silversides

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MichaelE
    • June 2002
    • 903

    silversides

    tjenare, har läst en massa om de här små fiskarna på en del amerikanska rovfiskforum och är sugen på att testa.
    Men har inte hittat nån som kan ta hem dom, men jag funderade på om det kanske kan finnas nån annan stans tex fiskaffärer mm, nån som har några förslag?
    En silverside plus en fiskelina borde va kanon när man har problem med att få lite större rovfiskar att äta dött.

    Mvh Michael
    Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

    Nu med både salt och sött .
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Vi har inga silversidor i sötvatten i sverige; ett par arter kan dyka upp i havet, men är aldrig vanliga. Jag skulle föreslå småmört, löja eller skarpsill som ersättning.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • MichaelE
      • June 2002
      • 903

      #3
      jag menade inte att jag skulle fånga dom utan om dom finns att köpa frusna, vet att nån på saltvattensguiden matade med dom men han svarar inte på pm
      Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

      Nu med både salt och sött .
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

      Kommentar

      • jolon
        • December 2002
        • 1075

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        Vi har inga silversidor i sötvatten i sverige; ett par arter kan dyka upp i havet, men är aldrig vanliga. Jag skulle föreslå småmört, löja eller skarpsill som ersättning.
        Hur blir det med sjukdommar om man matar med inhemsk fisk? Jag tänker mest på parasiterna som på senare år har drabbat mälaren med omnejd, parasiten verkar bara komma fram i varmt vatten och det får man väl säga att dom flesta akvarier har. (parasiterna som jag tänker på är dom där svarta små knölarna som dyker upp över hela fisken )
        My internet should be readonly.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Jag matar aldrig med levande fisk - all vild fisk har parasiter, även om yngre fisk, och fisk som simmar uppe i vattenmassan, normalt sett har färre parasiter än gammal fisk, fisk som lever på bottnen, och/eller rovfisk.

          MEN frys fisken i minst 24 timmar innan du matar, så är den i stort sett riskfri. Virus, vissa bakterier och någon enstaka större parasit överlever en tids infrysning, men i praktiken är nog risken nära noll.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • MichaelE
            • June 2002
            • 903

            #6
            jag fryser all fisk i runt två veckor innan jag använder den som foder(om jag har fångat den själv).
            Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

            Nu med både salt och sött .
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

            Kommentar

            Arbetssätt...