levandefoder lätta att hitta på vintern?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Servant
    • December 2004
    • 315

    #31
    hmm.. min första kull har ju kläckts nu och jag tycker att artemierna är så små. dom är ju bara små små vita prickar..
    det tar en stund innan alla hittar artemian.. fast det kanske är för att mina guldbarber jag köpte igår inte är helt handtama än..
    finns det olika sorter och endel är större?
    det är nog roligare att mata med mygglarver..
    Senast redigerad av Servant; 04 January 2005, 20:03.
    t

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #32
      Artemia är väldigt små och lämpar sig bara till yngel och fiskar som lever på plankton i naturen.

      Jag odlar hyaella azteka, en liten mexikansk dvärgräka. Den blir ca 1 cm som fullvuxen och är ett utmärkt foder, kanske det skulle vara något?
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Servant
        • December 2004
        • 315

        #33
        1 cm är ju stort.. max 2 mm kanske är bra om dom är tjocka.. annars går uppemot 1 cm om dom är smala som maskar.. artemian är kanske 0.3 mm max.
        och du menar väll hyalella azteka och inte hyaella azteka?
        mygglarver blir nog bra för att dom är så smala..
        fast det blir nog inte förrän i vår..
        men det ska finnas nåt sätt att få artemian större.. vet nån hur?
        Senast redigerad av Servant; 04 January 2005, 20:25.
        t

        Kommentar

        • Marie J
          • January 2004
          • 10616

          #34
          Ursprungligen postat av Tropfrog
          Artemia är väldigt små och lämpar sig bara till yngel och fiskar som lever på plankton i naturen.
          Mina levandefödare älskar artemia och ynglar som det värsta. Men dom lever väl inte på plankton i naturen? Eller gör dim det? Hade varit kul att veta.
          /Marie.

          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #35
            och du menar väll hyalella azteka och inte hyaella azteka?
            Kan nog stämma

            1 cm är ju stort.. max 2 mm kanske är bra om dom är tjocka.. annars går uppemot 1 cm om dom är smala som maskar.. artemian är kanske 0.3 mm max.
            Jag matar inte heller med fullvuxna räkor uta med små 1 mm yngel.
            Artemia är om jag inte minns fel 100 micro, dvs 0,1 mm


            Mina levandefödare älskar artemia och ynglar som det värsta. Men dom lever väl inte på plankton i naturen? Eller gör dim det? Hade varit kul att veta.
            Då matar du med vuxen artemia, eller? Nykläckt artemia tror jag är för litet för att levandefödarna skall ta det, men jag kan ju ha fel.

            För vi talar väl om levandefoder och inte fryst fortfarande, va??
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Servant
              • December 2004
              • 315

              #36
              ok dom är säkert 0.1 mm..
              men tillåme mina gurami tar nyckläckt artemia.. jag tror iaf den är nyckläckt när jag tar den direkt jag ser den?
              men om räkorna är så små så skulle det ju säkert gå..
              potatisbit och 10liter vatten?
              t

              Kommentar

              • Marie J
                • January 2004
                • 10616

                #37
                Ursprungligen postat av Tropfrog

                Då matar du med vuxen artemia, eller? Nykläckt artemia tror jag är för litet för att levandefödarna skall ta det, men jag kan ju ha fel.

                För vi talar väl om levandefoder och inte fryst fortfarande, va??
                MVH
                Magnus
                Tack för svaret!

                Nykläckt artemia efter 24 till 38 timmar efter start med en sån där rund artemiakläckare.
                /Marie.

                Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #38
                  OK, då har jag grovt feluppskattat vilka fiskar som tar det. Kanske skulle prova att ge det till mina scalarer?

                  10 liter och en potatisbit räcker länge.

                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • cecilia
                    • January 2003
                    • 754

                    #39
                    Små levandefödare och labyrinter tar gärna nykläckt artemia hemma hos mig, liksom humlafiskarna (för dem ligger det väl iofs nära det naturliga fodret). Scalarerna får däremot inte i sig något. Har fött upp artemia till vuxen storlek men känner mig osäker på näringsvärdet, så jag kompletterar med levande mygglarver till större fisk istället. Hyaella azteca, var hittar man sådana?
                    Mvh Cecilia

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #40
                      I somras, när dammfodret sviktade, drog jag upp en 10 st snabbväxande Nothobranchius foerschi till könsmognad på i stort sett enbart artemianauplier.

                      Men då kläckte jag 1 ml artemia om dagen. Så det blir dyrt om man inte har tillgång till prisvärda artemiaägg av god kvalitet. Och visst tar Nothosarna än idag artemianauplier som delicatessen om de blir erbjudna detta. Dom är nu 5 cm TL och lägger massvis med ägg. Däremot tycks t ex halvvuxna sjoestedtis inte bry sej om dammfoder under 1 mm i storlek.
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • Marie J
                        • January 2004
                        • 10616

                        #41
                        Mina 6 cm diskus tar inte artemian ej heller mina perlmutte, rödzebra mm förutom ynglena då förstås.
                        /Marie.

                        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...