Bästa torrfodret...???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    Bästa torrfodret...???

    Jag tycker det här med torrfoder är en djungel... Vilket ska man välja? Det finns ju hur många som helst och alla påstår sig vara bäst!

    Jag har "vanliga sällskapsfiskar" + kakaduaciklider, inget märkvärdigt alltså. Men nu behöver jag snart köpa nytt torrfoder. Så vilket ska jag välja...

    Nu har jag Argo Protemin (följde med ett akvarium) och Tetra Rubin (som jag köpt). Och förståss yngelfoder och maltabletter.

    Vad använder ni? Vad rekommenderar ni som är nyttigt, gillas av fiskarna och inte är alltför svårt att få tag i.

    Jag blir helt förvirrad när jag står där i zoobutiken och ska välja...
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    omväxlande mat e bra..
    Jag kör mest fryst röda mygg, svarta mygg, dafnier, artemia, räkmix och mysis.

    sedan kör jag(mina barn, när pappa jobbar) flingor vanliga JBL NovoBel*helt ok foder* sedan Tropical Alge waffer från PWSS..

    Jag har bland fisk jag med, med diskus regnbåge, molly, ancistrusar mm
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      Jag kör med tetramin PRO.
      det är hårdare än vanlig tetramin och "nyare" så jag gissar att det är bättre...

      jag har märkt att mina fiskar mår bättre och ynglar ofta...
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • Birgitta W
        • October 2005
        • 2764

        #4
        Ursprungligen postat av peterhaack
        omväxlande mat e bra..
        Jag kör mest fryst röda mygg, svarta mygg, dafnier, artemia, räkmix och mysis.

        sedan kör jag(mina barn, när pappa jobbar) flingor vanliga JBL NovoBel*helt ok foder* sedan Tropical Alge waffer från PWSS..

        Jag har bland fisk jag med, med diskus regnbåge, molly, ancistrusar mm
        Jag ger dom också djupfryst som omväxling; svarta mygglarver, dafnier, artemia och bosmider.

        Men det är kvalitén på torrfoder jag undrar över. Är alla lika bra? Så är det ju inte med annat man köper...

        Finns det något foder man bör undvika. Bottenkvalité, alltså? Man blir lite yr i huvet när man ska välja... Eller är det bara jag som tycker så?
        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

        Min zoon :
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av Birgitta W
          Jag tycker det här med torrfoder är en djungel... Vilket ska man välja? Det finns ju hur många som helst och alla påstår sig vara bäst!
          De är kanske bäst allihop

          Nutrafin har flingfoder som inte innehåller så mycket fosfat, vilket kan vara bra (mycket fosfat = alger). För närvarande kör jag med JBL Grana med krill, men funderar på att köpa Nutrafins. Sen får de även artemia och svarta mygglarver (har läst att röda inte är så bra eftersom de odlas i avloppsvatten).
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Birgitta W
            • October 2005
            • 2764

            #6
            Ursprungligen postat av MagicFingers
            Jag kör med tetramin PRO.
            det är hårdare än vanlig tetramin och "nyare" så jag gissar att det är bättre...

            jag har märkt att mina fiskar mår bättre och ynglar ofta...
            Det verkar inte som om mina fiskar gillar när fodret är hårdare. Tetra Rubin är hårdare än Argo Protemin och de gillar det sistnämnda bäst... Men jag har fått för mig att Tetra Rubin är nyttigare... Men jag vet inte.
            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

            Min zoon :
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

            Kommentar

            • peterhaack
              • November 2004
              • 1752

              #7
              Tror det är ungefär samma kvalitet, men man märker oftast hur kräsna fiskar e och det är ju inte så de dör för att de inte fick mat den dagen, om man vaierar så väntar de nog till tordagen då det är ärtsoppa och pankakor haha
              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

              Kommentar

              • scooby
                • April 2005
                • 65

                #8
                wardley flingfoder blir en geggig massa på botten pga att de flesta fiskar ej gillar det.har provat en 2kg låda som jag tyvärr kastade efter ett par försök.jag ville vergligen tycka att det var bra men jag kunde inte ens övertyga mig själv.
                scooby

                Kommentar

                • Lucas_no1

                  #9
                  Det viktigaste är att det är färskt och hur man förvarar fodret!
                  Köper man stora burkar som ej går åt så kan du lika gärna mata dom med toapapper efter två månader!
                  Förvara flingor och annat torrfoder i svalen eller någon annan kall plats.

                  Har ni käkat kakor eller rån från förpackning som varit öppnade några veckor eller månad? *blurk*

                  Kommentar

                  • cgr
                    • March 2005
                    • 296

                    #10
                    Aquatic nature och OSI är två märken som fungerar väldigt bra för mig, samt tetra diskus granulat
                    Aktiva akvarium:
                    180L Juwel Rio,
                    Invånare; Fjärilsciklider "Electric-Blue", Corydoras Sterbai, Otocinclus, Golden Nugget, Kardinaltetror, Rödmunstetra

                    Kommentar

                    • Messier
                      • January 2004
                      • 187

                      #11
                      Hej!
                      Själv kör jag med "pondgranulats" , som marknadsförs av Aqua Interiör i Malmö.Jag använder detta foder som allround för dammfiskar såväl som mina akvariefiskar: Malivi ciklider o andra "inomhusfiskar" typ praktbotior ,som är stora nog att ta detta foder.Som komplement använder jag oxå Aquatic Nature Tropocal M för mindre fiskar...tetror mfl.
                      Kompleterar med röda mygglarver o räkmix..
                      Har oxå testat spirulina från OSI. Populärt bland
                      malawis..
                      Mvh Jan

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251123

                      Kommentar

                      • amandus
                        • February 2006
                        • 36

                        #12
                        O.S.I har mycket bra torrfoder, det bästa jag testat och jag har testat dom flesta
                        //Bengt

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          O.S.I hade jag aldrig hört talas om. Var finns det att köpa?
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • CalleAkvarist
                            • November 2005
                            • 1059

                            #14
                            TetraMin/TetraMin PRO är helt klart det bästa fodret. Köp TetraMenu, där i finns det en massa olika tetraflingor i ett paket, med olika fack för varje foder! Fast det är klart, levande/fryst är ju bäst av allt. Men flingor är bra att ge ibland eller på semestern så kan foderautomaten mata flingor.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...