Yngel som foder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hugin
    • December 2005
    • 499

    Yngel som foder

    Kan man ha guppy yngel som foder till diskusar?
    Finns det något annat slags yngel som man kan ha som foder?
    "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
    Winston Churchill
  • platy5
    • May 2005
    • 1087

    #2
    Varför måste du ha yngel som föda ? Köp i affären olika mat till fiskarna . Du kan få levande föda om de de du är ute efter !
    __________________________________________
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Förmodligen. Guppyngel fungerar ju även som foder till guppyhonor.
      Vad jag känner till från mina gamla böcker användes även guldfidkyngel ofta som levande foder till t ex Oscars men egentligen kan väl i stort sett vilka yngel som helst användas. Själv har jag även vid tillfällen fångat svenska yngel som foder till mina tropiska fiskar.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • sacha
        • May 2005
        • 1016

        #4
        Samma gäller väl Tanganyikaciklider antar jag.. Är själv lite sugen på att skaffa mej några Guppies för att kunna mata med lite yngel...

        Platy5: Varför mata med yngel? mitt svar blir ju där att fiskarna får stimulera sitt normala, va ska man seja jaktbetende?! å de tror jag är bra för fisken...
        Tjopp...

        Kommentar

        • platy5
          • May 2005
          • 1087

          #5
          OKej visste inte de . Har inga sånna fiskar . Visste inte de.
          __________________________________________
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av sacha
            Platy5: Varför mata med yngel? mitt svar blir ju där att fiskarna får stimulera sitt normala, va ska man seja jaktbetende?! å de tror jag är bra för fisken...
            Men är det verkligen så viktigt? Och i så fall går det inte bra med betydligt mindre medvetna djur som levande mygglarver och vattenloppor?
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Ursprungligen postat av batski
              Men är det verkligen så viktigt? Och i så fall går det inte bra med betydligt mindre medvetna djur som levande mygglarver och vattenloppor?
              Visst går det att mata med annat levande foder till viss del.
              Även rena fiskätare som t ex Megalebias elongatus tar t ex metmask och tycks må bra av det när de blir stora nog. Däremot är det besvärligt att dra upp dem när de är under 3 cm i storlek om de inte får fiskyngel i mathållningen.
              Dessutom är det faktiskt lättare att odla guppies än dafnier som Moina t ex.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Birgitta W
                • October 2005
                • 2764

                #8
                Men är det verkligen så viktigt? Och i så fall går det inte bra med betydligt mindre medvetna djur som levande mygglarver och vattenloppor?[/QUOTE]

                Håller med dig, batski! Men vi är kanske för blödiga för att vara akvarister...?
                Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                Min zoon :
                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  En liten eftertanke är på sin plats för er som har guppies och platy och liknande levandefödare och känner lite blödiga över den här diskussionen. Det är inget mot den masslakt som normalt pågår i ett sällskapsakvarium nära dej.

                  En normal platyhona föder var 24-30:e dag 20-80 yngel. Så lågt räknat så föder hon minst 240 yngel på ett år.

                  Inom sex månader borde du ha ytterligare 10 honor som börjar föda på samma sätt, inom 7 månader 20 osv. De nya honorna skall matematiskt föda 4200 yngel innan året är slut. Och kom ihåg detta är lågt räknat.

                  Således snudd på 4500 yngel. Rent matematiskt maximalt 18000 yngel indirekt från en hona under ett enda år.

                  Det är nog tur att ett och annat yngel blir uppätet av de andra akvarieinnevånarna.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av Birgitta W
                    Håller med dig, batski! Men vi är kanske för blödiga för att vara akvarister...?
                    Nä det tycker jag inte

                    Ursprungligen postat av erikthur
                    En liten eftertanke är på sin plats för er som har guppies och platy och liknande levandefödare och känner lite blödiga över den här diskussionen. Det är inget mot den masslakt som normalt pågår i ett sällskapsakvarium nära dej.
                    Att vuxna fiskar äter yngel i sällskapsakvarier (och ute i naturen) är jag väl medveten om. Men jag tycker ändå att det är skillnad. De som har levandefödare inreder sina akvarier så att ynglen har nånstans att gömma sig och på så sätt har en chans att överleva. Men om man ger fiskygel till större fiskar som mat är syftet just att de ska bli uppätna. De får inte en chans. Det är en helt annan situation än både i naturen eller i ett välinrett akvarium. Stor skillnad där!
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Ursprungligen postat av batski
                      Att vuxna fiskar äter yngel i sällskapsakvarier (och ute i naturen) är jag väl medveten om. Men jag tycker ändå att det är skillnad. De som har levandefödare inreder sina akvarier så att ynglen har nånstans att gömma sig och på så sätt har en chans att överleva. Men om man ger fiskygel till större fiskar som mat är syftet just att de ska bli uppätna. De får inte en chans. Det är en helt annan situation än både i naturen eller i ett välinrett akvarium. Stor skillnad där!
                      Så stor skillnad är det faktiskt inte eftersom de allra flesta ynglen går åt i sällskapsburken. Och det faktiskt inte är ovanligt att yngel som erbjuds som föda ibland klarar sej.
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • jean1
                        • August 2005
                        • 218

                        #12
                        Håller med dig Erikthur.....i början satt jag och räddade varenda yngel jag såg med tesked....men allt eftersom åren har gått, och honorna har ynglat av sig, börjar jag bli tacksam för att naturen har sin gång. En av mina mollyhonor fick 64 yngel härom dagen, och minst två av de andra har yngel på gång vilken dag som helst....Jag har gett bort fisk till alla jag kunnat, men det blir ju fullt även hos dem. Gränsen för min del går vid att avliva en frisk fisk. Men om en annan fisk väljer att ta sig ett yngel till middag kan jag ju inte säga så mycket om det. Själv var jag på ju på Mc Donalds igår...

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av jean1
                          börjar jag bli tacksam för att naturen har sin gång.
                          Naturens gång? Oj du måste ha världens största akvarium
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • y0da
                            • August 2005
                            • 1697

                            #14
                            Hur ser man något med en tesked?

                            Att föda upp yngel i en burk och sedan flytta över dem till en annan bara för att mata de fiskarna tycker jag nog är lite grymt. Men sen är jag nog lite blödig för sånt också...
                            Men om man därmot har ett växtkar med "rovfiskar" och levandefödare så har ju ynglen chans att klara sig, och de som inte klarar sig blir mat till de andra fiskarna. Visst kan det vara grymmt med tanke på ynglen, men med tanke på rovfiskarna så lär det ju vara bra foder.
                            Tänkte köra i ett gäng guppys i mitt 540l med altum och diskus...
                            http://www.y0da.se

                            540L SA

                            Kommentar

                            • Hugin
                              • December 2005
                              • 499

                              #15
                              Guppy yngel verkar inte vara ett så bra foder ändå. Har läst att det är vanligt att guppys har Mycobakterium marinum som sprids till ynglen. Kan ynglen smitta fiskarna som äter dom?
                              "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
                              Winston Churchill

                              Kommentar

                              Arbetssätt...