Stänga av pumpen under matning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chard
    • December 2005
    • 34

    Stänga av pumpen under matning?

    Hej!
    Jag har startat upp ett akvarium på 165 l nylingen och har stoppat i 2 scalarer och 3 platys. Iallfall, jag har en fluval 4+ som ger vattnet ett bra snurr, men nu undrar jag om jag ska stänga av den under matning? Det känns som fodret ("vanligt" torrfoder) bara yr runt. I övrigt tycker jag inte fiskarna verkar reagera på maten, några tips?

    Richard
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Det skall inte behövas stänga av pumpen under matning... Hur många dagar har fiskarna varit i akvariet?
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • y0da
      • August 2005
      • 1697

      #3
      Klurar lite på om det inte är bättre att fodret åker omkring när de matas. Maten de äter i naturen är ju inte direkt stillastående.

      För att inte vara en gnällspik så nämner jag inte att 165l förmodligen är för litet för scalarer :P
      http://www.y0da.se

      540L SA

      Kommentar

      • Gimbo
        • January 2005
        • 2734

        #4
        Ursprungligen postat av y0da
        För att inte vara en gnällspik så nämner jag inte att 165l förmodligen är för litet för scalarer :P
        hehe... jag ger mig inte in i den discussionen igen

        Men, jag får hålla med om att det kanske är bättre att maten får rör lite på sig så de får anstränga sig lite för att få tag i käket. Fast det får ju inte vara så att de inte får någon mat alls.
        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av y0da
          För att inte vara en gnällspik så nämner jag inte att 165l förmodligen är för litet för scalarer :P
          Yep! Kolla här: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196 Det är stor skillnad mellan 165l och 275l.

          Scalarer ska fö inte ha för strömt vatten... Går det inte att kontrollera vattenflödet?
          Senast redigerad av batski; 07 December 2005, 12:58.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Gimbo
            • January 2005
            • 2734

            #6
            Alternativt sätt ett strilrör på utblåset på ditt filter.
            -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

            Kommentar

            • Chard
              • December 2005
              • 34

              #7
              Fiskarna har inte varit så länge i akvariet... de kanske är därför de är lite blyga, de kanske äter när jag inte tittar... vet inte... tack för alla svar, och jag hoppas att mina skalarer klarar sig trots att akvariet är i minsta laget. Jag har gjort ett eget strilrör på min pump av en bit slang, men följdfrågan på Gimbos tips är om hålen ska riktas åt alla fåll eller om jag ska tillverka en som har "blås" uppåt eller åt ett visst håll? Är det för mycket att ha pumpen på hög effekt i ett 165 l akvarium?

              Kommentar

              • y0da
                • August 2005
                • 1697

                #8
                Kan nog tänkas att de är lite sånna i början ja. För att mina diskusar skulle börja äta så fick jag lämna rummet omedelbart efter matning
                Eller alternativt släcka alla lampor i rummet och sitta och tjuvkika i mörker på behörigt avstånd
                http://www.y0da.se

                540L SA

                Kommentar

                Arbetssätt...