Collembola

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BengtO
    • May 2005
    • 216

    Collembola

    Är det inga (mer än jag) som utfodrar med hoppstjärtar?
    Det är mitt "huvudfoder". Mycket lätt att odla, men bara för fiskar som äter från ytan.
    (Gammal Pilgiftgrodeodlare)
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Hur odlar du dem?

    Jag har försökt odla hoppstjärtar några gånger, men det slutar alltid med mögel & krasch...
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • BengtO
      • May 2005
      • 216

      #3
      I plastburkar (typ smågodis) med lock utan ventilation. Ett tunnt lager fuktig torv eller en tunn skiva ur ett torvblock. Utfodrar med torrjäst.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Jag har för mej att Pupfish odlar hoppstjärtar av något slag.
        Återfinner dock ej tråden om detta just nu.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Är det nån speciell art? Hur stora är de? Får du ut hyfsade mängder? Hur "skördar" du?

          (Lessen att jag bombar dig med frågor, men det är ett ämne som intresserat mig; jag har försökt odla salamandrar vid ett par tillfällen, men det var hopplöst att skaffa fram tillräckligt med små insekter åt dem - bananflugor sprang ifrån salamandrarna, och syrsenymfer kunde jag bara aldrig räkna med att ha när jag behövde)
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • BengtO
            • May 2005
            • 216

            #6
            Det finns flera arter som odlas men det är två som är vanligast (Janne på S-malms har båda). Jag odlar en art som är väldigt aktiv (bra för grodorna) och som blir något större, 2-3mm. För mindre fiskars behov är det ingen konst att odla lönande mängder, men för grodor som äter väldigt mycket blir det bara ett komplementfoder. Ovanpå torven läggs några tunna skivor av tex rå potatis, under dessa sätter sig hoppstjärtarna så det är bara att lyfta och skaka.

            Kommentar

            • Peruensis
              • April 2005
              • 7

              #7
              Jag har börjat odla hoppstjärtar enligt Jan Westers metod (sodermalmsakvarieaffar.se), fungerar utmärkt och inget äckligt blir det heller (tjejen är inte sååå imponerad).
              Använder samma substrat som för Grindalmasken och matar med torrjäst på undersidan av en glas-skiva.
              Så nu odlar jag bananflugor, vinägermikro, grindalmask, hoppstjärtaroch tropiska gråsuggor. Plus att jag kläcker artemia. Nästa grej är att odla kackerlackor! Varför köpa mat till sina djur?

              Kommentar

              • vlad
                • December 2009
                • 4

                #8
                hur är det med svenska hoppsjärtar? kan man mata fiskarna med dem? i så fall blir det mycket enklare

                Kommentar

                • lilleulv
                  • July 2007
                  • 208

                  #9
                  hoppstjärtar

                  Ursprungligen postat av BengtO
                  Är det inga (mer än jag) som utfodrar med hoppstjärtar?
                  Det är mitt "huvudfoder". Mycket lätt att odla, men bara för fiskar som äter från ytan.
                  (Gammal Pilgiftgrodeodlare)
                  Jag odlar hoppstjäftar efter Janne W,s metod och det funkar mycket bra.
                  Denna art är bra för fiskyngel som går i överfladen och för fisk som t.ex.
                  Bilbuksfiskar. Där finns störra arter, som nog är bättre för terrariedjur, men de odlas på samma sätt.
                  I Danmark kalles de för Springhaler, och du kan hitta en del olika arter på www.springhalen.dk , som också har en del foderdjur för akvarister.
                  Jag har handlat der ett flertal gångar och kan värmt rekomandera. På sidan kan du också hitta odlingsvägledning för alla arter.
                  Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

                  Kommentar

                  Arbetssätt...