Yngelfoder till pygmépansarmalar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mona
    • October 2002
    • 840

    Yngelfoder till pygmépansarmalar

    Jag har nu 12 nykläckta pygmépansarmalar. De är verkligen pyttesmå. Vad ska jag mata dem med och när ska jag börja?

    - Liquifry No 1
    - Protogen yngelfoder
    - Sera Micron yngelfoder (ev blandat m Fishtamin)
    - Artemia (för stort?)
    Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Det absolut bästa fodret för små pygméer är micromask, kanske lite svårt att få tag på.
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • Mona
      • October 2002
      • 840

      #3
      Jag hittade info om micromask på ErikThurs zoon. Det såg ut att ta några dagar att starta upp när man väl har fått tag i det, så tyvärr hinner denna kullen inte få det även om jag lyckas få tag i det.

      Finns det något annat foder som man kan få tag i snabbt som skulle passa dem?
      Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

      Kommentar

      • uffe
        • January 2002
        • 865

        #4
        kör med artemia du,jag har gjort det o det funkar,men allra bäst är som Guy skriver mikromask.
        // Uffe

        Kommentar

        • Mona
          • October 2002
          • 840

          #5
          Jag har satt artemia på kläckning ikväll. När kommer de att börja behöva mat?
          Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

          Kommentar

          • uffe
            • January 2002
            • 865

            #6
            där blev jag lite osäker,men när dom börjar"studsa"omkring brukar gulesäcken vara slut(2-3dygn?)jag brukar börja ge litegrann så fort jag ser att dom är frisimmande,före det så är dom väl tämligen osynliga.
            // Uffe

            Kommentar

            • Mona
              • October 2002
              • 840

              #7
              De är tämligen osynliga just nu och har varit så sedan de kläcktes. Men jag hittade också två som var döda, det ser inte ut som om de har något kvar av gulesäckarna.

              Artemian har ju naturligtvis inte hunnit kläckas ännu och de verkar inte vilja/kunna äta något av det jag har hemma (Liquifry2 och Tetramin baby). Jag får snabba mej ut och handla något som de kanske kan äta.
              Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                Jag har väldigt dålig erfarenhet av att ge Corys Liquifry, dom brukar dö när dom fått det av mig så jag ger det aldrig mer. Artemia och micromask tycker jag funkar till dom sorter jag har, dock har jag inte odlat några av de minsta Coryna.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Mona
                  • October 2002
                  • 840

                  #9
                  Uh-oh

                  Jag åkte ut och köpte Liquifry 1 så att de skulle klara sig tills artemian kläcks och har gett dem det nu på eftermiddagen.
                  Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                  Kommentar

                  • Mona
                    • October 2002
                    • 840

                    #10
                    Ingen artemia kläckt ännu och nu är hela kullen borta, nästa kull börjar kläckas...

                    Hur hittar förresten de små bottenlevande ynglen den frisimmande artemian?
                    Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                    Kommentar

                    • Mona
                      • October 2002
                      • 840

                      #11
                      Hur får man tag i micromask? Behöver man kontakter inom akvarievärlden för att få tag i sånt?

                      När man släpper ned micromask i akvariet, sjunker den till botten?
                      Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        #12
                        Ja micromask hittar du inte i akvarieaffärerna. Det kan finnas på akvarieauktioner och odlare i akvarieföreningar kan ha. Synd att det är så kallt nu, annars kan man skicka en startkultur på posten, men nu när det är så kallt går inte det.
                        Det som är så bra med micromasken är dels att den föder levande ungar, och de vuxna maskarna är pyttesmå redan från början. Ungarna är ju då otroligt mycket mindre. Och dom sjunker till botten och lever flera timmar på botten så att Corysyngel kan simma runt och småäta under lång tid.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • Lenmar
                          • February 2004
                          • 6154

                          #13
                          Här i Göteborg kan jag beställa startkulturer av mikromask och grindal från några akvarieaffärer. Prova och ringa runt, det kanske finns?
                          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...