Långtidsfoder - vad är bäst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • helen_wigh
    • November 2005
    • 83

    Långtidsfoder - vad är bäst?

    Jag har börjat fundera nu över julhelgen då jag ska hem till min familj igen, och jag kan ju tyvärr inte ta med mig mitt akvarie så då undrar jag hur jag ska fodra dem. Sist jag var borta över en helg hade jag köpt vita snäckor, som är ett långtidsfoder. Men har i efterhand hört att de inte gör ett dugg nytta.
    Nu undrar jag vad man ska ge till mina Malawisar (25st) som räcker åt dem under några dagar?!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Skaffa en bra foderautomat (som du testar innan) eller hoppa över matningen helt
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mr B
      • September 2004
      • 1310

      #3
      Inget
      Absolut inget.
      Mata möjligtvis innan du åker, glöm sedan bort deras existens.
      Jag hoppas du har timer till belysningen dock, då det är viktigare än maten.
      Fiskarna dina klarar sig lungt i 14 dagar, eller mer, om de bara är friska och får lagom med mat normalt sett.

      Låt bli o förgifta vattnet med ditt "långtidsfoder" och åk o fira jul i lugn o ro.
      B!

      Kommentar

      • helen_wigh
        • November 2005
        • 83

        #4
        Ok. Jag har en foderautomat, som jag nyligen fick av en gammal ägare till den. Men har inte kollat än hur den fungerar. Man kan alltså lita på att de klarar sig utan att brutalt börja äta yngel som finns i akvariet?
        Fiskarna jag fick med vid ett köp av "den gamla ägaren" ser jag att han verkar inte ha matat dem bra. Han har bara använt flingor och de Malawisarnas magar går inåt där vid bakfenan. har läst att det tyder på för lite mat... (vilket även kan bero på om de är de "svagaste" i gänget. Men saken är den att alla hans 35 fiskar var det, medan mina Malawisar som jag hade från början, så var det bara ett par honor som såg ut så.

        Kommentar

        • Nils Holmström
          • November 2004
          • 2195

          #5
          tja, det tyder ju visserligen på att de är ganska undernärda (eller har mask). men ska du bara bort ett par dagar så tror iaf jag att det är lungt.
          222 liter Malawi

          Kommentar

          • helen_wigh
            • November 2005
            • 83

            #6
            Ursprungligen postat av Nils Holmström
            tja, det tyder ju visserligen på att de är ganska undernärda (eller har mask). men ska du bara bort ett par dagar så tror iaf jag att det är lungt.
            Finns det något man kan ge fiskarna direkt som får dem att bli bättre? Eller får man ta det sakta genom utfodringen?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av helen_wigh
              Ursprungligen postat av Nils Holmström
              tja, det tyder ju visserligen på att de är ganska undernärda (eller har mask). men ska du bara bort ett par dagar så tror iaf jag att det är lungt.
              Finns det något man kan ge fiskarna direkt som får dem att bli bättre? Eller får man ta det sakta genom utfodringen?
              Fortsätt bara mata normalt - de tar sig säkert.
              Jag tror inte de är undernärda pga för litet mat utan snarare pga att de levt i för dåligt vatten
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • helen_wigh
                • November 2005
                • 83

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Jag tror inte de är undernärda pga för litet mat utan snarare pga att de levt i för dåligt vatten
                Hur kan fiskarna bli så av vattnet? Är det om det inte är rensat efter ordning eller pga kemikalier i vattnet? Vill vara säker på att mitt vatten inte är lika som hans om jag kan göra något åt det. Men att mina fiskar inte såg så ut, säger väl en del om mitt vatten isådana fall.

                Kommentar

                • Annika
                  • January 2002
                  • 2518

                  #9
                  Jag litar inte på foderautomater. Det händer alldeles för ofta att de trilskas. Jag låter mina fiskar vara utan mat om jag bara är borta ett par dagar upp till en vecka.

                  Ynglen är ju mer beroende av maten. Det blir svårt att få dem att överleva en vecka utan tillsyn.

