artemia i mängder, inga yngel syns till

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • androxe
    • August 2005
    • 854

    artemia i mängder, inga yngel syns till

    Hejsan!
    Såg häromdagen 30 yngel i akvariet, eftersom mitt rödjuvelpar går själva i akvariet så tog jag för givet att de flesta skulle klara sig, jag köpte okläckt artemia, hällde i ett kryddmått i gb-lådan o hälde idag i ungefär hälften av vad som fanns i gb-lådan... Vilka mängder det blev ett akvariet!! såg ju inte så mycket ut i kaffefiltret, till råga på alla kan jag inte längre se att där finns några yngel som äter upp några. mor o far röd juvel verkar inte förstå att det går att äta heller. Vad gör man, ska jag försöka fånga upp artmiorna med kaffefiltret igen eller är det ingen fara att det simmar tusen och åter tusen artemior i akvariet?...
  • mayday
    • November 2005
    • 2085

    #2
    Va?
    Hällde du okläckta ägg i ditt akvarie med fisk?
    Artiema ska kläckas i saltlösning i separat behållare

    äggen är osmältbara för fiskarna o ger dom magsmältningsproblem som dom kan avlida av ?
    ______________________________________________

    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

    Kommentar

    • Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

      #3
      Ursprungligen postat av mayday
      Va?
      Hällde du okläckta ägg i ditt akvarie med fisk?
      Artiema ska kläckas i saltlösning i separat behållare

      äggen är osmältbara för fiskarna o ger dom magsmältningsproblem som dom kan avlida av ?
      Han skriver att han hällde i ett kryddmått ägg i GB-lådan och idag hällde han i hälften som var i GB-lådan (jag antar det är kläckt artemia) i akvariet, efter att ha sköljt dom i kaffefilter...
      Så fattade jag det och jag hoppas jag har rätt
      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

      Min zoon :
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

      Kommentar

      • mayday
        • November 2005
        • 2085

        #4
        Ursprungligen postat av Birgitta W
        Han skriver att han hällde i ett kryddmått ägg i GB-lådan och idag hällde han i hälften som var i GB-lådan (jag antar det är kläckt artemia) i akvariet, efter att ha sköljt dom i kaffefilter...
        Så fattade jag det och jag hoppas jag har rätt

        haha sorry för lite kaffe
        så kan de gå ibland
        ______________________________________________

        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

        Kommentar

        • androxe
          • August 2005
          • 854

          #5
          ja det var kläckt artemia såklart
          Men nu fick jag ju äntligen svar men inget som besvarade mina frågor

          Kommentar

          • Birgitta W
            • October 2005
            • 2764

            #6
            Så dina vuxna fiskar äter inte artemian? T.o.m. stora fiskar brukar tycka det är spännande att jaga dom små krypen...
            Har du sett att dom inte bryr sig alls?

            Annars får du väl försöka få upp så mycket du kan, resten dör väl och kan slammas upp när du byter vatten.
            Konstigt att du fick så mycket av ett halv kryddmått... För du tog ju bara hälften av artemian som kläcktes.
            Så mycket får aldrig jag.
            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

            Min zoon :
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

            Kommentar

            • androxe
              • August 2005
              • 854

              #7
              Ursprungligen postat av Birgitta W
              Så dina vuxna fiskar äter inte artemian? T.o.m. stora fiskar brukar tycka det är spännande att jaga dom små krypen...
              Har du sett att dom inte bryr sig alls?

              Annars får du väl försöka få upp så mycket du kan, resten dör väl och kan slammas upp när du byter vatten.
              Konstigt att du fick så mycket av ett halv kryddmått... För du tog ju bara hälften av artemian som kläcktes.
              Så mycket får aldrig jag.
              mm nä de bryr sig inte det minsta om att äta upp dom.. Har försök ta upp med nylonfiltret så mycket jag kunde o har bytt 50% av vattnet så nu är det inte riktigt lika mycket småkryp kvar, men fortf rätt mycket.

              Vet inte om jag hade tur med kläckningen eller nåt, jag hade en 11 watts lågenergilampa ovanför gb-lådan i ca 30 timmar, för att sedan byta till 60 watts glödlampa som fick stå lite på sidan av lådan under natten (ca 8 timmar)

              Så typiskt att inga yngel verkar finnas kvar, är inte det lite märkligt?

              Kommentar

              • Hugin
                • December 2005
                • 499

                #8
                Kanske har fiskarna ätit upp ynglena?
                "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
                Winston Churchill

                Kommentar

                • androxe
                  • August 2005
                  • 854

                  #9
                  Ursprungligen postat av Hugin
                  Kanske har fiskarna ätit upp ynglena?
                  jo kanske, men lite konstigt eftersom jag dagen innan såg hur väl de tog hand om sina yngel... kan de få nå hjärnsläpp för en stund, tänka på nåt annat o "råka" äta upp sina bäbisar?
                  Nästa gång jag ser att de fått yngel kanske det är bäst jag flyttar ur föräldrarna från yngelkaret så fort som möjligt? Gör föräldrarna någon nytta om det inte finns några faror i akvariet för ynglen?
                  Senast redigerad av androxe; 04 March 2006, 01:39.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...