Funkar räkmix till all sorts fisk??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #16
    Ursprungligen postat av Cold
    Oj..Man vil ju inte att dom blir sämre..
    Jag har hört att det är svårt för guramina att para sig..Dom måste visst ha rätt miljö. Är det dom som lägger skum bo på växterna??
    Nja, jag har pratat med en ung tjej som berättade om att hennes mosaikguramis hade fått yngel. Men de vill ha mycket växter och gärna även flytväxter. Och så vill de inte ha för kraftig vattencirkulation om de ska bygga bo.

    Ursprungligen postat av Cold
    OjOch så har jag ett problem.Eller problem vet jag väl inte om det är men.,min pleco den är så skygg.
    Den har ett ställe som den alltid är gömd i,det är sällan som den komme fram men den va framme idag och åt på tabletten som jag stoppade ner
    För att på djur affären då va den mera aktiv.Kan det vara att jag har för litet akvarium??Men den är ca 10cm nu,den jag ha läst så kan den bli :20 inches.det är väl ca50.8cm?
    Är det en gibbiceps? I så fall stämmer det att de kan bli 50 cm (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318). En kompis till mig fick omplacera en gibbiceps för att h*n höll på att blir för stor för hennes akvarium.

    De är mest nattaktiva och brukar hålla sig gömda på dagarna. Så det är ett helt normalt beteende. Det är fiskarna i akvariebutiker som brukar bete sig onormalt pga att de bor för trångt och i fel miljö.

    Min ancistrus kommer typ aldrig fram så länge belysningen är tänd, så jag matar honom alltid när det är släckt.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Cold
      • March 2006
      • 1127

      #17
      Ja det är en sån..ok då behöver jag ju inte oroa mig då^^
      Men det där med att guramina vill ha mycke växter det viste jag inte+att det inte ska va så mycke tryck i pumpen..Jag får helt enkelt dra ner på trycket då Å köpa mer växter..Tror du att det blir bra?
      Hur långe har du haft ditt akvarium då?Jag har haft mitt ca 1år nu,så det börjar bli dags att upp gradera sig till ett större

      Men vet du på en hum hur lång tid det tar för "hajarna"att bli full vuxen?
      540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

      Kommentar

      • Cold
        • March 2006
        • 1127

        #18
        Kan det ta upp till 1år?
        540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #19
          Ursprungligen postat av Cold
          Ja det är en sån..ok då behöver jag ju inte oroa mig då^^
          Men det där med att guramina vill ha mycke växter det viste jag inte+att det inte ska va så mycke tryck i pumpen..Jag får helt enkelt dra ner på trycket då Å köpa mer växter..Tror du att det blir bra??
          Ja, de kommer säkert att bli glada

          Några ganska lättskötta växter är:
          Javaormbunken: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=39
          Cryptocoryne beckettii: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=61
          Skruvvallisneria: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=63
          Hornsärv: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=22
          Limnophila sessiliflora: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=40

          Som flytväxter kan du ha vanlig vattenormbunke (de säljs ofta i kruka men trivs faktiskt bäst som flytväxter): http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=24 eller Sumatraormbunke: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=62 som har lite finare blad.

          Flytväxterna växer och sprider sig ganska fort, så man får rensa lite ibland. Så om man känner någon som har dem kan man ofta få dem gratis.

          Ursprungligen postat av Cold
          Hur långe har du haft ditt akvarium då?Jag har haft mitt ca 1år nu,så det börjar bli dags att upp gradera sig till ett större
          Ja det kanske är dags Hur stort är ditt akvarium?

          Jag har haft mitt akvarium i drygt ett år (med fiskar i ca i 15 månader). Det är på 250 liter och jag har bara små fiskar. Den storsta är en ancistrus som tillhör en art som inte blir större än 10 cm. Han är runt 8 - 8,5 cm nu.

          Men jag har planaer på att köpa ett andra akvarium på drygt 300 liter där jag ska ha guramis, botior och andra asiatiska fiskar

          Ursprungligen postat av Cold
          Men vet du på en hum hur lång tid det tar för "hajarna"att bli full vuxen?
          Det vet jag tyvärr inte. Du kanske kan ställa frågan under "Karpliknande fiskar". Det finns säkert nån som kan svara på det.
          Senast redigerad av batski; 07 March 2006, 09:00.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Linda_A
            • March 2005
            • 1479

            #20
            Ursprungligen postat av Cold
            Hej.
            Jag har ett antal olika fiskar,å ja har bara vanligt mat(Fling foder).
            Fundera om man kanske ska ta och skaffa nått annat till dom..men ja vet inte vad Jag skulle vilja ha recept till räkmixen,så om det e nån som ha det så är det bara att skriva.
            Gärna något annat skulle jag vilja ha.

