Foder till Tanganika-kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ia_
    • January 2006
    • 2

    Foder till Tanganika-kar

    Har nyligen fått ta över ett kar med tanganika ciklider, bla Kiriza-moorii, regans Julle + några andra arter. Fick besked att de enbart skulle ha vegetabiliskt foder. Så idag äter de spriulina tabletter som jag hade hemma. Vad kan man mer ge dem?
    Läst runt lite och verkar som att en del ger räkmix, tåler de räkor då? Läste mig också till att de inte tålde röda mygg pga surheten i myggen, så det kanske inte är "kött" i sig de inte tåler, eller?
  • dinajel
    • November 2004
    • 606

    #2
    Tropheus är ju växtätare medan jullar är köttätare så den kombinationen kan bli lite klurig. Växtätares magar är dock känsligare, så jag skulle nog satsa på räkmix med mer ärter än räkor för att göra det bästa av situationen. Vad har du för övriga arter?

    Ställ frågan på ciklid.se också. Där finns mängder med ciklidexperter.
    Bilder på mina akvarier.

    Kommentar

    • ia_
      • January 2006
      • 2

      #3
      Enligt förre ägaren till karet så gav han dem alltid enbart vegetabilisk föda, men mår jullarna verkligen bra av det?
      Övriga arter är:
      Neolamprologus leluip
      Tropheus brichardi
      Tropheus Moori Kambwimba- som ska vara en mycket ovanligt art, men jag vet inte...

      Kommentar

      • dinajel
        • November 2004
        • 606

        #4
        Troffar är jag inte så bra på, men dom äter ju vegetabiliskt, typ alger. Leleupi äter precis som jullar zooplankton och liknande (dvs. kött). Klart att det funkar att ge bara vegetabiliskt, men jag tror leleupi och jullarna skulle må bättre om dom fick mat som dom gillar.

        Men gå in på ciklid.se och posta frågan där så får du expertsvar...
        Bilder på mina akvarier.

        Kommentar

        Arbetssätt...