Föda upp artemia?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • minihummer
    • November 2005
    • 22

    Föda upp artemia?

    Hur svårt är det att föda upp artemia till lite större storlek? dvs inte bara använda de nykläckta.

    Någon här som gör det/har provat och kan dela med sig?!
  • sacha
    • May 2005
    • 1016

    #2
    Jag testade... Kommer inte att göra det igen, visst va de kul när man släppte i dom 3 (tre) st fullvuxna som överlevde..å man såg kampfiskarna jaga dom å käka upp dom..Men de va inte värt besväret enligt mej iaf...

    Jag hade ju säkert över 100st när ja började å fick 3st stora...
    Tjopp...

    Kommentar

    • minihummer
      • November 2005
      • 22

      #3
      Hur gjorde du?
      Genomluftning, salthalt, foder osv?!

      Kommentar

      • sacha
        • May 2005
        • 1016

        #4
        Jag saltade ungefär lika mycket som när jag kläcker den... dvs. 3msk ungefär till 60cl vatten... Hade en luftslang nedstoppad så de blev lite rotation på vattnet, å matade i början med Liqufry NR1.. el om de va 2 hehe... Å fyllde på med saltat vatten när de dunsta typ..å hade en spotlight som ljus å värme... Mitt temporära artemiakar bestod av en ungsform... typ sådan som man gör potatisgratäng i ...
        Tjopp...

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Jag har gjort det några gånger och även om jag kanske fått uppemot 50 fullvuxna som bäst så är det nog för mycket arbete i förhållande till matningsresultatet. Men om man har tid lust och ork så...
          Kläckt med glassburksmetoden.
          Ingen genomluftning.
          Rumstemperatur.
          Salthalt 4 tsk per liter vatten.
          Matat med Liquifry No 1.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Mr B
            • September 2004
            • 1310

            #6
            Ursprungligen postat av sacha
            Jag saltade ungefär lika mycket som när jag kläcker den... dvs. 3msk ungefär till 60cl vatten... Hade en luftslang nedstoppad så de blev lite rotation på vattnet, å matade i början med Liqufry NR1.. el om de va 2 hehe... Å fyllde på med saltat vatten när de dunsta typ..å hade en spotlight som ljus å värme... Mitt temporära artemiakar bestod av en ungsform... typ sådan som man gör potatisgratäng i ...
            Tror fan inte fler överlevde, du har haft en konstant stigande salthalt. Man fyller på med osaltat vatten för att uppväga avdunstningen.

            Enligt artiklar tillgängliga via Google, ska det inte vara mycket svårare att föra upp artemia än moina, de kärak i stort sett samma grejer, och det "bästa" ska tydligen vara hårdkokt ägggula. Pulvriserad och nerrörd i vatten, och ytterst lite vid varje matningstillfäle, så att det inte ligger på botten o ruttnar. Ingen kontinuerlig genomluftning, ingen filtrering, städning / syresättning kan ske tex genom att man häller över det mesta av vätskan till ett annat kärl, med foderdjuren, och låter ömsningsrester, och annat "skräp" vara kvar i botten på det tidigare kärlet. diska, och ställ undan, för att upprepa inom ett par dagar.

            Konstant genomluftning ska kunna leda till att små luftbubblor fastnar i artemiornas skal, ger dem flytkraft, och effektivt tar livet av dem. för att inte nämna att artemian vill ha lungt / stillastående vatten.

            I större skala skulle det säkert gå att ha filtrering, och syresättning via vanlig vattenfiltrering, men vääääldigt liten mängd vattencirkulation i förhållande tillvattenmassan.

            B!
            Senast redigerad av Mr B; 12 December 2005, 08:12.

            Kommentar

            • sacha
              • May 2005
              • 1016

              #7
              Ursprungligen postat av Mr B
              Ursprungligen postat av sacha
              Jag saltade ungefär lika mycket som när jag kläcker den... dvs. 3msk ungefär till 60cl vatten... Hade en luftslang nedstoppad så de blev lite rotation på vattnet, å matade i början med Liqufry NR1.. el om de va 2 hehe... Å fyllde på med saltat vatten när de dunsta typ..å hade en spotlight som ljus å värme... Mitt temporära artemiakar bestod av en ungsform... typ sådan som man gör potatisgratäng i ...
              Tror fan inte fler överlevde, du har haft en konstant stigande salthalt. Man fyller på med osaltat vatten för att uppväga avdunstningen.

              Enligt artiklar tillgängliga via Google, ska det inte vara mycket svårare att föra upp artemia än moina, de kärak i stort sett samma grejer, och det "bästa" ska tydligen vara hårdkokt ägggula. Pulvriserad och nerrörd i vatten, och ytterst lite vid varje matningstillfäle, så att det inte ligger på botten o ruttnar. Ingen kontinuerlig genomluftning, ingen filtrering, städning / syresättning kan ske tex genom att man häller över det mesta av vätskan till ett annat kärl, med foderdjuren, och låter ömsningsrester, och annat "skräp" vara kvar i botten på det tidigare kärlet. diska, och ställ undan, för att upprepa inom ett par dagar.

              Konstant genomluftning ska kunna leda till att små luftbubblor fastnar i artemiornas skal, ger dem flytkraft, och effektivt tar livet av dem. för att inte nämna att artemian vill ha lungt / stillastående vatten.

              I större skala skulle det säkert gå att ha filtrering, och syresättning via vanlig vattenfiltrering, men vääääldigt liten mängd vattencirkulation i förhållande tillvattenmassan.

              B!
              Jo så äre säkert.. Hur många fullvuxna fick du upp när du testade ?
              Tjopp...

              Kommentar

              • Mr B
                • September 2004
                • 1310

                #8
                Vet inte, räknade inte, hade en burk igång i kanske 6 månader för flera år sedan. Tänkte köra Moina/Daphne istället nästa gång. Det var helt enkelt för jäkla tråkigt att slabba med salthalt osv. Det är inte antallet, utan det att det är levande foder som faktiskt rör på sig som gör det intressant. Rätt bra grej att släppa till matvägrare.

                B!

                Kommentar

                • casperigranarp
                  • January 2010
                  • 148

                  #9
                  var får man tag på dom???????????

                  Kommentar

                  • Otto the Otocinclus
                    • December 2008
                    • 94

                    #10
                    Ursprungligen postat av casperigranarp
                    var får man tag på dom???????????
                    Artemia köps som cystor (ägg) i välsorterade djur- och akvarieaffärer i små burkar och kläcks sedan, förslagsvis med denna metod.
                    Sedan när artemian har kläckts brukar man mata med dem. Denna diskussion handlar om hur man skall få dessa små Nauplier (artemians larvstadie) att bli vuxen artemia.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...