Tubifex odling?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    Tubifex odling?

    Nån som har erfarenhet av att odla tubifex?
    Jag har sökt en del på nätet om odling av tubifex. Jag skulle gärna vilja veta om nån har erfarenhet av de hela och kan ge tips på vad göra och inte göra.
    NiXoN
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Jag tror få har avsiktligen odlat tubifex.
    Jag hade ett akvarium med en hel del tubifex i oavsaktligen.
    Förr i tiden kunde man köpa tubifex i akvarieaffärerna.
    Men det var omdiskuterat redan på 1980-talet eftersom tubifexen kommer från tämligen förorenade vattendrag. Och det är väl i så fall därigenom får du får några tips.
    Tubifex skall kunna hålla sej ganska länge i kylen om den får en bit rå potatis enligt Cassel.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #3
      Ok jag har hittat ett ställe i tyskland som säljer levande tubifex, lab odlad så den ska vara ren. Nu när jag engång fått för mig att de ska gå så tänker jag prova framöver. Dagens recept handlar om att mata dom med akvarie foder samt att vatnet skall vara väl syresatt samt att dom vill ha tjock sand botten.
      De låter ju kul att dom kan klara sig i akvariet tubifexen lär ju förbätra nedbrytningen av skräp om jag inte har fel..

      Kommentar

      • cecilia
        • January 2003
        • 754

        #4
        Tubifexodling har diskuterats i det Aquabotanicforum som har Diana Walstad som moderator. Jag är inte säker på om du kan läsa tråden via länken nedan eller om du måste registrera dig först:



        Mvh Cecilia

        Kommentar

        • NiXoN
          • December 2003
          • 2068

          #5
          Tack för länken cecilia : )

          Kommentar

          • harbard
            • July 2002
            • 1085

            #6
            Ett alternativ kanske kan vara Lumbriculus variegatus ("California blackworm")."It is nearly impossible to be unsuccessful in culturing these worms and colonies can be maintained indefinitely" låter väl lovande?Mer om tubifex och L. variegatus:
            Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
            Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Blackworms verkar ett klart intressantare förslag - har dock inte sett dem till salu i Europa eller har jag missat något någonstans?
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • cecilienne
                • February 2007
                • 282

                #8
                Hur har det gått med tubifexodlingen nixon? Det låter väldigt intressant. Skulle vilja ha massor med "lägre djur" i mitt akvarium som rolig mat för fiskarna...

                Kommentar

                Arbetssätt...