Kan man få fram microworm genom infusorier?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dreeamcatcher
    • August 2004
    • 179

    Kan man få fram microworm genom infusorier?

    Jag fyllde på massor med burkar i sommras med sjö och dammvatten för att odla infusorier till fiskodlingen.Jag "matar" alla infusori-burkar med en droppe mjölk i veckan för att hålla igång kulturen.

    Nu har jag upptäckt att det kryllar av massa små smala vita maskar knappt ca 1 mm tjocka i några av burkarna. Kan detta vara micromaskar? (fiskbäbisarna älskar det! )

    Glad för svar!
    Malin
    Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

    Allt du behöver veta om kampfisken!
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    troligen inte, då vanlig micro "drunknar"...

    men du kanske har nått på gång, försök att renodla stammen/lösningen så du bara får sådana till sist, då kanske du får dig en vacker slant för upptäckten...
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • gladhertha
      • February 2005
      • 1755

      #3
      Kan vara plattmaskar eller dyl om dom är på rutan.
      Mvh Hanna
      Min Zoon

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Kan faktiskt vara mikro om dom simmar fritt men i så fall närmast vinägermikro.
        Förr i tiden var receptet på vinägermikro att ställa ut en flaska vinäger och vänta...
        I Filippinerna räknas en vinäger som mogen först när den innehåller vinägermikro.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Dreeamcatcher
          • August 2004
          • 179

          #5
          Ursprungligen postat av gladhertha
          Kan vara plattmaskar eller dyl om dom är på rutan.
          okej, dom simmar inte omkring utan kryper på rutorna.
          Jag har ingen aning om hur micromaskar ser ut osv, jag har bara hört om dom och kom att tänka på maskarna i min burk :P
          Plattmaskar kanske det är då, det är ingen fara att ge dom till yngel ?
          Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

          Allt du behöver veta om kampfisken!

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Om ynglen äter dom - inte någon fara.
            Annars bör man veta att plattmaskar brukar anses som möjliga romätare...
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Dreeamcatcher
              • August 2004
              • 179

              #7
              Ursprungligen postat av erikthur
              Om ynglen äter dom - inte någon fara.
              Annars bör man veta att plattmaskar brukar anses som möjliga romätare...

              Okej!
              tack så mkt för hjälpen!
              Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

              Allt du behöver veta om kampfisken!

              Kommentar

              • Dreeamcatcher
                • August 2004
                • 179

                #8
                Ursprungligen postat av erikthur
                Kan faktiskt vara mikro om dom simmar fritt men i så fall närmast vinägermikro.
                Förr i tiden var receptet på vinägermikro att ställa ut en flaska vinäger och vänta...
                I Filippinerna räknas en vinäger som mogen först när den innehåller vinägermikro.

                Hm...såg idag att en del börjar krypa upp längst rutan, ovanför vatten.
                De är inte platta, bara runda och smala.

                Så det kanske är mikromask trots allt?
                Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

                Allt du behöver veta om kampfisken!

                Kommentar

                • Dreeamcatcher
                  • August 2004
                  • 179

                  #9
                  Ursprungligen postat av Dreeamcatcher
                  Hm...såg idag att en del börjar krypa upp längst rutan, ovanför vatten.
                  De är inte platta, bara runda och smala.

                  Så det kanske är mikromask trots allt?

                  Okej nu har jag lyckats fota dessa underliga maskar...! Någon som kan nått om sånt här som kan säga vad det är för nått? Är så nyfiken :P





                  Hälsn Malin
                  Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

                  Allt du behöver veta om kampfisken!

                  Kommentar

                  • harbard
                    • July 2002
                    • 1085

                    #10
                    Om de har en "gördel" kan det vara en fåborstmask:

                    T.ex. Lumbriculus,se: http://www.miljolare.no/data/ut/bild...17&gruppe=1783
                    En sökning med länkar o. bild: http://a9.com/lumbriculus%20
                    Kan det vara något sådant?
                    <<<(^:>*
                    Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                    Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                    Kommentar

                    • Dreeamcatcher
                      • August 2004
                      • 179

                      #11
                      Ursprungligen postat av harbard

                      Jadu, det är svårt att se. Jag tror faktiskt itne att dom har en "gördel". Inte vad jag kunnat se ialla fall :S
                      Sedan rör den sig inte så som jag såg på ena länken! DOm rör sig saktare än den och "ringlar" inte...utan släpar sig mer fram! De kan inte simma bra i vattnet heller utan ramlar så fort de tappar fäste på själva rutan av burken...!

                      *funderar*
                      Tack för ditt svar iaf!
                      Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

                      Allt du behöver veta om kampfisken!

                      Kommentar

                      • harbard
                        • July 2002
                        • 1085

                        #12
                        I stillastående vatten finns extra stora infusorier,Spirostomum.Blir upp till 3-4 mm.
                        se: http://a9.com/spirostomum
                        liknar de dessa?
                        <<<(^:>*
                        Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                        Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                        Kommentar

                        • harbard
                          • July 2002
                          • 1085

                          #13
                          Här ett litet schema över "maskar" i vatten: http://www.microscopy-uk.org.uk/index.html
                          Exempelvis Nematoder ("mikromask"),se: http://a9.com/nematode
                          <<<(^:>*
                          Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                          Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                          Kommentar

                          • Krax
                            • December 2005
                            • 1329

                            #14
                            Hur rör sig maskarna? Plattmaskar glider fram på rutan utan att kroppen förlängs och förkortas. Insektslarver har sex, ibland extremt små, ben och ett huvud som kan vara indraget i kroppen. Fåborstmaskar (ex daggmaskar) har en gördel som inte behöver synas särskilt bra. De rör sig genom att kroppen förlängs och förkortas. Det gör också iglarnas kropp. Nematoder har inte en kropp som är uppbyggd av ringformade segment och är ofta vita och mycket små. Jag tycker att det ser ut som om maskarna på bilden har gördel. De är vanliga i alla sjöar och många är väldigt tåliga för dålig vattenkvaliet. Vissa fåborstmaskar är röda av hemoglobin och tål syrgasbrist. Men det finns knallröda insektslarver också som tål det.

                            Kommentar

                            • Dreeamcatcher
                              • August 2004
                              • 179

                              #15
                              Ursprungligen postat av Krax
                              Hur rör sig maskarna? Plattmaskar glider fram på rutan utan att kroppen förlängs och förkortas. Insektslarver har sex, ibland extremt små, ben och ett huvud som kan vara indraget i kroppen. Fåborstmaskar (ex daggmaskar) har en gördel som inte behöver synas särskilt bra. De rör sig genom att kroppen förlängs och förkortas. Det gör också iglarnas kropp. Nematoder har inte en kropp som är uppbyggd av ringformade segment och är ofta vita och mycket små. Jag tycker att det ser ut som om maskarna på bilden har gördel. De är vanliga i alla sjöar och många är väldigt tåliga för dålig vattenkvaliet. Vissa fåborstmaskar är röda av hemoglobin och tål syrgasbrist. Men det finns knallröda insektslarver också som tål det.

                              De rör sig igenom att kroppen förlängs och förkortas och de simmar inte fritt i vattnet utan sitter på själva rutan...så det är kanske är fåborstmaskar trots allt. Isånna fall, är det någon fara att ge detta till fiskarna?
                              Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

                              Allt du behöver veta om kampfisken!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...