hur underlätta zuccinimatning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    hur underlätta zuccinimatning?

    hej
    jag har 3 akvarier med ancistrus som alla vill ha zuccini. Mitt problem är att det är jobbigt att sticka ner handen varenda dag efter skeden (och resterna).. Det största akvariet är 60cm högt = vatten i armhålan = deo i vattnet.. hehe, alltså jobbigt.
    Hittils har jag löst problemed med att knyta fast skeden i ett snöre som jag sänker ner, på så sätt kan jag dra upp skeden när zuccinin är borta.

    Finns det ingen sätt man kan göra så att zuccinin sjunker direkt? Prövade att koka den och frysa den, och sen lägga ner i vattnet - men den flöt fortfarande..

    tips välkomna!
    Lenis
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle
  • fabiaRS
    • November 2005
    • 193

    #2
    Ursprungligen postat av lenis3
    hej
    jag har 3 akvarier med ancistrus som alla vill ha zuccini. Mitt problem är att det är jobbigt att sticka ner handen varenda dag efter skeden (och resterna).. Det största akvariet är 60cm högt = vatten i armhålan = deo i vattnet.. hehe, alltså jobbigt.
    Hittils har jag löst problemed med att knyta fast skeden i ett snöre som jag sänker ner, på så sätt kan jag dra upp skeden när zuccinin är borta.

    Finns det ingen sätt man kan göra så att zuccinin sjunker direkt? Prövade att koka den och frysa den, och sen lägga ner i vattnet - men den flöt fortfarande..

    tips välkomna!
    Lenis
    jag brukar knyta en tunn fisketråd runt skeden så är det bara att dra upp den sen

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      ah.. smart.. för den tråd jag har går av efter ett tag + att det kanske inte är nyttigt att ha den i akvariet.

      Helst skulle jag slippa sked alls, men det kanske blir svårt.
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

        #4
        Ursprungligen postat av lenis3
        ah.. smart.. för den tråd jag har går av efter ett tag + att det kanske inte är nyttigt att ha den i akvariet.

        Helst skulle jag slippa sked alls, men det kanske blir svårt.
        ta en kniv då om skeden inte passar

        .. nej zuccini är lättare än vatten så tyv. fast om du har grövre sten i karet kan du ju frysa fast en sådan på maten och då sjunker den ju....
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

        Nunc Est Bibendum

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          hm mja det det där med sten kanske kan funka.. fast då måste jag ha flera så det räcker med att plocka upp dem typ en gång i veckan.. får ta och kolla på det

          tack
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • laerni
            • October 2005
            • 1046

            #6
            Jag kör zuccinin i ett glas med vatten i micron! Den sjunker till botten då!
            Lasse

            Min Zoon

            Bilder på Diskusyngel mm:
            http://www.laerni.dk/rubin.htm
            Nytaget på Diskusfröna
            http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

            De senaste
            http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

            Kommentar

            • heljis

              • June 2003
              • 1150

              #7
              Jag förväller squashen och fryser sedan in den. När den sedan tinar sjunker den som en sten. Väldigt skönt att slippa skeden, värt det lilla extra besväret
              Martin Heljedal

              They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

              Kommentar

              • lenis3
                • June 2004
                • 2254

                #8
                hmm men jag har ju kokat den.. ! fast jag la ner den i kokande vatten i typ 1 min.. det kanske inte räcker? Förlorar zuccinin näring av kokningen?

                Är inte riktigt haj på vad förvälla är!
                Min zoon
                Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                Kommentar

                • Hualilai
                  • November 2005
                  • 82

                  #9
                  Att förvälla den är ett mycket bra sätt! du kan ju även prova med förvälld brysselkål. sjunker till botten direkt

                  Att förvälla är när man kokar den lite så den blir mjuk eller lägger den i vatten och kör den i mikron en liten stund.
                  Tjenom Zenom ( ;

                  Kommentar

                  • Mamma Mia
                    • December 2004
                    • 2504

                    #10
                    Jag kör med fiskelina fastknuten i ena änden på en ätpinne av trä, och andra änden runt en sten. Sticker pinnen (och tråden) genom zuccinin, drar ner den till stenen och slår ett par varv av tråden runt. Sen hänger jag ätpinnen tvärs över hörnet på akvariet, stenen lägger sig snällt på botten med zuccinin Det är FULT med skedar, tycker jag!
                    Always look at the bright side of life

                    Kommentar

                    • Vitae
                      • November 2005
                      • 52

                      #11
                      Jag läste ett tips i en annan tråd som fungerar finfint för mig;

                      Jag lägger gurk/zucchiniskivorna i ett glas vatten och micrar (max effekt) i 2 minuter. Sedan spolar jag med kallt vatten ett tag. Då sjunker de.

                      Knöligt att få upp resterna de inte ätit kan det vara ja, speciellt när pansarmalarna envisas med att trycka minst en skiva in i krukan som ligger på bottnen..

                      Kommentar

                      • lenis3
                        • June 2004
                        • 2254

                        #12
                        hehe jobbigt med pansarmalarna

                        jag ska precis iväg och köpa zuccini nu, tänkte koka den senare och se om den sjunker

                        tack för alla tips
                        Lenis
                        Min zoon
                        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                        Kommentar

                        • mayday
                          • November 2005
                          • 2085

                          #13
                          kokta grönsaker inåller väldigt lite näring
                          dem mesta fins då i kokvattnet

                          samt så inehåller dagens grönsaker bara en liten del av det dom brukade göra
                          dom drivs så hårt så blir inte mycke näring i dom
                          ______________________________________________

                          "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                          Kommentar

                          • lenis3
                            • June 2004
                            • 2254

                            #14
                            jag misslyckades!!! de sjunker inte fast jag micrade 2 min, och förvällde dom.. nu j*vlar ska jag koka dem ännu mer.. allt för att de ska sjunka!


                            synd att det inte verkar vara så bra näringsmässigt..kanske ska satsa på räkmix istället..
                            Min zoon
                            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                            Kommentar

                            • Fisktjejen
                              • February 2005
                              • 310

                              #15
                              Fast räkmix lortar ner så fruktansvärt mycket!
                              För mig funkar det utmärkt med att micra zuccinin, först skalar jag den och tar bort det mjuka inuti med kärnorna och skivar den, in i micron 1 minut, låt stå någon minut och spola kallvatten på, då sjunker de! En halv skiva per vuxen mal (men inte riktigt varje dag) och då blir det inga rester heller utan allt äts upp. Vet inte om det är rätt eller fel, men så gör jag och de verkar må bra och förökar sig.
                              Jag varierar mellan zuccini, ärtor (skalade), och brysselkål.

                              Brysselkål går bra att stoppa i direkt från frysen, den sjunker efter en stund, men luktar uuuäkh dagen efter och resterna måste tas upp.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...