Fiskar som äter malmaten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • helen_wigh
    • November 2005
    • 83

    Fiskar som äter malmaten

    Jag har nyligen köpt in malmat i tablett form, vilket är nytt för mig eftersom de tidigare klarat sig med maten som blir av alger o från rester o så. Men nu har jag inga alger alls och jag vet inte om maten som blir över fr fiskarna o annat räcker för mina. Har en mal som är speciellt stor, och sen 4 bruna vanliga.
    Men när jag kastar ner malmaten, äter mina malawi cilkder som tokar på den - även om de knappt får ngt pga hårdheten. Men de sliter den emellan sig. Jag vet inte hur jag ska göra för att de ska lämna den ifred. Har prövat samtidigt som jag matar dem, före/efter... nu inatt ska jag slänga i en tablett när akvariet är släckt, eftersom de håller igång mest nattetid, speciellt den stora. Frågan är då med hur många tabletter jag ska ge dem så det inte blir för mycket...??
  • platy5
    • May 2005
    • 1087

    #2
    Lägg tableteran på olika ställen akvariet ! . Har samma problem
    __________________________________________
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

    Kommentar

    • Hemma
      • October 2003
      • 141

      #3
      Samma problem här! De är helt tokiga i maltabletterna.

      Försök att lägga dem på olika ställen och där det är lite plats. Jag petar in dem vid växterna etc så kan inte så många äta samtidigt. Mata efter släckning har jag också hört men aldrig lyckats komma ihåg.
      som gillar fiskar !

      Kommentar

      • helen_wigh
        • November 2005
        • 83

        #4
        Men hur många tabletter ger ni malarna. Har svårt att uppskatta det till mina. Har 4 8cm bruna, och en större ca 20cm. Har inga alger i akvariet.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Som sagt mata en stund efter att akvariet släckts eftersom många malar är nattaktiva.
          Det räcker med 2 tabletter.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • helen_wigh
            • November 2005
            • 83

            #6
            Vad bra! Tack så mycket!!

            Kommentar

            • Björken
              • November 2005
              • 1174

              #7
              Mina fiskar låter bli malmaten om jag släpper i den efter att akvariet släckts, men det räcker med att en liten lampa står tänd bredvid akvariet för att de ändå ska ge sig på den. Därför ger jag tablett först när jag går och lägger mig så att det är helt mörkt i rummet, även om jag släckt akvariet tidigare.

              Kommentar

              • Guldsömm
                • November 2005
                • 125

                #8
                Ursprungligen postat av helen_wigh
                Jag har nyligen köpt in malmat i tablett form, vilket är nytt för mig eftersom de tidigare klarat sig med maten som blir av alger o från rester o så. Men nu har jag inga alger alls och jag vet inte om maten som blir över fr fiskarna o annat räcker för mina. Har en mal som är speciellt stor, och sen 4 bruna vanliga.
                Men när jag kastar ner malmaten, äter mina malawi cilkder som tokar på den - även om de knappt får ngt pga hårdheten. Men de sliter den emellan sig. Jag vet inte hur jag ska göra för att de ska lämna den ifred. Har prövat samtidigt som jag matar dem, före/efter... nu inatt ska jag slänga i en tablett när akvariet är släckt, eftersom de håller igång mest nattetid, speciellt den stora. Frågan är då med hur många tabletter jag ska ge dem så det inte blir för mycket...??
                Har samma problem men löste det så att jag petar in tablettern på sällen som är svåra att komma åt för mina stora fiskar så malarna får ha sin mat ifred . Man behöver naturligtvis inte stoppa ner hela armen , använder en planteringspinne till hjälp .

                Kommentar

                Arbetssätt...