Farligt med mygglarver?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #16
    Ursprungligen postat av Frågvis
    plasthandskar kanske?
    Ursprungligen postat av laerni
    Eller pincett!
    hjälper långt ifrån alla.
    en del får problem bara dom kommer in i ett rum där det matats med röda myggor till exempel
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Björken
      • November 2005
      • 1174

      #17
      Som allergiker- inte just mot mygglarver som jag undvikit men mot annat- skulle jag råda dig att genast sluta mata med mygglarver. Min erfarenhet är att en allergi kan trigga en annan, dvs när jag blev allergisk mot kvalster började även andra allergier dyka upp, tex pollenallergi. Om du har anlag för allergier och astma, som ofta kan hänga ihop, så tycker jag att denna exponering för mygglarver är onödig och antagligen riskabel för dig. En allergolog skulle med största sannolikhet avråda dig.

      / Maria

      Kommentar

      • ovj78
        • May 2005
        • 546

        #18
        Testa lite "riktigt" levande foder. Det kommer fiskarna garanterat att älska, och det ger inte allergier men är lite mer pyssel med dock. Vet inte var du bor men om du bor i stockholm så ta en tripp till södermalms akvarieaffär och kolla, där kan du få hjälp att dra igång lite enkla levandefoder kulturer... Fiskarna kommer förmodligen att gilla det fodret bättre än röda mygg.



        13 st kar + yngelburkar
        Ancistrus dolichopterus
        Apistogramma Agassizii VF
        Apistogramma Baenschi
        Apistogramma Cacatuoides
        Apistogramma Hongsloi
        Apistogramma Trifasciata
        Apistogramma Viejita
        Carnegiella strigata
        Dicrossus Filamentosus VF
        Mikrogeophagus Ramirezi
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=444712
        ovj78@hotmail.com

        Kommentar

        • ovj78
          • May 2005
          • 546

          #19
          ok, jag ser nu att du är reggad i finland... Då blir det knepigare men om du inte hittar ngt där så kan du säkert få det skickat från sverige... Lycka till!
          13 st kar + yngelburkar
          Ancistrus dolichopterus
          Apistogramma Agassizii VF
          Apistogramma Baenschi
          Apistogramma Cacatuoides
          Apistogramma Hongsloi
          Apistogramma Trifasciata
          Apistogramma Viejita
          Carnegiella strigata
          Dicrossus Filamentosus VF
          Mikrogeophagus Ramirezi
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=444712
          ovj78@hotmail.com

          Kommentar

          • 56ovwal
            • October 2005
            • 93

            #20
            Ursprungligen postat av Salladen
            Tanganyikaciklider tål dom inte
            Det där stämmer inte riktigt. Tropheus m.fl. bör man undvika mata med mygglarver, men till Lamprologus och Julidichromis går det alldeles utmärkt. Det hänger ihop med vilken föda de äter naturligt och därmed vad deras tarmsystem är anpassat för. Tropheus äter i huvudsak näringsfattiga alger och har därför en lång tarm för att så effektivt som möjligt kunna ta tillvara den lilla näring de får i sig. En Lamprologus har betydligt kortare tarmsystem eftersom de livnär sig på "kraftigare" föda, t.ex. mygglarver.
            Det framgår inte vad ´helen_wigh´ tänker utfodra mygglarver till så ovanstående är eventuellt off topic. Hursomhelst bör hon och alla andra undvika röda mygglarver oavsett vilka fiskar hon har.
            Den som har flest prylar när han dör vinner

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Citat:
              Ursprungligen postat av Salladen
              Tanganyikaciklider tål dom inte


              Det där stämmer inte riktigt. Tropheus m.fl. bör man undvika mata med mygglarver, men till Lamprologus och Julidichromis går det alldeles utmärkt. Det hänger ihop med vilken föda de äter naturligt och därmed vad deras tarmsystem är anpassat för. Tropheus äter i huvudsak näringsfattiga alger och har därför en lång tarm för att så effektivt som möjligt kunna ta tillvara den lilla näring de får i sig. En Lamprologus har betydligt kortare tarmsystem eftersom de livnär sig på "kraftigare" föda, t.ex. mygglarver.
              Och de stämmer kanske inte heller riktigt. Det finns nämligen många som menar (däribland jag) att den viktigaste anledningen till att röda mygg inte funkar till visa fiskar är det vatten myggan lever i.
              Röda myggor återfinns nämligen i väldigt skitigt och därmed extremt surt vatten. Myggan består till 90% av vatten och att släppa ner detta vatten (dvs myggorna) i tarmsystemet på fiskar som normalt lever i extremt alkaliskt vatten leder till problemen.
              En importör hävdade en gång i tiden att det gick att bra att mata med levande vita mygg som kom från Skåne (alkaliskt vatten) men inte med sådana som fångats i djupvattenhålor i Mellansverige (väldigt surt vatten).

              Oavsett vilket som sagt mest känsliga är i alla fall herbivora arter som lever alkaliskt vatten.

              Din slutkläm om att helt avstå från Röda mygg håller jag helt med om - detta pga allergirisken
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • 56ovwal
                • October 2005
                • 93

                #22
                Det var just p.g.a. allergirisken jag menade, men inte skrev Intressant det du säger om mygglarver från Skåne resp. Mellansverige. Ett visst mått av sanning ligger det nog i det, framförallt för att det var de skånska myggen som rekommenderades
                Annars har jag hört från akvarister av den lite äldre stammen att levande svarta mygglarver ofta användes för att få igång diverse ciklider/fiskar till lek. Par som under en längre tid inte lekt lär ofta ha satt igång på direkten efter utfodring med levande svarta mygglarver. Tydligen viktigt att de var levande och inte frusna. Inget jag vet av egen erfarenhet, men tydligen "allmänt känt" ?
                Den som har flest prylar när han dör vinner

                Kommentar

                • Bucket
                  • February 2004
                  • 1020

                  #23
                  Ursprungligen postat av ovj78
                  Testa lite "riktigt" levande foder. Det kommer fiskarna garanterat att älska, och det ger inte allergier men är lite mer pyssel med dock. Vet inte var du bor men om du bor i stockholm så ta en tripp till södermalms akvarieaffär och kolla, där kan du få hjälp att dra igång lite enkla levandefoder kulturer... Fiskarna kommer förmodligen att gilla det fodret bättre än röda mygg.



                  http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/index3.htm
                  Väldigt intressant.


                  Ursprungligen postat av ovj78
                  ok, jag ser nu att du är reggad i finland... Då blir det knepigare men om du inte hittar ngt där så kan du säkert få det skickat från sverige... Lycka till!
                  Måst ta tag och skaka om den lokala akvarieaffärs ägaren och se om han kan ta hem något sånt där.

                  Tack ska du ha

                  ps.. ett u-land bor ja i när det gäller att få tag i intressanta foder och fiskar. ni har det mycket bättre däröver pölen
                  jävla massa akvarium!
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

                  Kommentar

                  Arbetssätt...