infusorier + annan lämplig mat till sebrafisk-yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    infusorier + annan lämplig mat till sebrafisk-yngel

    hej


    nu är mina sebrafiskyngeln frisimmande och jag börjar tänka på möjlig mat.

    ett tips jag fått är bananinfusorier, dvs lägga en bit bananskal i vatten. detta ska jag göra, men hur länge ska skalet ligga där för att det ska bli såna där infusorier?

    vad mer kan jag ge dom? Liquifry?

    mycket tacksam för svar

    Lena Maria
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle
  • uffe
    • January 2002
    • 865

    #2
    när mina zebrafiskar blir frisimmande ger jag dom mikromask,infusorier måste man göra iordning i förväg,men det är inte nödvändigt med så smått foder till zebrafiskarna
    // Uffe

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      hallå


      micromask? vet inte riktigt om min zooaffär har det
      hur lång i förväg måste man göra i ordning infusorierna?

      de är frisimmande nu..

      tänkte kolla med zooaffären ifall de har liquifry? har du någar mer mat-tips?

      tack

      Lenis
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • Mr B
        • September 2004
        • 1310

        #4
        Bananskalet ska ju vara torkat, det tar en stund, sen ska det ju ligga i vatten "nån dag" i alla fall, inte så bra koll på den biten, nytjar det inte själv...
        B!

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          hmm åfan

          jag köpte nyss en banan
          ska ta och skala bort en bit då

          sen blötlägga?

          detta verkar avancerat.
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • uffe
            • January 2002
            • 865

            #6
            det ska nog vara ett torkat bananskal har jag för mig,men det är iallafall försent nu,nykläcktartemia har funkat med lite sämre resultat pga storleken,kör med liquifry o hör med butiken om dom har skalade artemiaägg,dom ska ej kläckas men jag brukar blötlägga dom en stund före matningen,förhoppningsvis så finns det lite infusorier naturligt i ditt akvarium som dom klarar sig på det första dygnen,med tanke på dom rikliga kullarna så kommer garanterat ett stort antal att klara sig,lycka till.
            // Uffe

            Kommentar

            • lenis3
              • June 2004
              • 2254

              #7
              hej och tack för svaren


              jag har börjat torka bananskal och ska även lägga en kålrot i vatten i hopp om att få infusorier..
              har inte så stor koll på arteima, ingen alls faktsikt, så jag vet inte riktigt hur det ska gå.

              tror inte heller affären har liquidfry :/
              Min zoon
              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

              Kommentar

              • haggan
                • October 2004
                • 246

                #8
                Kolla om dom har Wardley Small Fry flytande yngelmat eller frystorkad artemia.
                Fortfarande en dum nybörjare
                http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

                Kommentar

                • lenis3
                  • June 2004
                  • 2254

                  #9
                  hej


                  ringde nyss ner till zooaffären men de hade inte liquifry (= Wardley Small Fry ?)hemma utan skulle få hem på ons.

                  jag har lagt kålrot i vatten även torkat bananskal (ska lägga i vatten i eftermiddag) i hopp om att få infusorier.


                  jag fick tips av rutinerade dgqlof, ta lite av hårdkokt ägggula.

                  mvh

                  Lena Maria
                  Min zoon
                  Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                  Kommentar

                  • Mr B
                    • September 2004
                    • 1310

                    #10
                    snabbmat, vanligt flingfoder, finkrossat, som dgglof tydligen tipsat om, funkar ordentligt äggula av hårdkokt ägg, som tillåts svalna, och pulvriseras. skalade artemia ägg kan vara jobbigare att få tag i, men ska oxå fungera ypperligt.

                    lycka till.
                    B!

                    Kommentar

                    • uffe
                      • January 2002
                      • 865

                      #11
                      ta det försiktigt med äggulan bara,den smutsar ner ganska så ordentligt.
                      // Uffe

                      Kommentar

                      • lenis3
                        • June 2004
                        • 2254

                        #12
                        hmm jag kollade nyss in i akvariet och såg typ 10 yngel. tror inte det är så stor kull, eller också ha de sugits in i innerfiltret (fluval3+). Väntar på att få hem på en luftpump men PWSS svarar inte på mitt mejl!! >:|

                        alltså de går i ett sällskapsakvarie, har dock flyttat de glupska föräldrarna. det finns ancistrusar och 2 siamesiska algätare i akvariet också.



                        nån som vet om min kålrot ska stå mörkt?
                        Min zoon
                        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                        Kommentar

                        • dgqlof
                          • November 2003
                          • 1344

                          #13
                          Ursprungligen postat av lenis3
                          ...såg typ 10 yngel. tror inte det är så stor kull...
                          Färre yngel, färre som skall ha mat och då klarar de sig i stor utsträckning på det som finns naturligt i akvariet. Men jag tror att ynglen från senaste leken ännu inte är frisimmande så antalet kan bli betydligt större snart.

                          Ursprungligen postat av lenis3
                          ...nån som vet om min kålrot ska stå mörkt?
                          Det skall inte göra någon skillnad tror jag.

                          Kommentar

                          • lenis3
                            • June 2004
                            • 2254

                            #14
                            halllå.

                            kollade runt lite i akvariet precis då jag kom hem igen. Då var det kanske 5-7 frisimmande yngel varav 1 såg krassligt ut. detta yngel kämpade med att simma uppåt, simmade alltså med rätt stor vinkel med huvdet upp. vet inte hur jag ska beskriva.

                            iaf så tycker jag mig se nåt yngel på rutorna. jag tycker mig också se varierande storleka på ynglena. Men jag tycker att alla nuvarande yngel borde vara lika gamla...? Första gången sebrafiskarna lekte tog jag inte ur dom så jag antar att den kullen blev uppäten. Alltså borde de resterande ynglena vara av samma kull, samma storlek. Har för mig ynglen kläcks efter 48h så jag vet inte om yngelna från första kullen verkligen kan leva, tog ur föräldrarna först när jag såg andra kullens (antar jag) larver på rutorna.

                            Kollade nyss till kålroten men såg inget.. luktade bara kålrot. antar att jag får vänta.
                            har iaf kokat ägg, och ska nu in och smula sönder och prova att mata.

                            undrar om många av ynglena har blivit insugna i innerfiltret. har täckt över "insuget" med nylonstrumpa. stängde nyss av filter lite då jag tänkte mata. ska nog sätta på det snart igen.
                            Min zoon
                            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                            Kommentar

                            • uffe
                              • January 2002
                              • 865

                              #15
                              zebrafiskarna leker nästan konstant så det kan nog komma yngel från olika dagar.
                              // Uffe

                              Kommentar

                              Arbetssätt...