Oxhjärta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zatte
    • September 2005
    • 56

    Oxhjärta

    Hejsan!

    Någon av er nördar som utfodrar framgångsrikt med djupfryst oxhjärta? Jag försöker få mina silverhajar att käka detta, men de är inte speciellt intresserade än sålänge.

    Låt höra om det finns någon med erfarenhet av detta foder.

    MVH
    354 liter
    --------
    silverhaj
    ormskinnsgurami
    skalar
    neontetra
    ancistrus
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Varför i hela fridens namn ska du mata dina silverhajar med diskusmat ?
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • zatte
      • September 2005
      • 56

      #3
      Ursprungligen postat av drd
      Varför i hela fridens namn ska du mata dina silverhajar med diskusmat ?
      Varför i hela friden skulle oxhjärta bara vara diskusmat.

      Därför att det är proteinrikt som fan.
      354 liter
      --------
      silverhaj
      ormskinnsgurami
      skalar
      neontetra
      ancistrus

      Kommentar

      • Guldsömm
        • November 2005
        • 125

        #4
        Ursprungligen postat av zatte
        Hejsan!

        Någon av er nördar som utfodrar framgångsrikt med djupfryst oxhjärta? Jag försöker få mina silverhajar att käka detta, men de är inte speciellt intresserade än sålänge.

        Låt höra om det finns någon med erfarenhet av detta foder.

        MVH
        Japp påfågelciklider

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          • May 2003
          • 1831

          #5
          Ursprungligen postat av zatte
          Ursprungligen postat av drd
          Varför i hela fridens namn ska du mata dina silverhajar med diskusmat ?
          Varför i hela friden skulle oxhjärta bara vara diskusmat.

          Därför att det är proteinrikt som fan.
          Hur varmt har du i karet? Varför Matte säger att oxhjärta är diskusmat är just för att diskusarna ska hållas i 30 gradigt vatten, och det är endast då oxhjärta kan smältas i fiskmagarna. Om man matar silverhajar med detta och har en temp på kanske 25-27 grader kommer du inte ha några hajarna så länge. Dessutomär silverhajar allätare och mår och växer bättre på vegetariskt och flingfoder.

          Diskus mår inte heller bra av bara oxhjärta. Ger själv oxhjärta till mina diskusar kanske2-3 gånger / veckan. Mina går i 32 gradit vatten.
          Med vänlig hälsning
          Alexander

          Kommentar

          • zatte
            • September 2005
            • 56

            #6
            Jag matar med oxhjärta som alternativt foder två gånger i veckan för att putta på växandet av dem, då de är väldigt taniga för tillfället. Fick tipset på oxhjärta i en akvarieaffär med oerhört stora och till synes välmående/alerta silverhajar.Dessa skulle tydligen ha fått oxhjärta mestadels.
            354 liter
            --------
            silverhaj
            ormskinnsgurami
            skalar
            neontetra
            ancistrus

            Kommentar

            • NiXoN
              • December 2003
              • 2068

              #7
              De finns även dom som går så långt som att hävda attt diskusen klarar av de hela bättre än andra fiskar. Problemen som kan upstå brukar vara fel på inre organ som inte klarar av animaliska fetter..
              De jag citerar är dock rätt gammal info som jag läst så sanningen kan vara en annan idag..

              Jag skulle rekomendera räkmix mycket bättre och mångsidigare för vanliga fiskar..

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Visst växer vissa fiskar hyfsat av oxhjärta men det ger också leverskador (främst orsakad av deras oförmåga att smälta speciellt fetter i produkter som kommer från varmblodiga djur (däggdjur) som har en annan smältpunkt än fetter från kallblodiga) vilket förkortar deras livslängd.
                Problemen med leverskador blir mindre när man ökar tempen på vattnet (vilket vissa fiskar tål) men det ökar också fiskarnas förbränning vilket återigen minskar deras livslängd.

                Så summasummarum om du vill dina fiskar väl så avstå från oxhjärta, när du köper fisk så kontrollera att de inte är uppfödda på oxhjärta (eller att det åtminstone bara utgjort en mindre del av kosten) eftersom risken är stor att deras livslängd blir kortare än om de är uppfödda på naturligt foder.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • zatte
                  • September 2005
                  • 56

                  #9
                  Har mycket svårt att tro att leverskador och förkortad livslängd skulle vara något problem i mitt fall då huvudutfodringen av mina fiskar består av flingfoder och röda mygg. Matar som sagt med oxhjärta max 2 gånger i veckan, och fiskarna väntar dessutom länge med att äta detta tills det tinat både länge och väl.

