Att RÖDA MYGGLARVER framkallar allergi är sa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Radar
    • January 2004
    • 23

    Att RÖDA MYGGLARVER framkallar allergi är sa

    Röda mygglarver är inte bra. Jag har utvecklat allergi mot detta. I början hade jag inget problem alls, sen fick jag klåda runt halsen o kinderna,typ små vita blåsor, sen svullnade mina ögon upp o kliade som s-tan, sen började jag hosta, räckte med att jag bara öppna påsen så fick jag svårt at andas. Hostan blev bara värre och tillslut hostade jag upp blod. Trodde ett tag att jag blivit allergisk mot katterna jag och min sambo hade, så vi sålde dom. Men problemet var kvar. Sen började jag förstå att jag fick klådan efter jag hade hanterat med röda mygglarver. Slutade upp med det i 3 månader och allt blev bra, och sen idag testade jag bara för att se om det var mygglarverna jag var allergisk mot. Mycket rikigt. Hade på mig gummihandskar, men fick ändå klåda,svår hosta och svårt o andas. Det e därför jag skriver detta kl 04,31 på natten. Kan ej sova pga hostan, och andningssvårigheterna, vill ej väcka min sambo o dotter. SÅ allihopa, använd INTE röda mygglarver. Jag har aldrig haft allergi eller astma tills nu, så dumt att utsetta sig för detta pga akvarieföda.
    200 liter sällskap
    150 liter Muräna
    70 liter Tigerbarb
    40x2 liter kampfisk
    25 liter Yngel
  • arvid_nystrom
    • September 2003
    • 59

    #2
    Tackar för tippset.
    Känner medkänsla med dig, hoppas det går över i sinom tid.

    //Nattarbetaren
    Med vänliga hälsningar Arvid Nyström
    -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.--.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-..-.-.-.-.-.-.-.
    330 l. växtkar
    250 l. tropheus dubbois
    70 l. räkodling

    Kommentar

    • Hasse H
      • August 2004
      • 2111

      #3
      Tack för en bra beskrivning av hur det utvecklade sig för dig. Nu vet vi vad vi ska vara uppmärksamma på.

      Har du testat nån form av medicinering?

      /Hasse
      mvh Hasse
      Det man inte vet, har man ingen aning om.

      Kommentar

      • Laesk
        • March 2004
        • 399

        #4
        Jag har trott att folk överdrivit detta om rödamygg, men icke då!
        Tack för all info! Å krya på dig!
        http://hem.bredband.net/b396924/web/index.html
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=184765

        Kommentar

        • twistedfish
          • August 2003
          • 140

          #5
          Tänk då hur bra fiskar fiskarna mår av det. Får vi som människor sådan allergi av det så är det inte snälla färgämnen i det.
          220 l med Sorgmanteltetror, Svart fantomtetror, Kejsartetror, Rasbora hengeli, två botier, en mal som jag köpte som blå antennmal(har inte hittat den på senare tid) samt en annan mal som jag inte har hittat här på zoopet. Har nu även köpt två l-66 malar. Plus en del kejsartetra yngel

          Kommentar

          • Patrik_växjö
            • July 2002
            • 2046

            #6
            jag har alltid använt och kommer alltid att använda röda mygg, så länge mina fiskar frodas med det!

            Men jag köper ALDRIG "fina fiskens" skit, utan jag kör bara på Åleds egna frysmat, gäller faktiskt all frysmat, inte bara röda mygg!

            Åleds är det bästa man kan ge till fiskarna om man ska ge frysmat!

            Hoppas du kryar på dig..
            / Patrik /

            Kommentar

            • Hasse H
              • August 2004
              • 2111

              #7
              Ursprungligen skickat av Patrik_växjö

              Åleds är det bästa man kan ge till fiskarna om man ska ge frysmat!
              Går ju inte köpa överallt... vad är det som skiljer mot andra fabrikat?
              mvh Hasse
              Det man inte vet, har man ingen aning om.

              Kommentar

              • Patrik_växjö
                • July 2002
                • 2046

                #8
                Nej.. jag vet bara två ställen man hittar det på, Åled såklart, och hä i Växjö.

                Det som skiljer har med innehållet att göra... Åleds innehåller mer mat än fina fisken och har mindre "tillverkningsämnen", om man kallar det så...

