Räcker enbart frysfoder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    Räcker enbart frysfoder?

    Min kakaduahanne äter bara frysfoder, och då egentligen bara fryst artemia... Känns inte bra! Han kan väl inte få i sig alla näringsämnen då?

    Jag släpper ner torrfoder ibland men han bara simmar runt i flingregnet! De två honorna, som dog förra veckan, tog flingor ibland.

    Ynglen ville bara ha nykläckt artemia och frysfoder tills jag tog upp dom. Då fick dom se på annat! Först gav jag dom frysfoder på morgonen, flingor på e.m. och nykläckt artemia på kvällen. Men de åt flingorna dåligt så då gav jag flingor på morgonen (när dom var som hungrigast!) och nu älskar dom torrfoder också.

    Vad rekommenderar ni för frysfoder, som är näringsrikast? Jag har: Artemia, dafnier, bosmider och sv. mygglarver. Finns det något som är bättre?

    Ska hämta en ny hona idag och jag tror hon är van vid torrfoder så nu får jag bli hård! Inte skämma bort henne. Hannen ska också få torrfoder, på morgonen. Hoppas det funkar...
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

  • laerni
    • October 2005
    • 1046

    #2
    Ursprungligen postat av Birgitta W
    Min kakaduahanne äter bara frysfoder, och då egentligen bara fryst artemia... Känns inte bra! Han kan väl inte få i sig alla näringsämnen då?

    Jag släpper ner torrfoder ibland men han bara simmar runt i flingregnet! De två honorna, som dog förra veckan, tog flingor ibland.

    Ska hämta en ny hona idag och jag tror hon är van vid torrfoder så nu får jag bli hård! Inte skämma bort henne. Hannen ska också få torrfoder, på morgonen. Hoppas det funkar...
    Hur ofta matar du fiskarna, de vuxna?

    Vad rekommenderar ni för frysfoder, som är näringsrikast? Jag har: Artemia, dafnier, bosmider och sv. mygglarver. Finns det något som är bättre?
    Du har hemma bra frysfoder!
    Lasse

    Min Zoon

    Bilder på Diskusyngel mm:
    http://www.laerni.dk/rubin.htm
    Nytaget på Diskusfröna
    http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

    De senaste
    http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Fryst artemia är ett bra foder. Du kan ju testa räkmix också kanske. Av mina fiskar är det bara malarna och räkorna som får lite bottentabletter ibland. Flingfoder har jag inte överhuvudtaget hemma, eller jo lite smått yngelfoder i pulverform för riktigt pyttiga yngel som regnbågar mm.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • laerni
        • October 2005
        • 1046

        #4
        Min erfarenhet är att vuxna fiskar matas bara en gång/dag! För mycket mat kan äventyra deras liv! Det är fler akvariefiskar som dör av övermatning än svält!
        Lasse

        Min Zoon

        Bilder på Diskusyngel mm:
        http://www.laerni.dk/rubin.htm
        Nytaget på Diskusfröna
        http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

        De senaste
        http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

        Kommentar

        • Birgitta W
          • October 2005
          • 2764

          #5
          Ursprungligen postat av laerni
          Hur ofta matar du fiskarna, de vuxna?

          Du har hemma bra frysfoder!
          Två gånger om dagen. En gång med frysfoder och en gång med torrfoder (som hannen inte äter ).
          Sällskapskaret och Endlerskaret får bara torrfoder + nykläckt artemia ibland, när där finns små yngel. Dom gillar inte frysfoder något vidare faktiskt...

          Så mitt frysfoder är bra? Funderade på att köpa cyclops (eller vad det heter ) men det är kanske inte näringsrikare än dom sorter jag redan har...

