Moina

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Moina

    Är det någon som haft erfarenhet hur man på egen hand kan få moinan att överleva en frånvaro under några veckor???
    Eller (ännu hellre) erfarenhet om hur man tar tillvara deras viloägg, lagrar dom och senare kläcker dem???
    Eller har en bra länk till svaret på mina frågor?
    På senare förekommen anledning skulle man kunna uttrycka det...
    Killies is a lifetime passion
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    #2
    Ursprungligen postat av erikthur
    Är det någon som haft erfarenhet hur man på egen hand kan få moinan att överleva en frånvaro under några veckor???
    Eller (ännu hellre) erfarenhet om hur man tar tillvara deras viloägg, lagrar dom och senare kläcker dem???
    Eller har en bra länk till svaret på mina frågor?
    På senare förekommen anledning skulle man kunna uttrycka det...
    Ja detta vore också intressant att veta inför sommaren...

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Då var det en vintersemester och det gick inte bra - min erfarenhet är att moinan inte klarar tre veckor på egen hand utan matning i 10-25 gr vintertid.
      Under sommaren är det lättare. Starta en eller några större utomhuskulturer t ex i en murbruksbalja som får stå relativt soligt eller placera dina vanliga moinakulturer utomhus i skuggan. En del moina överlever förmodligen tre veckor i skuggan (mina gör det iaf) men dom kanske inte är i topptrim på slutet.
      Viloägg har den stam jag har inte producerat - så den gåtan har jag ännu inte lyckats lösa.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • fisheye
        • November 2010
        • 488

        #4
        ok bra. har du även vetskap om hur det är med jäst i akvariet. jag menar om man får i en massa jäst med moina i akvariet. lite nojjig på att det ska få negativa koksekvenser?

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          • July 2010
          • 1072

          #5
          Det sägs kunna gå att få dem att producera viloägg genom att ta en skvätt vatten med ett gäng Moina i och sätta in dem i kylen. Låt stå tills tempen sjunkit till kylskåpskallt. Efter det fryser man in det. Vid behov, tina upp och kör igång kulturerna som vanligt. Har dock inte testat själv och Moinan har numera gått ut för mig. Akvaristiskt dränerad på energi just nu.

          När jag körde Moina innan så sög jag upp så mycket jag behövde i en artemiasil (verkligt finmaskig) och sköljde av det i en skvätt vatten. Ingen risk att det blir någon jäst i akvariet då (fast en liten gnutta är nog inte särdeles farligt).
          Bara döda fiskar flyta medströms

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Har försökt liknande och många andra varianter, Patrik, men inget funkar på den stammen jag har.
            Jäst borde nog komma med i akvariet men någon effekt har det ju inte.
            Värsta händelsen med jäst hade jag på 70-talet då jag körde luftpumpen via mäskflaskan till akvariet och reste bort någon vecka. Långa jästcellsstråk växte ut ur luftstenen med häftiga ljudsensationer därtill. Men fiskarna var opåverkade.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • fisheye
              • November 2010
              • 488

              #7
              Tack för svar. Låter betryggande om jästen.
              Jag ska testa med utomhuskulturer under sommaren.
              Vad jag läst på så ska man kunna hålla en kulturvilande i 10-15 grader. Jag ska testa detta också eftersom vi har ett källarutrymme som är ganska kallt.

              Finns det annars ett sätt att snabba upp en kultur?

              Förövrigt så upplever jag så här långt att moina är ett enkelt och bra sätt att ge levande foder. Så för er som åker till Malmö auktionen vill jag tipsa på att köpa en kultur.

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Jag ställer kulturerna i skuggan under sommarsemestern för att de skall få det svalare utomhus. Men enligt mina tidigare vintertida försök klarar dom sej inte inomhus utan matning i tre veckor trots att man ställer dom i 10-15 grader.

                När jag drar igång de kulturer jag lämnat utomhus skalar jag först ner dom till lämplig storlek. Från 3 st 8-literskulturer tror jag att jag i fjol gjorde en 2-liters kultur som jag började mata och sedan dubblade vattenmängden varje dag på. Så på 4 dagar var dom 3 st 8-literskulturer igen. Vintertid håller jag 6 st 8-literskulturer. Sommartid skulle nog utomhuskulturerna i sej räcka gott. Jag kompletterar även med grindalsmask varannan dag.
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                Arbetssätt...