Tina frysfoder innan man matar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jimk
    • March 2005
    • 332

    Tina frysfoder innan man matar?

    Måste man tina frysfodret innan man släpper ner det i karet?

    Jag har märkt att fler får mat om man släpper ner en bit direkt från frysen.

    Är det:

    1. Inga problem, maten värms snart i magen och Malawisar har starka tänder
    X. Verkligen olämpligt
    2. ..............
    //Jimk

    Lite bilder
  • laerni
    • October 2005
    • 1046

    #2
    1.
    Lasse

    Min Zoon

    Bilder på Diskusyngel mm:
    http://www.laerni.dk/rubin.htm
    Nytaget på Diskusfröna
    http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

    De senaste
    http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      ja brukar lösa upp mitt frysfoder i lite vatten innan ja häller i de i karet så de löser upp sig lite o sprider sig mer så alla får, annars kan en fisk ta hela biten o suga på den länge inte bra o va egoist
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • Frågvis
        • October 2005
        • 1204

        #4
        De flesta brukar inte tina maten innan. Den tinar fort i akvariet.
        Den som frågar får veta

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #5
          jo de gör väl de kanske, men har alltid gjort så här så de e väl ren vana bara, funkar säkert med båda
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • Guldsömm
            • November 2005
            • 125

            #6
            När jag matar med cyklops så tar jag det frysta lilla blocket uppe vid yta i karet så löser jag upp så mycket det ska vara . Yngeln gillar det starkt . Sen lägger jag resten i frysen bara . Funkar bra .

            Kommentar

            • mckvinnan
              • December 2004
              • 760

              #7
              Om du matar med röda mygg (vilket jag avråder ifrån då risk för att själv utveckla allergi mot maten är relativt stor) så bör du tina och skölja larverna innan du matar dem. Vattnet som larverna fryses in i är förorenat och det bör inte hamna i akvariet eller i fiskarnas magar. Jag tinar dock också mina svarta och vita mygg innan jag matar så att fiskarna bara får maten o inte vätskan i akvariet. Enklaste sättet är att använda en te-sil (en sån boll med skaft som trycker isär halvorna när man öppnar den - hmm.. undra om någon förstår vad jag menar. ) som man placerar fodret i och sätter under vattenkranen och spolar ljummet vatten igenom. Sen är det bara att sätta ned silen i karet och öppna den.
              Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

              Kommentar

              • 56ovwal
                • October 2005
                • 93

                #8
                Brukar föredra att tina upp fodret tillräckligt för att man enkelt kan dela biten till mindre bitar till respektive akvarium. Ibland har man inte tid att vänta och då får man gå loss med "hammare och spett" för att få mindre bitar. Slänger då i det fruset. Mina fiskar har aldrig protesterat.....
                Får väl kanske tillägga att jag gör räkmix själv och fryser in i ganska stora påsar och ganska tjockt, ca.1cm. Det är alltså ganska svårt att bryta loss små bitar. Än värre om man köpt cyclops i 1kg-förpackningar.
                Den som har flest prylar när han dör vinner

                Kommentar

                • Guldsömm
                  • November 2005
                  • 125

                  #9
                  Jag har cyclops i små iskuber . har matat med cyclops på det sättet som jag skrev förra inlägget i 20 år nu har aldrig haft problem med det .
                  Senast redigerad av Guldsömm; 15 December 2005, 12:42.

                  Kommentar

                  • Sacrium
                    • February 2004
                    • 672

                    #10
                    Brukar göra räkmixen såpass tunn så jag bara kan bryta loss de bitar jag
                    vill ha och släppa ner genast.
                    Har inte märkt några problem med mina fiskar i varje fall.
                    http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

                    Kommentar

                    • mckvinnan
                      • December 2004
                      • 760

                      #11
                      Tror helt klart att det är skillnad på den mat man gör själv - då vet man ju vad den innehåller - mot den man köper färdigfryst i affären. Den brukar det ju stå på att den bör tinas innan utfodring.

                      Hemmagjord mat borde inte behöva tinas - den är ju sund.
                      Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

                      Kommentar

                      • Drakulla
                        • July 2004
                        • 403

                        #12
                        Åleds frysta röda mygglarver är väldigt bra kvalitet. De odlar den själva. Jag matar mina kampfiskar med frusna bitar 2-3 ggr/veckan. De älskar det! Jag bryter av en bit o delar med kniv och slänger i fryst. Det går hur bra som helst!
                        mvh Drakulla

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

                        Kommentar

                        • Guldsömm
                          • November 2005
                          • 125

                          #13
                          Jag köper cyclops i färdiga iskuber .

                          Kommentar

                          Arbetssätt...