Hur får man rekordstora fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frågvis
    • October 2005
    • 1204

    Hur får man rekordstora fiskar?

    Japp som rubriken säger. De måste självklart må bra och passa storleksmässigt och miljömässigt i akvariet.

    Ibland blir fiskar större i akvarier än i naturen. Fördelar/nackdelar/orsak?
    En del kan man läsa i artikeln foder på huvudsidan.

    Påverkar storleken ålder och hur pass frisk fisken är?

    Ska man mata på ett speciellt sätt?

    Ska de få växa i en viss takt eller snabbt?

    Påverkar temperatur/foder/variation/mm......? you name it.

    Stöt och blöt dessa frågor om hur man får stora välmående rekordfiskar.
    Den som frågar får veta
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ibland blir fiskar större i akvarier än i naturen. Fördelar/nackdelar/orsak
    Fördelar - inga.
    Nackdelar - Kan ge problem med fertilitet, ser groteska ut, korater livslängd
    Orsak - För mycket och för fet mat
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • y0da
      • August 2005
      • 1697

      #3
      Det bästa sättet tror jag är tålamod! =)
      Bra foder och rätt miljö ska man ju alltid ge dem.
      Oxhjärta kan man ju ge fiskarna (främst diskus?) för att de ska växa snabbt och bli fina. Det fodret anses ju dock inte vara speciellt naturligt för dem, och det kan få vissa konsekvenser såsom förkortad livstid.
      Det finns väl alltid genvägar att ta, men det bästa sättet är ju att låta det ta den tid det tar.
      http://www.y0da.se

      540L SA

      Kommentar

      • Frågvis
        • October 2005
        • 1204

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Ibland blir fiskar större i akvarier än i naturen. Fördelar/nackdelar/orsak
        Fördelar - inga.
        Nackdelar - Kan ge problem med fertilitet, ser groteska ut, korater livslängd
        Orsak - För mycket och för fet mat
        Tack för svaret.

        Men en fördel är väl att fiskarna ser väldigt imponerande ut om de lyckas bli riktigt stora?

        Fertilitet är väl bara viktigt om man ska odla? Och det är väl bäst att odla när fisken är ung?

        Vad beror den kortare livslängden på?
        Hänger det samman med uttrycket en hungrig fisk är ofta en frisk fisk?
        Eller syftar du på för fett mat?
        Den som frågar får veta

        Kommentar

        • y0da
          • August 2005
          • 1697

          #5
          Personlig åsikt:
          Ska du imponera så gör det med ett stort kar eller ett stilfullt växtkar eller så. Låt fiskarna vara/bli som de blir av normalt/bra foder.
          Men göder du med mygg,artemia,räkmix,mysis,etc så tror jag nog inte att du kommer bli missnöjd. Fodret beror ju givetvis på vilka fiskar du tänkt då, men du förstår min drift
          http://www.y0da.se

          540L SA

          Kommentar

          • Schull
            • August 2004
            • 2889

            #6
            Förr i tiden, mitten av 90talet. Då pratades det mycket om hur viktigt det var att byta mycket vatten ofta, om man ville få fisk som växte fort och skulle bli stor. Skulle vist bero på att fisken utsöndrar ämnen i vattnet som verkade tillväxt hämmande.
            //Lasse
            Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

            Kommentar

            • Frågvis
              • October 2005
              • 1204

              #7
              En hel del funderingar. För min del är det inte så viktigt att fiskarna måste växa snabbt. Det är mer viktigt att de får leva länge och må bra.

              Men som jag gissat tidigare är det bra om fisken får kämpa en del för sin föda = motion. Alltså mer levandefoder.

