alla fall.
              /M

              Kommentar

              • Krax
                • December 2005
                • 1329

                #8
                Kul! Då gissade vi rätt. Kan du inte skaka på gräset så att de trillar ner på vattenytan och så att fiskarna kan äta dom?

                Jag tror inte heller att de gör någon skada. Snarare tvärtom.

                Kommentar

                • MarionM
                  • February 2006
                  • 43

                  #9
                  Kan du inte skaka på gräset så att de trillar ner på vattenytan och så att fiskarna kan äta dom?

                  Jag har gjort några försök att putta ner dem, men dels är de så himla snabba; hoppar iväg, och dessutom verkar de vara liksom "motståndskraftiga" mot vatten, ungefär som fågelfjädrar, ja näst intill osänkbara! Men vem vet, kanske får fiskarna tag på en o annan ibland, för de är ju på vattenytan då och då... Tack för visat intresse, Krax!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...