                  MVH
                  354 liter
                  --------
                  silverhaj
                  ormskinnsgurami
                  skalar
                  neontetra
                  ancistrus

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Om man vill ha en bra tillväxt på sina fiskar så är det foder som de som odlar matfisk andvänder till Röding, det fodret sägs ha ett lagom fettinnehåll och mycket protein.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Här finns att läsa om foder i Zoopet. http://www.zoopet.com/forum/archive/...php/f-108.html
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Om man vill ha en bra tillväxt på sina fiskar
                        TYcker det är lite fel att använda ordet "bra" - ordet "snabb" är bättre. Detta foder är ju framtaget för att de skall växa så snabbt som möjligt för att så snabbt som möjligt nå slaktstorklek. Dvs inte för att fiskarna skall få ett så långt och bra liv som möjligt.

                        Men det klart har man enbart dollartecken för ögonen och vill dra upp fiskarna så snabbt (och därmed onaturligt) som möjligt för att tjäna en massa pengar då är det "bra"

                        Tycker det är tråkigt att hobbyn har blivit så kommersiell
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Bucket
                          • February 2004
                          • 1020

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Om man vill ha en bra tillväxt på sina fiskar
                          TYcker det är lite fel att använda ordet "bra" - ordet "snabb" är bättre. Detta foder är ju framtaget för att de skall växa så snabbt som möjligt för att så snabbt som möjligt nå slaktstorklek. Dvs inte för att fiskarna skall få ett så långt och bra liv som möjligt.

                          Men det klart har man enbart dollartecken för ögonen och vill dra upp fiskarna så snabbt (och därmed onaturligt) som möjligt för att tjäna en massa pengar då är det "bra"

                          Tycker det är tråkigt att hobbyn har blivit så kommersiell

                          Amen
                          jävla massa akvarium!
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

                          Kommentar

                          • Alexander Ylipää
                            • May 2003
                            • 1831

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Om man vill ha en bra tillväxt på sina fiskar
                            TYcker det är lite fel att använda ordet "bra" - ordet "snabb" är bättre. Detta foder är ju framtaget för att de skall växa så snabbt som möjligt för att så snabbt som möjligt nå slaktstorklek. Dvs inte för att fiskarna skall få ett så långt och bra liv som möjligt.

                            Men det klart har man enbart dollartecken för ögonen och vill dra upp fiskarna så snabbt (och därmed onaturligt) som möjligt för att tjäna en massa pengar då är det "bra"

                            Tycker det är tråkigt att hobbyn har blivit så kommersiell
                            Du menar alltså att man köper oxhjärta mestadel för att få upp fisken i storlek för att kunna sälja dem?


                            Förstår inte riktigt.
                            Med vänlig hälsning
                            Alexander

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Du menar alltså att man köper oxhjärta mestadel för att få upp fisken i storlek för att kunna sälja dem?
                              Nu var det väl i och för sig laxfoder som jag svarade på där. I laxfoder var det tidigare vanligt med däggdjursproteiner/fetter men det stoppades pga leverskadorna. Men självklart är det fortfarande så att det forfarande är ett alldeles för kraftigt foder just för att man vill nå slaktvikt så snart som möjligt.

                              Att ge sig in på samma sak för akvariefisk tycker jag är fel eftersom det här handlar om att ge fiskarna ett så långt och hälsosamt liv som möjligt. Då borde man avstå från "broilerfoder" - ingen matar ju sina barn med så fet mat som möjligt för att de skall växa snabbt.

                              Nästan oavsett hur lite och hur bra vi matar fiskarna så växer de snabbare än i den naturliga miljön (en fisk växer naturligt under hela sin livstid) men växandet borde inte drivas in absurdum vare sig med artificiella foder som oxhjärta eller för kraftigt foder.

                              Någon kom t.ex. på att om man matade diskus med oxhjärta och höll dom vid en onaturlig hög temperatur (i deras naturliga miljö är det bara 30 grader under en del av året - oftast ligger det på 25-28) så växer de snabbare vilket också ger mer inkomster.

                              Det finns en del som skriker högt när konstiga papegojciklider dyker upp på marknaden men få reagerar när minst lika konstgjort uppdragna diskusar säljs.

                              Men som sagt - var och en väljer själv - själv avstår jag från både papegojciklider och oxhjärtediskus men jag vet många som gillar dem och det är Ok för mig även om jag korkat nog ändå ger mig in i diskussioner som denna
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...