Flingfoder = färskmat???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Flingfoder = färskmat???

    Har läst följande i en akvariebok från Aqualog:

    "Några ingredienser i flingfoder, absolut nödvändiga för fisknäring, är lättspolierade vitaminer, omättade fettsyror, och annat material som påverkas negativt av syre, ljus och fukt. När väl behållaren har öppnats bör innehållet användas inom två veckor. Billigt köp i stora partier är således dålig ekonomi! Om du använder en foderautomat bör den fyllas på med färsk mat varje dag."

    Stämmer detta? Och i så fall varför står det inte på förpackningen? Två veckor??? Det är verkligen inte lång tid! Och om det stämmer hur påverkar detta fiskarna? Betyder det att de allra flesta fiskar som lever i akvarier runt om i världen har ständig näringsbrist? Och vad är poängen med foderautomat om man ändå måste fylla på med färskmat varje dag???

    Jag fick iaf en smärre shock!!!
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag skulle nog vilja påstå att det beror oerhört mycket på hur det förvaras.
    Att ställa en öppnad burk på rampen så räcker det säkert med några timmar för att fodret ur näringssynpunkt skall bli rätt kass.

    Placerat i en försluten förpackning, torrt, mörkt och svalt så håller det garanterat åtskilliga månader.
    Så om man köper en storförpackning av ett foder så ha en liten förpackning framme att mata med och fyll sedan på från huvudförpackningen som förvaras enligt ovan.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • peber
      • May 2003
      • 141

      #3
      ..."torrt, mörkt och svalt"...

      Innebär det att burken bör stå i kylen?

      /P
      85 liters växtkar, lite grön om fingrarna...

      http://hav.just.nu/
      http://www.stortsett.se/

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Placerat i en försluten förpackning, torrt, mörkt och svalt så håller det garanterat åtskilliga månader.
        Så om man köper en storförpackning av ett foder så ha en liten förpackning framme att mata med och fyll sedan på från huvudförpackningen som förvaras enligt ovan.
        Jo precis så gör jag. Jag har den lilla förpackningen i akvariemöbeln och den stora i kylskåpet. Svalt och mörkt, men inte så torrt... Det är ju väl fuktigt i kylen? Men hur ska man annars göra när man inte har en sval källare?
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Det bästa är ju naturligtvis ett sval/kall förråd men har man inte det så funkar kylen. Det är då viktigare än vanligt att foderförpackningen tillsluts rejält i en torr lokal innan det placeras in i det kalla men fuktiga kyskåpet. Förpackningen måste också vara av sådan beskaffenhet att det inte släpper igenom fukt.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Det låter bra! Tack för svaren!
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • dinajel
              • November 2004
              • 606

              #7
              Skruvar du på locket ordentligt så lär det inte komma in nån fukt i burken när den står i kylen. Frysen är kanske ett alternativ, men frågan är hur flingfoder mår i frysen. Där har jag räkmix och cyclops istället.
              Bilder på mina akvarier.

              Kommentar

              Arbetssätt...