Artemia funderingar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morphriz
    • October 2005
    • 875

    Artemia funderingar

    Jag har funderat på en sak angående artemia. Varför ska man kläcka dem egentligen? Är inte äggen lika bra foder som de nyckläckta räkorna? Allting som finns i räkan finns ju i äggen. Det är ju tom så att de ska matas till fiskarna så fort som möjligt för att de blir mindre näringrika med tiden.
    --
    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
    - Shakespeare.
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    så du menar att det är lika mycke kött o näring i ett ägg som i en kyckling???
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Du kan faktiskt köpa skalade artemiacystor att mata dina yngel med.
      Men dom som prövat brukar återgå till kläckning.
      Oskalade artemiacystor är inte att rekommendera - ganska hårdsmält.
      Däremot är de levande artemianauplierna mer naturlig föda.
      De lockar ynglen till jakt och därmed mer födointag.


      Däremot vad gäller hönsägg eller nykläckt kyckling väljer jag det första.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Idanajad
        • May 2005
        • 465

        #4
        Skalen är inte så nyttiga. Eller faktiskt direkt onyttiga. Dessutom inbillar jag mig att det är nyttigt för fiskar (även små) att jaga lite. Även om artemior (eller vad de kan heta) inte är några mästersimmare så rör de ju ändå på sig.
        Peccator est aquarifex

        Kommentar

        • Idanajad
          • May 2005
          • 465

          #5
          Hoppla, där var du snabb Erik. Och/eller jag långsam..
          Peccator est aquarifex

          Kommentar

          • morphriz
            • October 2005
            • 875

            #6
            Ursprungligen postat av andreassofus
            så du menar att det är lika mycke kött o näring i ett ägg som i en kyckling???
            Det är mer näring i ett nylagt ägg än en nykläckt kyckling. Hur man är vänder och vrider på det!
            --
            #define QUESTION ((bb) || !(bb))
            - Shakespeare.

            Kommentar

            • mmm
              • June 2004
              • 901

              #7
              Ursprungligen postat av erikthur
              Du kan faktiskt köpa skalade artemiacystor att mata dina yngel med.
              Men dom som prövat brukar återgå till kläckning.
              Oskalade artemiacystor är inte att rekommendera - ganska hårdsmält.
              Däremot är de levande artemianauplierna mer naturlig föda.
              De lockar ynglen till jakt och därmed mer födointag.


              Däremot vad gäller hönsägg eller nykläckt kyckling väljer jag det första.
              Jag kör med skalade artemiaägg och det är väldigt smidigt och fungerar bra. I början brukar jag dock kläcka artemia, då ynglena verkar ha lite lättare att få tag på maten då. Varför brukar man återgå till kläckning, växer de sämre eller?
              /Mattias

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Ursprungligen postat av mmm
                Jag kör med skalade artemiaägg och det är väldigt smidigt och fungerar bra. I början brukar jag dock kläcka artemia, då ynglena verkar ha lite lättare att få tag på maten då. Varför brukar man återgå till kläckning, växer de sämre eller?
                Vad jag menade att de som prövat de skalade äggen ofta går tillbaka till kläckning igen vid nästa tillfälle efter vad jag läst här och där. De skalade äggen kanske fungerar bra till ciklider men jag är tveksam till att man kan lura t ex killis med dom.
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  En del fiskar äter dåligt om inte maten rör på sig. Som Erikthur säger så lockar artemiornas hoppand fram fiskens huggreflex.
                  Å andra sidan har som sagt dekapsulerade ägg högre näringsvärde, och man kan ge det till en del djur som inte kan äta de nykläckta nauplierna pga att de är för stora.

                  Det är inte särskilt svårt att dekapsulera artemiaägg själv med hjälp av klorin, om man vill testa (finns guider ang. hur man går tillväga på nätet).
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • sacha
                    • May 2005
                    • 1016

                    #10
                    Ursprungligen postat av morphriz
                    Jag har funderat på en sak angående artemia. Varför ska man kläcka dem egentligen? Är inte äggen lika bra foder som de nyckläckta räkorna? Allting som finns i räkan finns ju i äggen. Det är ju tom så att de ska matas till fiskarna så fort som möjligt för att de blir mindre näringrika med tiden.
                    Skulle man försöka ge dom äggen direkt får dom ju inte i sej nått eftersom att de just e ägg.. med skal på =)
                    Tjopp...

                    Kommentar

                    • el_pako
                      • November 2005
                      • 276

                      #11
                      Många yngel dör ifall de får i sig äggen,eftersom att e är så svåra att smälta,har själv varit med om det =(

                      Kommentar

                      • mmm
                        • June 2004
                        • 901

                        #12
                        Det gäller väl oskalade ägg i såna fall, eller? De skalade ska väl inte vara några problem..
                        /Mattias

                        Kommentar

                        • PeterP
                          • January 2003
                          • 30

                          #13
                          Var köper ni de skalade äggen?

                          MVH Peter

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            Jag såg "skalade artemiacystor" (för matning - ej kläckning) på Djurmagazinet i Jönköping för något år sedan
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            Arbetssätt...