Røde mygglarver

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • desiredillusion
    • February 2006
    • 512

    Røde mygglarver

    Nå har jeg gjort noe dumt... jeg kjøpte "Fina fisken" fryste røde mygglarver 100g for småfisk. På butikken sa de jeg skulle legge én terning oppi tanken til tigerbarbene mine (9 stykker yngel), dette ville være passelig dose. Da det ikke sto noe annet på pakken, tenkte jeg at det sikkert stemte. Mén! I løpet av ti minutter var hele saken nesten spist opp, og 7 av 9 fisker ser temmelig forspist ut. Da var det jo for sent å plukke larvene opp igjen. Så jeg kan jo se at de elsket larvene, men det jeg lurer på er; skal jeg la være å gi dem noe mer mat inntil magene deres blir av "normal" størrelse igjen? Det har jo også nå kommet en hinne på vannoverflaten (på grunn av overfôring? Proteinhinne?), kan jeg få den bort ved vannskifte? Skal uansett skifte 30% av vannet ikveld.
    Har dette mye å si for vannkvaliteten oppi der?
    Alle svar mottas med takk!
    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Tigerbarber (och många andra fiskar) kan trycka i sig väldiga mängder mat som de tycker är extra gott. Det är helt ofarligt; risken att de äter ihjäl sig är i stort sett noll.
    Mata fisken som vanligt bara.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • desiredillusion
      • February 2006
      • 512

      #3
      Takketakk Azur!

      Takk for at du svarte så fort! Ble beroliget nåh
      I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        tänk på att röda mygglarver är allergiframkallande så rör helt inte ens de med händerna.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • desiredillusion
          • February 2006
          • 512

          #5
          Raven:

          Vasket hendene godt etter jeg ga dem larvene. Kanskje de burde skrevet på pakken at det var allergifremkallende.... men takk for at du sa ifra, for det visste vi ikke

          Nå håper jeg bare vannet slutter å være grumsete... noen som vet om tigerbarber roter etter eventuell overflødig mat nede i grusen? Ligger gjerne noen larver igjen, skjønt jeg ser ingen.... Jeg har ikke sett noen av dem rote nede i grusen noen gang, så jeg tror ikke mine gjør det, iaff... er så kjipt å se vannet i de to andre tankene ekstra klart, og tigerbarbene i tåke

          Og ja, jeg har byttet vann oppi der... bør vel gjøre det igjen, men jeg er redd for å stresse fiskene, for de er så intresserte i alt som skjer, så....
          I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

          Kommentar

          • Opus
            • January 2006
            • 1014

            #6
            Jo, tigerbarb roter gjerne i bunnen for å finne mat. Normalt bruker de gjøre det i alle fall. Veldig rart av butikken å rekommendere så mye mat for ni små tigerbarber, jeg har 16 tigerbarber og gir de bare et lite hjørne av en terning.

            Tigerbarber er tøffere en du tror
            Vescere bracis meis!

            Kommentar

            • desiredillusion
              • February 2006
              • 512

              #7
              Opus:

              Takk for svar fra deg også
              Jeg har egentlig nesten sluttet å høre på hva personalet på butikkene sier, men jeg trodde de kanksje visste litt om maten. og det sto jo ikke noe på pakken heller... stakkar små, så forspiste igår.... men idag har de mer "normal" form, heldigvis!
              Men jeg kommer nok bare til å gi dem et lite hjørne heretter, jah
              Jeg har også tenkt på om jeg skal finne annen tilleggsfôr å gi dem, så de får litt variasjon. Nå får de vanlig flakfôr, pluss at de etterhvert vil få mer av mygglarvene. Har du forslag til hva annet jeg kan gi dem? Etter hva jeg har skjønt kan man gi rekemix til alle? Har du prøvd å i det til dine? Ble litt mange spørsmål nå....
              I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                kan du få tag på levande mygglarver blir dom nog glada.

                sorgmanteltetror och platy älskar levande mygg.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • desiredillusion
                  • February 2006
                  • 512

                  #9
                  Med tanke på hvor glade de ble for de frosne, kan jeg nok absolutt tro på det, jah
                  Jeg har til nå bare funnet frosne, men jeg har ikke lett så veldig nøye etter levende...
                  I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                  Kommentar

                  • Opus
                    • January 2006
                    • 1014

                    #10
                    Ursprungligen postat av desiredillusion
                    Takk for svar fra deg også
                    Jeg har egentlig nesten sluttet å høre på hva personalet på butikkene sier, men jeg trodde de kanksje visste litt om maten. og det sto jo ikke noe på pakken heller... stakkar små, så forspiste igår.... men idag har de mer "normal" form, heldigvis!
                    Men jeg kommer nok bare til å gi dem et lite hjørne heretter, jah
                    Jeg har også tenkt på om jeg skal finne annen tilleggsfôr å gi dem, så de får litt variasjon. Nå får de vanlig flakfôr, pluss at de etterhvert vil få mer av mygglarvene. Har du forslag til hva annet jeg kan gi dem? Etter hva jeg har skjønt kan man gi rekemix til alle? Har du prøvd å i det til dine? Ble litt mange spørsmål nå....
                    Jeg har helt vanlige salat reker, sånne uten skall som finns i poser i frysedisken, som jeg gir til mine sjokoladeciklider og ildbuksalamanderne. Jeg gir tigrene en liten rekebit i ny og ne også, i tillegg til mygglarvene og tørrfor. Om du vill køre med rekemix så gør du det, fungerer minst like bra men i og med att jeg har reker hjemme likevel gir jeg dem det istedet. Det blir billigere med reker tror jeg. Er litt gjerrig, har man andre fisker som er matvrak blir man det
                    Vescere bracis meis!

                    Kommentar

                    • desiredillusion
                      • February 2006
                      • 512

                      #11
                      Opus:

                      Har ikke det største budsjettet jeg, så jeg tror jeg skal prøve det med rekene, høres jo ut som en god idè
                      Takk skal du ha!
                      I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                      Kommentar

                      • Rackarn den röde
                        • March 2006
                        • 8

                        #12
                        Jag hittade levande mygglarver i sjön(eller snarare i vattnet på botten av båten) av en slump i höstas. Så jag samlade ihop så många jag kunde och matade mina fiskar med,, sjukt populära var dom, kul att hålla dom med fingertopparna alldeles ovanför ytan och vänta på attack. Tigerbarberna och Citrontetrorna var riktigt kaxiga.

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          kaxiga e bara förnamnet, amanoräkan ja har simma runt å aktivt JAGADE mygglarverna.
                          amano ska "bara" va asätare egentligen.
                          gav 10kr i butiken för en portion och räckte typ en vecka.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • qenzo
                            • February 2005
                            • 1747

                            #14
                            Jag tar min "larvkaka" ur frysen, lägger den i handen, går till karet å pluppar ner den där.... sedan tvättar jag händerna... visste inte ens att de var allergi framkallande.
                            Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                            Kommentar

                            • peterhaack
                              • November 2004
                              • 1752

                              #15
                              Jo det dissas ganska mycket om det att de är det Allergiframkallnde men jag har gjort samma sak som dig Genzo i snart tre decenier men jag e inte allergisk
                              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...