            Fiskar:2St Gurami
            5St Zebra fiskar
            3St Silver hajar
            4St Sorgmanteltetror
            1St Pleco
            1St Mal,vet inte namnet men den är gul
            3St Malar vet inte namnet på dom heller men dom äter algerna jätte bra.


            Tack på förhand
            Enligt mig så funkar räkmix till alla fiskar i stort sätt.
            Det som du gör beroende på fisk är att du ändrar delen "kött" vs grönt.
            Är det en fisk som föredrar grönt välj mera grönt. Köttätare mera "kött".

            Och sök gärna på ciklid.se på räkmix, du kommer att hitta otroligt massor där med.
            Där har du grundreceptet.

            //Linda

            Kommentar

            • Cold
              • March 2006
              • 1127

              #21
              Ursprungligen postat av batski
              Ja det kanske är dags Hur stort är ditt akvarium?
              Jag har ett 150 liters akvarium nu,men ska väl snart köpa mig ett på 320L.
              Men pengar är ju alltid problemet
              540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #22
                Ursprungligen postat av Cold
                Jag har ett 150 liters akvarium nu,men ska väl snart köpa mig ett på 320L.
                Men pengar är ju alltid problemet
                320 liter låter bra Ja det är ofta det ekonomiska som sätter gränser. Har du försökt att hittat begagnat? Ibland kan man göra bra fynd.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Cold
                  • March 2006
                  • 1127

                  #23
                  Ursprungligen postat av batski
                  Har du försökt att hittat begagnat? Ibland kan man göra bra fynd.
                  Jo jag har letat på blocket,å ja hittar ju jätte fina.Men problemet att att dom är för långt bort..
                  Men min akvarist han säljer 320L akvarium...Fast dom kostar ca3500kr.
                  Men om ja köper ett så stort så måste jag köpa en ny pump å sand å sånt..,det kommer att bli dyrt det här
                  540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

                  Kommentar

                  • Guy Palm
                    • March 2002
                    • 5720

                    #24
                    De flesta fiskar (vissa arter äter bara vegetabiliskt) kan äta räkmix, men det är inte den lämpligaste maten för alla fiskar, eftersom olika arter har olika näringsbehov. Vissa alg-och växtätande fiskar ska inte få så mycket animaliskt för då kan de få hälsoproblem. Din pleco kan vara en sån. Kan det vara en guldancistrus tror du?
                    Många L-malar, t.ex Pleco äter vegetabiliskt foder när de är mindre för att sedan mer och mer övergå till att äta mer omväxlande foder. Att då enbart ge dem grönfoder är helt fel. I nästan all räkmix ingår någon form av grönt så det är ett bra foder till alla typer av fiskar. Sedan beror det mycket på vad man blandar i sin räkmix.
                    Guy
                    ,Poecilia,SKS,GOC,

                    Kommentar

                    • Cold
                      • March 2006
                      • 1127

                      #25
                      Måste man vara gold menber för att lägga upp en bild på sig??
                      540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

                      Kommentar

                      • Guy Palm
                        • March 2002
                        • 5720

                        #26
                        Ja
                        Guy
                        ,Poecilia,SKS,GOC,

                        Kommentar

                        • Cold
                          • March 2006
                          • 1127

                          #27
                          Ok..
                          540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #28
                            Ursprungligen postat av Cold
                            Jo jag har letat på blocket,å ja hittar ju jätte fina.Men problemet att att dom är för långt bort..
                            Men min akvarist han säljer 320L akvarium...Fast dom kostar ca3500kr.
                            Men om ja köper ett så stort så måste jag köpa en ny pump å sand å sånt..,det kommer att bli dyrt det här
                            Det är bara att fortsätta leta. Ja ett nytt filter är inte billigt. Mitt följde med akvariet när jag köpte det begagnat.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Cold
                              • March 2006
                              • 1127

                              #29
                              Jo precis..Det ska ja göra..Man kan ju få mera saker om det är begangnat än om det skuller vara nytt
                              540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

                              Kommentar

                              • batski
                                • October 2004
                                • 8891

                                #30
                                Ursprungligen postat av Cold
                                Jo precis..Det ska ja göra..Man kan ju få mera saker om det är begangnat än om det skuller vara nytt
                                Yep! Och det känns alltid gott
                                "The animals of the world exist for their own reasons.
                                They were not made for humans
                                any more than black people were made for whites
                                or women for men." - Alice Walker

                                Kommentar

                                Arbetssätt...