Varning för tubifex

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Varning för tubifex

    I tidskriften Practical Fishkeeping presenteras en undersökning som påvisar att det finns stora faror med att använda tubifex som foder till akvariefiskar.
    Undersökningen som under ett år genomfördes vid "University of Munich's Institute of Biology" påvisar i nästan varenda testförsök ett skrämmande stort antal med skadliga parasiter.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    tack för upplysningen.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Nitra98
      • June 2005
      • 1987

      #3
      Gäller det även frystorkad tubifex?
      Min zoon

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Det stämmer, levande tubifex är proppfull med cestod-larver och sporozoer. Saken är dock den att det verkar som om fisken har bra försvar, det är sällan de faktiskt infekteras.

        De flesta vilda djur har parasiter, och det är faktiskt inte ens säkert det är dåligt för djurs hälsa att ha parasiter, så länge de inte blir för många. Vissa parasiter tillochmed anses hjälpa till att skydda värden mot andra parasiter.

        Så jag vet inte hur orolig man egentligen behöver vara.

        Nitra98: nej, de parasiter det handlar om här dör av frystorkning. Eller bara infrysning.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • morphriz
          • October 2005
          • 875

          #5
          Går det att "odla" bort parasiterna tro? Om man odlar tubifexen själv alltså.
          --
          #define QUESTION ((bb) || !(bb))
          - Shakespeare.

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Jag har undersökt saken lite då jag funderade ett tag på att börja odla tubifex.
            Då jag mejlade till dom som sålde tubifex (2ställen) så fick jag svaret att de var labbkulturer där man utrotat parasiterna för att få "ren" tubifex.

            Kommentar

            • morphriz
              • October 2005
              • 875

              #7
              Vart var det du frågade?
              --
              #define QUESTION ((bb) || !(bb))
              - Shakespeare.

              Kommentar

              • harbard
                • July 2002
                • 1085

                #8
                Se även denna webbsida: http://www.hacklewing.net/worms.htm
                Finns även en nära släkting,Lumbriculus variegatus,är den lika sjudomsspridande?
                Mer om dessa maskar: http://doiop.com/tubx
                <<<(^:>*
                Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                Kommentar

                • Guldsömm
                  • November 2005
                  • 125

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  I tidskriften Practical Fishkeeping presenteras en undersökning som påvisar att det finns stora faror med att använda tubifex som foder till akvariefiskar.
                  Undersökningen som under ett år genomfördes vid "University of Munich's Institute of Biology" påvisar i nästan varenda testförsök ett skrämmande stort antal med skadliga parasiter.
                  Tackar för det då ska jag plocka bort det fodret från matlistan .

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    jaså du matar med levande tubifex.
                    är det lättodlat ?
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    Arbetssätt...