                Och så känns det ju bättre att köpa fiskmaten av tillverkaren personligen...
                / Patrik /

                Kommentar

                • Guy Palm
                  • March 2002
                  • 5720

                  #9
                  Det som skiljer Åleds frysta röda mygglarver från många andra fabrikat är infrysningsprocessen. Åled skickar sina påsar till leverantören som fryser in dem på plats och skickar dem frysta till Sverige. Andra köper i stora förpackningar som tinas, förpackas och sedan fryses igen.
                  Dock skall man vara uppmärksam på att röda mygglarver kan framkalla alergier. Fiskarna älskar röda mygg, men det finns andra alternativ.

                  Guy
                  Guy
                  ,Poecilia,SKS,GOC,

                  Kommentar

                  • Radar
                    • January 2004
                    • 23

                    #10
                    Har iofs alltid använd fina fiskens röda mygglarver pga priset. Ska sen när jag blivit bättre köpa några andra märken o testa ifall jag reagerar på dem med. DÅ vet man ju vilka märken som är mer allergiframkallande än andra.

                    Har ej testad medicinera mig mot mygglarverna. Känns dumt att medicinera sig mot fiskens mat när man kan köpa massa annat istället. Finns ju massor av annat foder man kan använda sig av.
                    200 liter sällskap
                    150 liter Muräna
                    70 liter Tigerbarb
                    40x2 liter kampfisk
                    25 liter Yngel

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Det som skiljer Åleds frysta röda mygglarver från många andra fabrikat är infrysningsprocessen. Åled skickar sina påsar till leverantören som fryser in dem på plats och skickar dem frysta till Sverige. Andra köper i stora förpackningar som tinas, förpackas och sedan fryses igen.
                      De allra flesta röda mygglarver förpackas på det sätt som Åleds gör - så om det finns någon skillnad så är det i alla fall inte där skillnaden ligger.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Radar - du får nog allt räkna med att du är allergisk mot röda mygglarver i framtiden.
                        Glöm röda mygglarverna - hitta något annat alternativ
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • Black_666
                          • October 2003
                          • 475

                          #13
                          Om du "måste" pyssla med röda mygglarver, ta en clarityn eller liknande, vänta en kvart och prova. Du kanske behöver ögondroppar eller nässpray också, men det har apoteket. Men när det gäller allergier, alla allergier, så är det första rådet att undvika det man inte tål så mycket som möjligt! Det finns massor av annat som dina fiskar tycker om, och om du dör av en allergiska chock (med tanke på andningssvårigheterna finns den risken) kommer de nästan garanterat att inte få några röda mygglarver... Kanske inte ens något alls? Nä, man får nog gilla läget och undvika mygglarverna...
                          Black Molly

                          Kommentar

                          • firejackan
                            • August 2004
                            • 616

                            #14
                            nu vet jag att jag aldrig ska andvända röda mygglarver och förstöra mitt 12 åriga liv. tack.

                            Kommentar

                            • peterhaack
                              • November 2004
                              • 1752

                              #15
                              Ajdå trist med det som hänt dig.

                              Jag gjorde ett test jag har ett paket fina fisken och ett paket från Åled, jag la e n bit från fina fisken i ett glas med vatten och en bit från Åleds mat i ett glas med vatten, resultatet blev:
                              FINA FISKEN: många mygglarver långa 1,5cm blev efter ca 3min i glaset VITA!!! och vattnet färgades svagt rött!
                              Finafiskens paket är dessutom uppdelat i små rutor i ett extra flak i påsen! tar man bort den förpackningen så väger inte maten de 100gram som skall vara där utan påse och innerförpackning 91gram.
                              tog en bit och lade i ett tom glas utan vatten och kunde efter tining hälla bort nästa 30% vätska färgad röd med en lukt av ngt fränt.

                              Åled: alla larver förblev röda och va inte så långa som fina fisken vattnet färgades inte svagt rött.
                              Åled har ingen innerförpackning deras paket utan påse vägde 121gram
                              Jg la enbit här med i glas utan vatten och kunde efter tining hälla från ca 8% vätska svagt svagt röd nästan luktfritt det luktade hmm ja inte fränt men lite sjövatten.

                              Så jag gör som jag gjort i alla år jag köper åleds rödamygglarver där får jag mer för pengarna och vad jag vet fina lagom stora mygglarver så det där med att de andra är billigare du får vad du betalar för!!!
                              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...