5 dagar utan mat...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • y0da
    • August 2005
    • 1697

    #16
    Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
    jag skulle lämna mina firrar max 1 vecka om längre skulle jag be en kompis mata eller skaffa foderautomat!!! oseriöst att spekulara om hur länge dem "överlever" utan mat
    Ptja. Att lämna fiskarna under längre tid än en vecka och köra foderautomat och inga vattenbyten är väl inte så bra heller.
    Då är det nog bättre att välja ingen mat, men bra vatten. Än att de får mat men dåligt vatten. Dessutom är det väl välkännt att vissa foderautomater kan strula, och leda till stora problem. Ska man köra foderautomat så bör man ha testat den ett tag innan, så man vet att den fungerar.
    Men är det bara under 5 dagar så ska det nog inte vara några problem, om det inte är små yngel då dvs. Jag skulle utan tvekan lämna mina diskusar utan någon mat i upp till en vecka. Skulle det vara längre tid än så så skulle jag be någon kompis ge dem lite mat ett par gånger i veckan eller så.
    http://www.y0da.se

    540L SA

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #17
      får allt hålla med y0da här.

      rätt populärt att foderautomater ramlar ner i akvariet.
      sen funkar långtifrån alla foder i dom.
      flingfoder till exempel kan klibba ihop av fukten.

      och sen får fiskar i naturen långt ifrån lika mycke mat som fiskar i akvariet får.

      2 veckor har jag läst ska va säkert för alla vuxna välmående välnärda fiskar.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • y0da
        • August 2005
        • 1697

        #18
        Har läst om diskus som varit utan mat i 3 veckor... Då ska man ju tänka på att diskus är bland de mest krävande fiskarna, både vad det gäller frekvent utfodring samt bra vattenvärden.
        Ger mig fan på att guppy klarar sig utan någon mat alls . De käkar ju alger när de inte får mat tycker jag.. Så det beror nog rätt mycket på fiskarna.
        http://www.y0da.se

        540L SA

        Kommentar

        • HQI
          • November 2004
          • 207

          #19
          Ursprungligen postat av y0da
          Har läst om diskus som varit utan mat i 3 veckor... Då ska man ju tänka på att diskus är bland de mest krävande fiskarna, både vad det gäller frekvent utfodring samt bra vattenvärden.
          Ger mig fan på att guppy klarar sig utan någon mat alls . De käkar ju alger när de inte får mat tycker jag.. Så det beror nog rätt mycket på fiskarna.
          Jag håller fullständigt med, men är ändå nyfiken på hur just tetror klarar en längre tid utan mat, t.ex 2-3 veckor? De är väl trots allt dom svåraste att lämna utan mat? Alla andra äter från botten eller alger och överlever på så vis otroligt länge. Men, TETROR ???
          HQI

          Kommentar

          • Cine
            • February 2005
            • 25

            #20
            Hej!

            Nu måste jag lägga mig i debatten. Vuxna välnärda fiskar klarar sig bra utan mat i upp till tre veckor. Dels är de anpassade för långvarig svält, dels är de kallblodiga och gör av med mindre energi än man tror. Tropiska fiskar som tex tetror som kommer ifrån områden med regn och torrperioder är ännu bättre anpassade för tillfällig svält, de kan bli mer eller mindre utan mat i flera månader i naturen. Jag lämnar alltid mina fiskar utan mat i upp till två veckor och har aldrig varit med om att någon dött eller blivit sjuk. Då är det fråga om ca 12 - 15 akvarier med olika arter. I planterade akvarier brukar man kunna lämna yngel i några dagar också, alltid hittar de några infusorier. Yngel ska annars ha mat varje dag eftersom de växer.

            Det är inte fråga om att man lämnar dem utan mat för att de överlever utan. Man behöver inte ha dåligt samvete och känna sig som en djurplågare, fiskarna är anpassade för att tåla svältperioder och reagerar inte på svält som vi varmblodiga djur gör! 5 dagar utan mat är en baggis. Självklart ska man se till att mata noga, men inte mer, före och efter fastan.

            Jag brukar förresten låta bli att mata åtminstone en dag i veckan, undantaget lekpar, eftersom jag upplever att det ger starkare och piggare djur i längden.

            Det är dessutom ett känt faktum att helg och veckofoder-tabletter har dräpt mer en en fiskbesättning och förstört balansen i mer en ett akvarium.

            Så chansa inte! Låt du firrarna fasta!

            Lycka till!

            Fiskhälsningar Cine

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #21
              finns ju även fiskar som väljer att fasta periodvis själva.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Deep Blue
                • December 2005
                • 71

                #22
                Ursprungligen postat av HQI
                Jag håller fullständigt med, men är ändå nyfiken på hur just tetror klarar en längre tid utan mat, t.ex 2-3 veckor? De är väl trots allt dom svåraste att lämna utan mat? Alla andra äter från botten eller alger och överlever på så vis otroligt länge. Men, TETROR ???
                ja det skulle ju vara kul å veta.. eftersom det är tetror jag har =)))

                varför är dom svårast? finns väl andra fiskar som inte äter alger?
                Under ytan, är vi alla små...

