Lämna fiskarna utan mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mignon
    • December 2005
    • 14

    Lämna fiskarna utan mat?

    Hej!

    Jag har ett litet akvarie på 50 liter som har 15 fiskar, guppys, black molly, glödbandstetror och två malar.

    Nu är det så att jag inte kommer kunna mata dem under en period. Klara de sig utan mat i nio dagar? Jag vet att det finns automatiska matare men har tyvärr inte råd för tillfället.

    Tacksam för snabba svar!
  • mam
    • May 2004
    • 1064

    #2
    Du kanske kan köpa sådana vita "fodertabletter" som ska räcka en vecka? Har inte provat själv så jag vet inte om de är bra.

    Däremot bör du inte göra rent akvariet precis innan för då har fiskarna chans att hitta matrester.
    /Nina

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Undvik sånt där långtidsfoder som säljs i affärerna.
      Möjligen kan man använda en foderautomat.
      Eller ännu hellre en fasteperiod.
      En vecka inget problem och sällan två heller.
      Jag hade överraskande få dödsfall i våras då fiskarna mina fastade i tre veckor.

      Och jag har läst i andra forum att det vid en tre veckors fasta för någon annan killiodlare resulterade i knappt några dödsfall alls till skillnad från den normala omvårdnaden.
      Se bara till att du bytt vatten bara och att det inte ligger några foderrester kvar som kan fördärva vattnet under din frånvaro.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Mignon
        • December 2005
        • 14

        #4
        Ursprungligen postat av erikthur
        Undvik sånt där långtidsfoder som säljs i affärerna.
        Möjligen kan man använda en foderautomat.
        Eller ännu hellre en fasteperiod.
        En vecka inget problem och sällan två heller.
        Jag hade överraskande få dödsfall i våras då fiskarna mina fastade i tre veckor.
        Tre veckor i tropiska temperaturer för mej. Men vad göra med fiskarna - vad tål dom? En vecka utan mat för fiskarna går ju bra - prövat själv denna sommar. Tre veckor då? Fiskarna ifråga är killis och Endlers i första hand. Man borde ju kunna dämpa fiskarnas metabolism genom att sänka temperaturen men hur lågt vågar man

        Och jag har läst i andra forum att det vid en tre veckors fasta för någon annan killiodlare resulterade i knappt några dödsfall alls till skillnad från den normala omvårdnaden.
        Se bara till att du bytt vatten bara och att det inte ligger några foderrester kvar som kan fördärva vattnet under din frånvaro.
        Ok, tack för snabbt svar!
        Det värsta är att att en av mina guppys ska föda när som helst så ödet för de yngeln är redan bestämt. Känns lite omänskligt..

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Ursprungligen postat av Mignon
          Ok, tack för snabbt svar!
          Det värsta är att att en av mina guppys ska föda när som helst så ödet för de yngeln är redan bestämt. Känns lite omänskligt..
          En smula cyniskt kanske - men där har du nog det bästa alternativet till semesterfoder - och det lär bli fler guppies födda i framtiden...
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Mignon
            • December 2005
            • 14

            #6
            Ursprungligen postat av erikthur
            Ursprungligen postat av Mignon
            Ok, tack för snabbt svar!
            Det värsta är att att en av mina guppys ska föda när som helst så ödet för de yngeln är redan bestämt. Känns lite omänskligt..
            En smula cyniskt kanske - men där har du nog det bästa alternativet till semesterfoder - och det lär bli fler guppies födda i framtiden...
            Jepp, tack för allt!

            Kommentar

            • fairing
              • October 2003
              • 574

              #7
              mata på dom ordentligt dagarna innan du ska åka,jag har alltig använt mig av fodertabletter och det har gått utmärkt för mig o mina fiskar lycka till
              www.akvarietorget.se

              Kommentar

              Arbetssätt...