Oxhjärta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lennart wiklund
    • April 2005
    • 292

    #16
    Ja,visst är det så Kjell....
    Jag håller just nu på att sluka all litteratur jag hittar om just Discus.
    VART Jäv...förvånad när jag läste om deras narturliga miljö.
    discus skall tydligen må bäst av att ha en temp på 26-28c som i deras naturliga miljö,högre temp stressar fiskarna.
    Jag har iallafall beslutat mej för att sluta helt med oxhjärta,ger hellre lite urlakade kokta räkor.har ett par som jag hållit i 27c i en månad nu,de mår ypperligt.


    lennart

    Kommentar

    • Bucket
      • February 2004
      • 1020

      #17
      Ursprungligen postat av lennart wiklund
      Ja,visst är det så Kjell....
      Jag håller just nu på att sluka all litteratur jag hittar om just Discus.
      VART Jäv...förvånad när jag läste om deras narturliga miljö.
      discus skall tydligen må bäst av att ha en temp på 26-28c som i deras naturliga miljö,högre temp stressar fiskarna.
      Jag har iallafall beslutat mej för att sluta helt med oxhjärta,ger hellre lite urlakade kokta räkor.har ett par som jag hållit i 27c i en månad nu,de mår ypperligt.


      lennart

      Jag kör mina discusar i 28 grader och det funkar bra. Men jag matar inte med oxhjärta då heller.
      jävla massa akvarium!
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

      Kommentar

      • kaj.p
        • June 2002
        • 2952

        #18
        Säger som kjell att igentligen vill jag inte ge mig in i denna diskussionen.

        Tycker dock att det finns en hel del fel beaktelser.
        Visst fisk är i huvudsak inte några köttätare men de är överlevare o äter det som finns. Oavsett vad som säg, så finns det popularationer av t.ex vissa piraya arter som speciallicerat sig på att leva under o äta av det som stora hägerkolonier ovanför ger. Dvs de lever enbart av animaliska produkter året runt.
        Dock menar jag inte att detta är överförbart till våra akvariefiskar. Menar där att oxhjärta är ett kraftfoder på samma sätt som laxpellets. Laxen är en strömfisk o har ett helt annat rörelsemönster än våra akvariefiskar.
        Sedan har diskusen nästan samma enzymprofil i magen som t.ex bäckröding. Men det är diskusen det vad andra arter har för profil vet jag inte men hade inte chansat.
        Man kan säga att diskusen inte kan tillgodo göra sig kolhydrater o igentligen inte heller animaliskt fett.
        Så typ egen räkmix med spenat o ärter eller egengjord oxmix är inte tillräckligt bra foder.

        MEN nu finns det en fortsättning. Genom att tillsätta div bakteier, enzymer o antioxidanter kan man påverka upptagningsprocenten av protein, mineraler o spårämnen. T.ex antioxidanten Pyruvat som skyddar bl.a levern o njurarna.
        Jag har min åsikt. Och i mina inreda kar ger jag inte oxmix, inte heller till vuxen fisk. Gör heller ingen egen oxmix.
        Men vet man förutsättningarna ser jag heller ingen fara i att använda det.
        Senast redigerad av kaj.p; 03 January 2006, 22:16.
        Nordiska Diskus Sällskapet
        Hallandsakvaristerna
        BAK Gcg Maf NCS

        Kommentar

        • Lucas_no1

          #19
          Ursprungligen postat av kaj.p
          Säger som kjell att igentligen vill jag inte ge mig in i denna diskussionen.

          Tycker dock att det finns en hel del fel beaktelser.
          Visst fisk är i huvudsak inte några köttätare men de är överlevare o äter det som finns. Oavsett vad som säg, så finns det popularationer av t.ex vissa piraya arter som speciallicerat sig på att leva under o äta av det som stora hägerkolonier ovanför ger. Dvs de lever enbart av animaliska produkter året runt.
          Dock menar jag inte att detta är överförbart till våra akvariefiskar. Menar där att oxhjärta är ett kraftfoder på samma sätt som laxpellets. Laxen är en strömfisk o har ett helt annat rörelsemönster än våra akvariefiskar.
          Sedan har diskusen nästan samma enzymprofil i magen som t.ex bäckröding. Men det är diskusen det vad andra arter har för profil vet jag inte men hade inte chansat.
          Man kan säga att diskusen inte kan tillgodo göra sig kolhydrater o igentligen inte heller animaliskt fett.
          Så typ egen räkmix med spenat o ärter eller egengjord oxmix är inte tillräckligt bra foder.

          MEN nu finns det en fortsättning. Genom att tillsätta div bakteier, enzymer o antioxidanter kan man påverka upptagningsprocenten av protein, mineraler o spårämnen. T.ex antioxidanten Pyruvat som skyddar bl.a levern o njurarna.
          Jag har min åsikt. Och i mina inreda kar ger jag inte oxmix, inte heller till vuxen fisk. Gör heller ingen egen oxmix.
          Men vet man förutsättningarna ser jag heller ingen fara i att använda det.
          Eftersom tråden kommit in på discus och oxhjärta eller inte, så passar jag på att fråga dig Kaj om du kan tipsa om en bra meny till discusarna.

          Vad skulle du rekomendera för daglig meny till discusar i storlek 10 cm upp till vuxna 18cm (dom går tillsammans).
          Om man nu ser främst till tillväxt och inte till lek! *s*
          Du kan gärna få anrätta ett "trigga för lek" recpet också! :-)

          Dom äter allt från flingor, mygglarver till olika mixer och pellets.

          Hur är det att mata med kycklinghjärta i stället för oxhjärta?

          Kommentar

          • kaj.p
            • June 2002
            • 2952

            #20
            Skulle nog bli en artikel om detta ämne skulle utvecklas
            Men generellt så ger jag fisk på uppväxt varierat foder, oxmix, pellets o djupfryst saltvattenbaserat foder typ artemia, mysis. Man skall följa ungefär sitt egna mönster dvs lätt foder på morgonen, det tyngsta mitt på dagen då man är mest aktiv o sedan lättare på kvällen innan släckning.
            Skall man använda foder som triggning så gäller snarare ensidig matning. Dvs man matar sparsamt en längre tid men samma foder för att sedan göra en förändring.
            Senast redigerad av kaj.p; 06 January 2006, 12:25.
            Nordiska Diskus Sällskapet
            Hallandsakvaristerna
            BAK Gcg Maf NCS

            Kommentar

            • janne dansk
              • June 2004
              • 1740

              #21
              jag tror,att det är på detta viset.
              kalblodiga djur saknar galla ,som brytar ned animalisk fett.
              varmblodiga, djur utom hästen,har galla som brytar ned fett
              mvh janne
              Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

              Kommentar

              Arbetssätt...