infusorier + annan lämplig mat till sebrafisk-yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #16
    Jag tror också du har en ny kull varje dag, några överlevare från varje fr.o.m. det att de rovgirigaste fiskarna plockades ut.

    Jag kan rekommendera att läsa på lite om dem här

    Där står en hel del om vad som triggar lek, hur ofta de leker osv.

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #17
      hmm ok det låter logiskt att de är från olika kullar då.


      la ner lite ägggula idag men såg inte riktigt om de åt något. såg dock en liten jäkel med antingen nåt vitt i sin minimala mage eller så hade den nån form av vitaktig missbildning.
      vet inte riktigt när det är dags att börja mata.

      ang kålroten har inget hänt. får ligga ett dygn till.

      såg, vad jag antar är, en vattenloppa i akvariet. hoppas det inte är farligt. jag antar att de vuxna sebrorna, då de var där, åt upp dessa.


      när vi ändå skriver om yngel är jag lite konfunderad vad gäller mina ancistrusyngel, de har fortfarande inte tittat fram ur grottan. Nu har de nog varit "kläckta" 7+ dagar. tycker det är dags för hanen att klippa navelsträngen. är detta normalt att han vaktar dom så länge? tycker att deras gulesäck borde vara slut nu.




      har för mig att sebrafiskarna har gulesäcken typ 1 dygn, borde de inte börja äta ägggula snarast?

      förresten har nog alla i min familj inkl pojkvän "självmant" och "intresserat" tittat på mina yngel! ok, det är väl dags att inse att alla (åtminstone inte min familj) inte är lika facinerade av fiskar som mig!

      tack för länken! ska läsa spara och läsa igenom.
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • dgqlof
        • November 2003
        • 1344

        #18
        Ursprungligen postat av lenis3
        ...har för mig att sebrafiskarna har gulesäcken typ 1 dygn, borde de inte börja äta ägggula snarast?...
        Från min odlingsdagbok för leoparddanio kan jag läsa att de blev frisimmande 5-6 dygn efter leken. En del kläcktes efter 48 timmar och hängde som larver, en del gick nästan direkt från ägg till frisimmande, dvs de kläcktes inte förrän efter 5-6 dygn. Vet inte om det är normalt eller om de ens utvecklades normalt efter det.

        Börjar äta gör de ungefär i samband med att de blir frisimmande.

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #19
          hur många ggr/dag bör jag mata?

          nu är det massor av yngel!!! säkert 30+!! fick en smärre chock då jag för nån dag sen som vanligt kollade in i akvariet och såg alla dessa små saker.

          iaf så matar jag nu med äggula, men hur många ggr/dag ska jag mata? räcker en gång på dagen och en gång på kvällen? åker ju hemifrån 7 och kommr hem 5 så så mycket mer än så kan det nog inte bli. möjligen en gång till på kvällen kanske runt 9.

          iaf så ser det ut som att fiskarna äter, man kan se något vitt i deras minimala magar


          Lenis
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • uffe
            • January 2002
            • 865

            #20
            samma här ,matar innan jobbet,när man kommer hem o innan man lägger sig,det duger bra.
            // Uffe

            Kommentar

            • lenis3
              • June 2004
              • 2254

              #21
              hmm ok

              än så länge går det bra med ynglena. fick idag hem daphnia och räkor eller nåt i bitar (har för mig det stod nåt om arteima) så detta tänkte jag ge firrarna när de kan äta detta.

              har inte fått tag på liquifry än, behövs de fortfarande? äter de fortfarande infusorier? nu äntligen har mitt bananskal torkat, är det nån ide att lägga det i vatten så att infusorier bildas? eler är det för sent?

              Lena Maria
              Min zoon
              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

              Kommentar

              • gumotion
                • December 2009
                • 8

                #22
                det tar ca två veckor för att en koloni bildas så att du börde nog mata med liqrify och sedan med artemia lås hur man odlar på min blogg www.akvariat.blogg.se

                Kommentar

                Arbetssätt...