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #23
                  en del tetror som ex: kardinaltetror har ingen direkt kroppsmassa att lagra energi i ohc de kan ja tänka mej kan va problem.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • Deep Blue
                    • December 2005
                    • 71

                    #24
                    Nu är jag hemkommen igen och tetrorna överlevde utan foderautomat...

                    ...fast det kan ju beror på att dom fick ett lite oväntat näringstillskott då min otosinclus bestämde sig för att kila vidare till något vettigare ( eller vad som nu händer i fiskhimlen ).
                    På akvarieaffären så sa dom att det är väldigt sannorlikt att tetrorna ätit upp den.. eftersom den är och förblir spårlöst försvunnen..
                    Under ytan, är vi alla små...

                    Kommentar

                    • SAJ
                      • May 2002
                      • 26

                      #25
                      Ursprungligen postat av Raven
                      en del tetror som ex: kardinaltetror har ingen direkt kroppsmassa att lagra energi i ohc de kan ja tänka mej kan va problem.
                      Har bl a kardinaltetror och dom har klarat sig utmärkt utan mat tre veckor.
                      SAJ

                      Kommentar

                      • robinason
                        • March 2006
                        • 117

                        #26
                        Det har var en intressant och rolig tråd för mig som är nybörjare. Jag har oxå blivit av med otisar, hade två otocinclus affinis, en hittades död, den andra spårlöst försvunnen. Detta i ett kar där det endast fanns neontetror när detta hände. Kan de ha ätit upp varandra?

                        Och så till det där med matandet. Eftersom mina kar står på jobbet, jobbar som lärare, så tycker jag det låter bra att det är ok att avstå matning ibland. Är ju lite lov i skolans värld...

                        Läste att ett vattenbyte innan man "ger sig iväg" skulle vara bra. Påverkar det "fodertillgången" i karet positivt på något sätt?

                        Den som inte frågar får inte svar

                        /Robert

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #27
                          Ursprungligen postat av robinason
                          Läste att ett vattenbyte innan man "ger sig iväg" skulle vara bra. Påverkar det "fodertillgången" i karet positivt på något sätt?
                          påverkar vattenkvaliten positivt men va man absolut inte ska göra är att göra ett vattenbyte coh sen slänga i en massa mat.

                          sen finns det en hel del mat i ett etablerat akvarie.
                          infusorier alger och liknande.
                          och har man filtrering med öppen filtermassa finns de ännu mer mat då många räker men även en hel del malar gärna går över filtermassan efter mat.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #28
                            Ursprungligen postat av Cine
                            Nu måste jag lägga mig i debatten. Vuxna välnärda fiskar klarar sig bra utan mat i upp till tre veckor. Dels är de anpassade för långvarig svält, dels är de kallblodiga och gör av med mindre energi än man tror. Tropiska fiskar som tex tetror som kommer ifrån områden med regn och torrperioder är ännu bättre anpassade för tillfällig svält, de kan bli mer eller mindre utan mat i flera månader i naturen.
                            Hmm, jag har läst att det är vanligt att kardinaltetror dör av svält i naturen. Så visst kan de överleva några veckor utan mat, men flera månader? Nä, det tror jag inte.

                            Ursprungligen postat av robinason
                            Det har var en intressant och rolig tråd för mig som är nybörjare. Jag har oxå blivit av med otisar, hade två otocinclus affinis, en hittades död, den andra spårlöst försvunnen. Detta i ett kar där det endast fanns neontetror när detta hände. Kan de ha ätit upp varandra?
                            Hur menar du att de hade kunnat äta upp varandra??? Vad jag förstått så är otocinlus veganer. De flesta andra fiskarna är dock även asätare, så om nån liten fisk dör blir liket uppätet av de andra i akvariet.

                            Otocinclus är väldigt känsliga fiskar. Så känsliga att jag inte ens tycker de är lämpliga som akvariefiskar. Istället för otocinclus kan man ha ett litet gäng parotocinclus. De är mycket tåligare. Jag har 6 parotocinclus i mitt akvarium och är väldigt nöjd med dem

                            Sen måste jag även informera er om att otocinclus och parotocinclus är stimfiskar och att det därför inte är så lämpligt att bara ha en eller två i akvariet. Utan de vill gärna vara minst 5-6 stycken.

                            Men tillbaka till frågan om fasta. Jag har läst nånstans att om man inte matar fiskarna på 1 eller 2 veckor, så minskar även bakteriefloran i akvariet, varför man måste börja mata sparsamt sen när man kommer igång med matningen igen. Så när det blir dags för mig att lämna mina fiskar utan mat i flera dagar kommer jag nog att köra med Denitrol i några dagar sen när jag kommit tillbaka och börjat mata igen.
                            Senast redigerad av batski; 11 March 2006, 13:53.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            Arbetssätt...