                  Kommentar

                  • HQI
                    • November 2004
                    • 207

                    #10
                    Om du ska göra ett regelbundet vattenbyte under de dagarna som du är bortrest, så kan du göra vattenbytet precis innan. Vattenbytena är viktigare än maten om du så ska vara borta en vecka. Jag byter 2/3 av mitt "malawi-vatten" c:a var 7-10:e dag och rengör filtret en gång i halvåret. Om du är orolig för dina fiskars kondition, så kan du mata samma dag du åker, MEN GE DEM INTE MER ÄN NORMALT!!! Matar du med räkmix regelbundet,så kan du ge dem det innan du åker. Jag hade varit mer orolig för foderautomaten än för fiskarna, om jag skulle åka bort! MVH:
                    HQI

                    Kommentar

                    • y0da
                      • August 2005
                      • 1697

                      #11
                      Blev bara lite nyfiken.. Vad kan hända med foderautomaten? Händer det nått med den så borde den väl bara sluta fungera? I så fall är det ju samma sak som att inte mata
                      Eller är det risk för att den löper amok och överfodrar dem?
                      http://www.y0da.se

                      540L SA

                      Kommentar

                      • Bucket
                        • February 2004
                        • 1020

                        #12
                        Ursprungligen postat av y0da
                        Blev bara lite nyfiken.. Vad kan hända med foderautomaten? Händer det nått med den så borde den väl bara sluta fungera? I så fall är det ju samma sak som att inte mata
                        Eller är det risk för att den löper amok och överfodrar dem?

                        Det finns folk har jag läst som har kommit hem och hittat den flytande i akvariet. Så all mat hade givits på en gång.

                        tror iofs att det är ganska liiiten risk att det händer.. men men.. med den turen jag har i livet så skulle det inte förvåna mig om något sånt skulle hända mig

                        off topic: när ska du uppdatera din zoon? >:O vill juh se bilder på altum å discusar
                        jävla massa akvarium!
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

                        Kommentar

                        • Mr B
                          • September 2004
                          • 1310

                          #13
                          Tja.. fukt kan ta sig in i maskinen och förstöra fodret. i värsta fall även förstöra automaten. skräck exempel på foder automater som trillat ner i akvariet och rutnande foder har förgiftat alla invånarna är ju inte helt sällsynta, hur ofta de inträffar är väl en annan sak. Elnätsanslutna foderautomater går i alla fall automatiskt bort, tänk o komma hem till ett akvarium där foderautomaten trillat i vattnet, förgiftat det med rutnade foder, och den ända möjligheten till att alls rädda nånting, filteranläggningen, slutar fungera eftersom proppen går...

                          När jag inte är hemma på en månad, kommer jag hem till ett akvarium som ser ut som nyuppstartat, och fiskar som ser friska och kanske lite hungriga ut. Dock bara lite.
                          B!

                          Kommentar

                          • Skudd
                            • September 2005
                            • 224

                            #14
                            Jag har en foderautomat (eheim) med roterande behållare och jag har aldrig haft något problem med den, fyller den med granulat (som inte kläggar ihop av ev. kondens), ser till att sätta i fräscha batterier, gör ett hyggligt stort vattenbyte innan jag åker och sen är det inga problem! Den sitter även fast med kardborre och det är ordnat så den inte kan trilla ned i akvariet, det värsta som skulle kunna hända är att den strejkar samtidigt som behållaren är upp och ned vid matning, men jag har testat vad som händer då och på grund av en smart konstruktion med en "flärp" i behållaren ramlar bara ungefär lika mycket mat ned som var tänkt vid matningen så det är ingen fara. Det värsta som kan hända är alltså att den slutar att mata och det får man hoppas att fiskarna klarar av. Jag tycker i alla fall att det känns som om jag kan lita på min automat!

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av Bucket
                              tror iofs att det är ganska liiiten risk att det händer.. men men.. med den turen jag har i livet så skulle det inte förvåna mig om något sånt skulle hända mig
                              Det skulle i så fall inte hända just dig, utan fiskarna och de kanske har mer tur än dig

                              När jag är borta ett tag gör jag iordning flera färdiga matportioner som jag ber en granne/kompis mata fiskarna med typ varannan eller var tredje dag. Vill nämligen inte att bakteriekulturen ska minska bara för att jag är bortrest.

                              Mr B: Jag har svårt att tro att alla fiskar kan klara sig utan mat så länge som i en månad. Små fiskar kan omöjligen ha såna kroppsreserver va?
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...