Levande foder kring nv skåne

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • per74
    • January 2006
    • 15

    Levande foder kring nv skåne

    Jag vill gärna ha tips på var man kan fånga levandefoder i Helsingborgs omnejd. I skåne, södra småland eller halland.

    Det är rätt svårt att få tag på nu i vintern, men skulle behöva ha tag i levande cyklops och vattenloppor för att utfodra scalare-yngel och dels vuxna fiskar.

    Vågar nån berätta?
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #2
    Det kanske finns en stadsparksdamm som ungarna åker skridsko på? Det blir säkert populärt om du sågar upp en vak!

    Här borta finns bara vita mygglarver vid den här årstiden. Dafnier finns nog inte nu, däremot kan du kanske hitta lite cyklops.

    Kommentar

    • per74
      • January 2006
      • 15

      #3
      Ursprungligen postat av dgqlof
      Det kanske finns en stadsparksdamm som ungarna åker skridsko på? Det blir säkert populärt om du sågar upp en vak!
      Hehe...

      Ursprungligen postat av dgqlof
      Här borta finns bara vita mygglarver vid den här årstiden. Dafnier finns nog inte nu, däremot kan du kanske hitta lite cyklops.
      Okej... Vad är kännetecknen på ett bra ställe med vita mygg? Kan du ge några tips?

      Kommentar

      • y0da
        • August 2005
        • 1697

        #4
        Det vore ju faktiskt rätt intressant att veta. Har funderat på att ge mig ut och fånga lite sådana jag också. Men jag har inte en susning om vart man hittar dem . Gissar på att de håller till vid vassen? Men jag har ingen större lust att dra ut till någon sjö och borra hål och sen inte finna något
        http://www.y0da.se

        540L SA

        Kommentar

        • dgqlof
          • November 2003
          • 1344

          #5
          Kräftodlingsdammar och andra fiskfria vatten. Inte alltför övergött vatten. Vintern vita mygg och på sommaren svarta mygg.

          Där det finns fisk är det rätt glest med levandefoder.

          I ankdammar finns det väldigt mycket dafnier på sommaren, de första går att fånga redan några veckor efter att isen ersatts av solljus.

          Så tipset är att ge dig ut och leta kräftodlingsvatten MEN ta först reda på av ägaren att det är signalkräftor, din håv kan smitta flodkräftor med kräftpest så att fånga bland flodkräftor är uteslutet.

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            Ursprungligen postat av y0da
            Men jag har ingen större lust att dra ut till någon sjö och borra hål och sen inte finna något
            nåt fel på dynamit
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • per74
              • January 2006
              • 15

              #7
              Ursprungligen postat av Raven
              nåt fel på dynamit
              I stadsparksdammen då där ungarna åker skridskor? Blir säkert populärt...

              Kommentar

              • Guy Palm
                • March 2002
                • 5720

                #8
                Vet inte riktigt men misstänker att NV Skäne också har en hel del märgelhålor, I Halland är det bra platser att fånga levandefoder på vintern. Sommartid är det fågeldammar som gäller för både daphnier och cyklops.
                Guy
                ,Poecilia,SKS,GOC,

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  man ska inte kasta dynamiten på ungarna

                  men ut i buschen till nån sjö utan ungar på/i kan man ju sätta igång
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • per74
                    • January 2006
                    • 15

                    #10
                    Ursprungligen postat av Guy Palm
                    Vet inte riktigt men misstänker att NV Skäne också har en hel del märgelhålor, I Halland är det bra platser att fånga levandefoder på vintern. Sommartid är det fågeldammar som gäller för både daphnier och cyklops.
                    Jag känner igen det där uttrycket märgelhålor eller märgeldammar. Vad är det /syftar det på för något?

                    Kommentar

                    • Guy Palm
                      • March 2002
                      • 5720

                      #11
                      Tidigare så grävde bönderna ut hålor ute på fälten för att använda jorden som jordförbättringsmedel. Det är alltså dammar som brukar vara en 10 meter i diameter ute på fälten. Oftast med lite buskar eller träd omkring.
                      Guy
                      ,Poecilia,SKS,GOC,

                      Kommentar

                      Arbetssätt...