varation av mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joachim.S
    • December 2005
    • 417

    varation av mat?

    tja!!! det känns som att mina fiskar får sån enformig mat, enbart flingfoder. skulle vara tacksam för lite tips om varierad mat. har hört att söndersmulad äggula går bar, är det sant?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Det viktiga är att de får ett foder som påminner om deras ursprungliga och inte att man varierar maten.
    I sin naturliga miljö lever ju fiskarna ofta av en väldigt ensidig kost.

    Äggula är ett extremt kraftigt foder som man bara bör använda som uppmatningsfoder till vissa arters små yngel. Absolut inget för andra fiskar.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

      #3
      Jag vet inte vad du har för fiskar, men mina fiskar ger jag lite grönsaker då och då. Det uppskattar dom!

      T.ex. kan man köpa djupfrysta ärtor. Tina dom lite, ta bort skalet och lägga i akvariet. En skiva squash, förvälld ca 1 min eller rå beroende på vilka fiskar man har, trä en sked igenom (så den sjunker) lägg i akvariet. Förvälld brysselkål, dela på mitten och lägg i.Tänk på att ta upp det som är kvar efter ett dygn. Annars förorenar det vattnet,

      Men det beror alltså på vad du har för fiskar. Som Kjell säger kan dom leva på flingfoder, det är mest för att jag tycker det är roligt att ge dom någon godsak ibland som jag lägger i grönsaker.

      Sedan finns det ju djupfryst foder (artemia, mygglarver mm.). Ibland kläcker jag artemia och ger dom...
      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

      Min zoon :
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #4
        det är alltså ingen fara med fiskarna om dom enbart får mygglarver??

        Andreas
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • Birgitta W
          • October 2005
          • 2764

          #5
          Ursprungligen postat av andreassofus
          det är alltså ingen fara med fiskarna om dom enbart får mygglarver??Andreas
          Det vet jag faktiskt inte...
          Flingfoder innerhåller nog mer av det som fiskarna behöver, vitarminer, mineraler och så, kan jag tänka mig...
          Men det beror kanske också på vad det är för fiskar.
          Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

          Min zoon :
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #6
            ok. ja de kanske e sant att det innehåller mer näring o sånt, men de verkar ju bara va luft typ och inte va så mättsamt för dom.
            fast dom blir väl inte mätta ändå kanske eftersom dom inte har nån mättnadskänsla

            Andreas
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • neon_kimpan
              • August 2005
              • 1733

              #7
              de är la bara att köpa lite olika frysfoder och sånt, det brukar ju funka bra

              min firrar får olika mat nästan varie dag
              MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

              Kommentar

              • andreassofus
                • November 2005
                • 5643

                #8
                fast som birgitta säger så innehåller flingfoder mer näringsämnen än frysfoder och då hjälper de ju inte o köpa olika frysfoder.

                i så fall är de ju bättre o variera frysfoder med flingfoder

                Andreas
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

                Kommentar

                • Joachim.S
                  • December 2005
                  • 417

                  #9
                  jag har 6 dvärgguramis (2 hanar och 4 honor) och tolv neontetror

                  Kommentar

                  • neon_kimpan
                    • August 2005
                    • 1733

                    #10
                    Ursprungligen postat av andreassofus
                    fast som birgitta säger så innehåller flingfoder mer näringsämnen än frysfoder och då hjälper de ju inte o köpa olika frysfoder.

                    i så fall är de ju bättre o variera frysfoder med flingfoder

                    Andreas
                    joo precis, min får flingfoder 2-3 gånger i veckan ocg resten frysfoder och nykläckt artemia, men vanligt frysfoder behöver dom juh me, men tror ni det räcker med att mina får det 2-3 gånger i veckan ?? de borde de la göra !!!!
                    MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                    Kommentar

                    • Birgitta W
                      • October 2005
                      • 2764

                      #11
                      Ursprungligen postat av neon_kimpan
                      min får flingfoder 2-3 gånger i veckan ocg resten frysfoder och nykläckt artemia, men vanligt frysfoder behöver dom juh me, men tror ni det räcker med att mina får det 2-3 gånger i veckan ?? de borde de la göra !!!!
                      Om det är "vanliga" akvariefiskar så klarar dom sig säkert helt utan frysfoder. Jag känner att det mest är för min egen skull som jag ger dom många flera olika sorters foder. För att dom blir så glada och ivriga!
                      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                      Min zoon :
                      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                      Kommentar

                      • Mr B
                        • September 2004
                        • 1310

                        #12
                        Enbart mygglarver, antar jag betyder enbart röda mygg. Om vi bortser från allergirisken, som är förhållandevis hög, är det inte ett foder som täcker alla fiskens behov, utan den behöver nånting mer komplett.

                        Själv varierar jag, räkmix, och torrfoder, samt sporadiskt levandefoder.
                        B!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...