              Men vissa fiskar äter mest växter eller enbart växter.
              Den som frågar får veta

              Kommentar

              • 56ovwal
                • October 2005
                • 93

                #8
                Vill du få fram stora fiskar ska du mata hårt med kraftigaste foder, t.ex. laxpellets, torskrom m.m. Bieffekten blir att de även får annorlunda kroppsform, de blir högre i förhållande till längden. Färgerna blir också ofta trista.
                Jag har bl.a. sett en Ps. salousi -hona på närmare 20cm, väldigt blek och liknande mer en discus i kroppsformen än en smäcker mbuna. Grotesk helt enkelt !!!
                Sånna fiskar imponerar kanske på icke akvaristiska vänner, medans en akvarist bara skulle skaka på huvudet.
                Den som har flest prylar när han dör vinner

                Kommentar

                • Frågvis
                  • October 2005
                  • 1204

                  #9
                  Ursprungligen postat av Schull
                  Förr i tiden, mitten av 90talet. Då pratades det mycket om hur viktigt det var att byta mycket vatten ofta, om man ville få fisk som växte fort och skulle bli stor. Skulle vist bero på att fisken utsöndrar ämnen i vattnet som verkade tillväxt hämmande.
                  //Lasse
                  Det har jag hört Kjell tala om också i tråden spottkar.
                  Den som frågar får veta

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Men en fördel är väl att fiskarna ser väldigt imponerande ut om de lyckas bli riktigt stora?
                    Läste om en person i tidningen idag som vägde 400 kg - oj vad imponered du måste vara av honom då

                    Men skämt åsido så leder för fet och/eller för mycket mat till bl.a. leverproblem. En fisk är alltid hungrig eftersom de inte kan bli mätta på samma sätt som människan kan och därför är det viktigt att inte ge dom för mycket mat eftersom de inte har några narurliga spärrar.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Frågvis
                      • October 2005
                      • 1204

                      #11
                      Håller med dig Kjell. Det är vi som bestämmer hur fiskarna mår genom hur vi matar. Och de kan vi göra på många olika sätt.

                      Men att sätta likhetstecken mellan stor rekordfisk och att man gett för mycket mat och att en normalstorfisk mår bättre är att generalisera för mycket.
                      Den som frågar får veta

                      Kommentar

                      • y0da
                        • August 2005
                        • 1697

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Men skämt åsido så leder för fet och/eller för mycket mat till bl.a. leverproblem. En fisk är alltid hungrig eftersom de inte kan bli mätta på samma sätt som människan kan och därför är det viktigt att inte ge dom för mycket mat eftersom de inte har några narurliga spärrar.
                        Passar på att lägga in en fråga här.
                        Ett lowtech kar ska man övermata? Men det gör väl också så att fiskarna äter för mycket?
                        I mitt fall har jag altum och diskus i mitt 540l. Har lite svårt att avgöra hur mycket mat jag ska ge dem. Altumen är ju alltid med på noterna och roffar åt sig av allt som får plats i munnen. Diskusarna är lite mer försiktiga och verkar främst vilja äta det som kommit ner på botten. Finns det något bra sätt att balansera detta? Matar jag mer så blir det ju mer mat över till diskusarna, men samtidigt äter ju altumen destå mer också.
                        Det verkar visserligen inte som att diskusarna får i sig för lite mat på något sätt. Är snarare rädd att altumen får för mycket.
                        http://www.y0da.se

                        540L SA

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Frågvis
                          Håller med dig Kjell. Det är vi som bestämmer hur fiskarna mår genom hur vi matar. Och de kan vi göra på många olika sätt.

                          Men att sätta likhetstecken mellan stor rekordfisk och att man gett för mycket mat och att en normalstorfisk mår bättre är att generalisera för mycket.
                          OK- det kan självklart röra sig om genetiska defekter och skillnader också, men det tycker inte jag riktigt hör hit.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Altumen är ju alltid med på noterna och roffar åt sig av allt som får plats i munnen. Diskusarna är lite mer försiktiga och verkar främst vilja äta det som kommit ner på botten. Finns det något bra sätt att balansera detta?
                            Jag tycker nog rent generellt att man bör undvika fiskkombinationer i akvariet där den ena arten alltid roffar åt sig först, medan andra får det som blir över.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Frågvis
                              • October 2005
                              • 1204

                              #15
                              Det är ett bra råd Kjell, men man kan säkert ha lite olika trix för sig. Mata med olika foder. Mata på olika ställen i akvariet, mm. Jag läste om sådana här problem i några trådar. I värsta fall så svalt fisken ihjäl.

                              Jag hittade en intressant tråd om praktbotior: http://www.zoopet.com/index.php?opti...120&Itemid=101
                              Den som frågar får veta

                              Kommentar

                              Arbetssätt...