Vitaminer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karon
    • January 2002
    • 3170

    Vitaminer

    När man skall göra räkmix lär man ju skall ha i vitaminer.
    Måste man använda speciella "fiskvitaminer" eller kan man använda vanliga multivitaminer för vanligt folk, och hur skall man då dosera?

    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Hej Karon,
    De allra flesta använder de multivitaminer som finns framtagna för smådjur och fåglar. Här brukar det anges hur mycket som behövs per kilo kroppsvikt, nu är det kanske lite svårt att beräkna när det gäller fisk.
    Jag brukar använda ca 5 droppar multivitamin per kilo foder, lite mer kan man kanske använda men man skall inte överdosera, eftersom vissa vitaminer faktiskt kan vara skadliga vid överdosering.
    Kom också ihåg att vissa vitaminer (t.ex. C) i fryst tillstånd har en kort "livslängd". Efter ca 2-3 veckor finns det inte mycket kvar av dessa vitaminer i fodret.

    Idag finns det också speciellt framtagna vitaminpreparat som är avsedda att blandas ihop med djupfryst fiskmat. Dessa borde (har ännu inte testat så jag vet inte) vara bättre eftersom de är framtagna just efter fiskarnas behov.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell


    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...