          Men räcker det med frysfoder? Det innehåller väl inte alla näringsämnen, vitaminer t..ex.?
          Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

          Min zoon :
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

          Kommentar

          • miiaoo
            • January 2006
            • 2815

            #6
            Ursprungligen postat av Birgitta W
            Två gånger om dagen. En gång med frysfoder och en gång med torrfoder (som hannen inte äter ).
            Sällskapskaret och Endlerskaret får bara torrfoder + nykläckt artemia ibland, när där finns små yngel. Dom gillar inte frysfoder något vidare faktiskt...

            Så mitt frysfoder är bra? Funderade på att köpa cyclops (eller vad det heter ) men det är kanske inte näringsrikare än dom sorter jag redan har...

            Men räcker det med frysfoder? Det innehåller väl inte alla näringsämnen, vitaminer t..ex.?
            Mina får bara frysfoder, dom äter inte torrfoder. Men dom får även grönsaker, typ gurka och ärtor samt maltabletter som alla slåss om.. Ev torrfoder ibland för dom få som kan tänka sig det för ev vitaminers skull...
            Jo, fodret jag har är cyclops, artemia, svarta ocn vita mygglarver.
            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

            Kika gärna in i min dagbok!

            Kommentar

            • sunkan aspidoras
              • June 2005
              • 925

              #7
              jag skulle nog säga att frysfoder mer är ett komplement till annat foder.

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
                jag skulle nog säga att frysfoder mer är ett komplement till annat foder.
                Jag tycker det är viktigt att även ge torrfoder eftersom detta är sammansatt utifrån fiskarnas näringsbehov och innehåller en del vitaminer, mineraler och spårämnen som inte nödvändigtvis finns i människomat. Fiskar och (de allra flesta) däggdjur lever ju i två helt olika typer av miljö och har säkert olika näringsbehov.

                Correct me if I'm wrong...
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • sunkan aspidoras
                  • June 2005
                  • 925

                  #9
                  nu hängde jag inte med... människomat?

                  Kommentar

                  • sunkan aspidoras
                    • June 2005
                    • 925

                    #10
                    Ahh... menade du ärter o grönsaker...

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
                      Ahh... menade du ärter o grönsaker...
                      Yep! Inte artemia och cyclops
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • mmm
                        • June 2004
                        • 901

                        #12
                        Jag har inget emot flingfoder, men jag tror ändå det räcker med frysfoder. Jag matar i första hand med räkmix och artemia. Kompletterar sedan med annat foder t.ex. mygglarver och även flingfoder, men det är mest för att jag tror det är bra med variation.

                        Jag tror inte ens affären där jag brukar handla fisk, säljer torrfoder. De matar nog sina fiskar med enbart frysfoder, och vad jag förstått så är det inte så många affärer som håller samma kvalitet på sina fiskar som de.
                        /Mattias

                        Kommentar

                        • miiaoo
                          • January 2006
                          • 2815

                          #13
                          ja, fast om dom vägrar flingfoder ska man svälta dom tills dom käkar det då för vitaminernas skull?
                          Grönsaker ger jag inte som foder utan som berikning, alltså för att ge dom nåt att göra..
                          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                          Kika gärna in i min dagbok!

                          Kommentar

                          • Mr B
                            • September 2004
                            • 1310

                            #14
                            svälta dem kan vara till att tta i, men om man låter bli att utfodra med frysfoder på ett par dagar, går det ingen nöd på den som inte käkar det, och vem vet, han kanske testar, och tycker om smaken.
                            B!

                            Kommentar

                            • Birgitta W
                              • October 2005
                              • 2764

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mr B
                              svälta dem kan vara till att tta i, men om man låter bli att utfodra med frysfoder på ett par dagar, går det ingen nöd på den som inte käkar det, och vem vet, han kanske testar, och tycker om smaken.
                              B!
                              Nu har jag hämtat den nya lilla (!) honan så nu tänkte jag ge torrfoder i ett par, tre dagar (om jag kan vara så tuff... ) så får vi se hur han reagerar. Antar att honan är van vid torrfoder.
                              Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                              Min zoon :
                              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                              Kommentar

                              Arbetssätt...