Hur länge håller artemiaägg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mini_agge
    • May 2004
    • 165

    Hur länge håller artemiaägg?

    Så vitt jag förstår så köper man artemiaägg i konservburkar. Om man vill kläcka artemian vill man kanske inte ta allt på en gång... Håller artemiaäggen i konservburkarna efter att man har öppnat burkarna? Eller måste man kläcka dom på en gång? Eller ska man kanske göra något annat?

    Kanske dum fråga men artemiaägg är ju trots allt ganska dyrt så man vill ju inte förstöra alla äggen....
    ASTA =)






    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=182580
  • peyman
    • May 2002
    • 416

    #2
    lägg burken i kylskåp med tät lock. Det borde hålla ett par år.
    Peyman Zehtab-Fard
    Uppsala

    Kommentar

    • Ola Svensson
      • June 2002
      • 1081

      #3
      De håller ännu längre i frysen. Jag har "stora burken" i frysen och häller över till "lilla burken" (filmburk) som jag har i kylen. Orsaken till att det går frysa dem är att de ligger i kryptobios och är varken levande eller döda. Det enda som påverkar dem är kemiska processer (främst oxidation, här påverkan av syrgas) och de går långsammare i frysen.
      Mvh. Ola
      Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
      Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

      Kommentar

      • pupfish
        • December 2003
        • 248

        #4
        Ola´s beskrivning fungerar utmärkt. Man kan också dela upp det i mindre delar som är kvar i frysen. T ex. i burkar där filmrullar har legat, för den som nu inte anvämder digital kamera.
        500+

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Håller med om att frysen är den bästa förvaringsplatsen för såväl öppnade som oöppnade burkar.
          Ställer mig dock lite frågande till att en ÖPPNAD med BIBEHÅLLEN kvalitet håller sig flera år.
          Tycker att kvalitén sakta börjar sjunka redan efter några månader även om man förvarar den i frysen.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            • June 2002
            • 1081

            #6
            Jag har "fullgod" kläckning i flera år. Jag har inte suttit och räknat, men har inte känslan av att kvaliten minska nämnvärt med tiden. Någon kollade att det var 97% kläckning på den sorten jag använder. Jag har ingen aning om jag märker om det plötsligt är 75%. Däremot har det vid några tillfällen skett att jag fått 0 % från det jag köpt i affären. Sedan kommer syrgasen åt dem så fort man öppnat burken och det gäller även i frysen. Kan tänka mig att det finns andra grejer i frysen som påverkar också. Vi kan ju inte förvara mat där för alltid. Grejen är att artemian av sig själv aldrig blir gammal, det är något annat som förstör den t ex syrgas eller bakterier som börjar käka på dem.
            Mvh. Ola
            Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
            Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Grejen är att artemian av sig själv aldrig blir gammal
              Nej det håller jag med om - jag tror mer på att när man väl öppnat den vacuumförslutna burken så kommer luft in och "försämringsprocessen" kör igång. T.ex. så håller sig ju en oöppnad burk nästan hur länge som helst i frysen.
              Nåväl - kanske mer en akademisk fråga - det viktiga är väl att förvaring i en försluten burk i frysen maximerar hållbarheten.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • malawi´n
                • August 2003
                • 1643

                #8
                ...
                Jag köpte en bruk med artemia från JBL. Problemet med den burken är att den måste ha varit mkt gammal, eftersom den går ut den här månaden enligt förpackningen. Ganska snopet eftersom burken kostade 200 kronor.
                (får testa och byta den)

                Mvh Malawi´n
                Björn Forsberg

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Som jag skrivit i en tidigare tråd så har jag kläckt artemia från cirka 10 år gamla "artemiaägg" som förvarats torrt i frysen men ej 25 år gamla som förvarats torrt i rumstemperatur...
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • felle
                    • July 2003
                    • 98

                    #10
                    kan man inte odla artemia

                    Kommentar

                    • Milla2
                      • August 2003
                      • 23

                      #11
                      Varför inte använda fryst Artemia, mycket enklare!
                      /Milla2
                      110L sällskapsfiskar
                      2 dvärggurami
                      2 mosaikgurami
                      4 platy/ 4 platy yngel
                      2 Apistogramma viejita II
                      4 siameser (små)

                      Kommentar

                      • Haleli
                        • August 2003
                        • 413

                        #12
                        Hej Milla2 !

                        Fryst artemia,och levande nykläckt artemia är inte samma sak.
                        Nykläckta levande rörliga foderdjur är A och O vid uppfödning av
                        många fiskyngel.
                        MVH

                        Lisa

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Ställer mig dock lite frågande till att en ÖPPNAD med BIBEHÅLLEN kvalitet håller sig flera år.
                          Tycker att kvalitén sakta börjar sjunka redan efter några månader även om man förvarar den i frysen.
                          Du har nog alldeles rätt där, mycket beroende på hur torrt det är hos äggen. Dels oxiderar äggen så småningom (det lär skall vara så att påkostade förpackningar fylls med kvävgas eller koldioxid för att undvika det), dels tar de upp fukt, och det förstör så småningom deras enzym & DNA.

                          Riktigt lufttätt & snustorrt & kallt så skall de bibehålla hyfsad kläckningsgrad i flera år.

                          Hmmm... Undrar om de kan lagras i 96% alkohol? Tror jag måste testa...
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Haleli
                            • August 2003
                            • 413

                            #14
                            Hej Azur !

                            Hur får du en förpackning med 96% alkohol snustorr ?
                            Undrar
                            Lisa

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Haleli: 96% alkohol = 4% vatten. Det är rätt torrt det. Fast iofs kan jag väl använda 99.5% alkohol också...
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...